לו ריד הותיר אחריו מורשת מוזיקלית אדירה – והכנסות צנועות בלבד

אתמול התבשרנו כי לו ריד, אגדת הרוק האמריקאית, נפטר בלונג איילנד, ניו יורק, בגיל 71. אמנם סיבת המוות הרשמית לא פורסמה, אך על פי הדיווחים השונים נראה כי היא קשורה להשתלת הכבד שעבר ריד מוקדם יותר השנה. היוצר האהוב אמנם זכה למעריצים בכל העולם ולהשפעה אדירה על דורות של מוזיקאים, אך סכומי הכסף שהכניס נראים צנועים במיוחד על רקע כוכבים אחרים בתעשיית המוזיקה האמריקאית.

הזמר, הגיטריסט, המלחין, המשורר והמפיק המיתולוגי השאיר אחריו מורשת מוזיקלית מפוארת ועשירה. ריד זכור במיוחד מימיו עם הלהקה Velvet Underground אותה הקים בשנת 1964, ואותה הפך לאחת המשפיעות בהיסטוריה המוזיקלית המודרנית. "התקליט הראשון של הלהקה נמכר ב-30,000 עותקים במהלך 5 השנים הראשונות", סיפר מפיק הרוק בריאן אנו, "אך כוחו היה שכל אחד מאותם עשרות אלפים אשר רכשו אותו – הקים להקה בעצמו".

אך למרות כל אלו, ההצלחה הכלכלית של ריד נשארה כאמור צנועה – במונחים אמריקאים ובהשוואה לכוכבים אחרים בתעשיית המוזיקה. באופן מדהים, ריד והלהקה לא הגיעו מעולם לכדי תקליט זהב או פלטינה.

אמן גדול, הכנסות צנועות | צילום: רויטרס

במהלך 13 השנים האחרונות ריד הופיע 161 פעמים עם מופע הסולו שלו. עם הכנסה ממוצעת של 260,000 דולר למופע, ממוצע ההכנסות השנתי שלו מהופעות עמד על כמיליון דולר. לכך צריך כמובן להוסיף תמלוגים והכנסות נוספות מאלבומים ומשירים שכתב.

אין ספק כי מדובר בסכומים המבטיחים חיים נוחים למדי, אך ריד היה רחוק מרחק רב מהסכומים האדירים אשר מרוויחים המוסיקאים כיום (את רשימת המוסיקאים המרוויחים בעולם של השנה שעברה הוביל אמן ההיפ-הופ "ד"ר דרה" עם הכנסות של 110 מיליון דולר בשנה). הכנסותיו של ריד כנראה גם לא יקנו לו מקום ברשימת הכוכבים המתים המרוויחים ביותר אשר פרסמנו לאחרונה, אותה הוביל השנה מייקל ג'קסון אשר "הרוויח" לא פחות מ-160 מיליון דולר בשנה החולפת.

אך ריד, האמן הניצחי, אשר יצא לא פעם כנגד הקפיטליזם האמריקאי והזהיר מפני "השתלטות תאגידי מוזיקה קפיטליסטים" על מוסיקת הרוק, כנראה שלם למדי עם המרחק בינו לרשימות המרוויחים הגדולים. כמוסיקאי אשר היה אחראי לכמה מהיצירות העמוקות והאהובות של מוסיקת הרוק, ריד שמר על מעמדו כאמן אותנטי ובלתי ממוסחר, שלא התרגש מכך שחשבון הבנק שלו כולל "אך ורק" כמה מיליונים בודדים של דולרים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן