לחופי הים התיכון: מבצר ששימש בית סוהר הפך לאתר נופש יוקרתי

תוכניות להפוך אי מבוצר במונטנגרו ששימש לכליאת אסירים בימי מלחמת העולם השנייה, לאתר נופש יוקרתי מהמעלה הראשונה – הצליחו לאחרונה, ובמקביל עוררו את זעמן של משפחות האסירים. למרות המחאות, הפרלמנט אישר לקדם באופן מידי את פיתוח אתר הנופש האי ממולה (Mamula Island Resort).

ממש בכניסה למפרץ בוקה המרשים, אחד מהמפרצים היפים ביותר בעולם שנמצא ליד מונטנגרו, ישנו אי לא מיושב עם מבצר רחב ממדים עליו. האי נקרא לסטביקה, אך הוא ידוע בשם הפופולרי שלו ממולה. המבצר העצום נבנה על ידי אדמירל אוסטרי בשם לזר ממולה בסוף המאה ה-19. ממבט ראשון, המבצר נראה מאיים, אבל ברגע שנכנסים אליו, המבקרים נדהמים למראה המבנים הנטושים שנשמרו למרות הזמן שעבר, מוקפים בטבע היפהפה המקיף אותו.

בתוך המבצר יהיו עצי דקל ובריכות | צילום: יוטיוב

במהלך השנים, ממולה שימש למטרות שונות רבות. בשל המיקום המבודד שלו, הוא שימש כמחנה ריכוז בשתי מלחמות העולם והמבצר אף שימש ככלא. הסיבה העיקרית לבניית ממולה הייתה למנוע מספינות אויב להיכנס למפרץ בוקה. למרות זאת, המבצר מעולם לא מילא את המטרה שלמענה הוקם, מאחר ואף פעם לא הייתה עליו התקפה צבאית.

במשך שנים ממולה היה אחד מהאטרקציות התיירותיות של העיר הרצג נובי במונטנגרו. המבצר נשמר היטב ואף תאי הכלא העתיקים שהחזיקו את אסירי מחנה הריכוז עדיין קיימים.
כאשר הגישו את ההצעה לפרויקט השיקום והפיתוח של המבצר, המשקיעים היו צריכים להיענות לתנאי השימור שהציב להם המכון להגנה על מונומנטים תרבותיים. "ניצור מוזיאון עם המסעדה הטובה ביותר והמלון הטוב ביותר בחופי הים התיכון" הבטיח סמי סביריס, נשיא החברה המשקיעה Orascom, כאשר זכה לאחרונה באישור הפרלמנט הנכסף.

מבט מלמעלה על הפרויקט | צילום: יוטיוב

הממשלה התעקשה על כך שהפיתוח של Orascom לא רק יעזור לכלכלה המקומית והלאומית, אלא אף ישרת כמונומנט חינוכי מאחר והשיקום כולל מוזיאון וחדר זיכרון. הממשלה אף טענה שתקופת חכירה בת 49 שנים לחברה השוויצרית-מצרית Orascom תבטיח שממולה "ישמר את המורשת התרבותית במהלך תקופת ההחכרה כולה. המבצר רשום כמונומנט תרבותי והמשקיעה מודעת לכך באופן מלא".

המבצר האוסטרו-הונגרי פעל ככלא במהלך מלחמת העולם השנייה, כאשר האיזור היה תחת כיבוש של מוסוליני. 130 אנשים נהרגו או מתו ברעב, ומעל ל-2,300 נכלאו במחנה ממולה בין האביב של 1942 לסתיו של 1943.

מסעדות מפוארות יחכו לאורחי האי בתוך המבצר | צילום: יוטיוב

הדמיות חדשות זמינות כעת מהחברה המעצבת את הפרויקט Simi Multimedia, ו-Orascom, והשתיים השיקו אתר אינטרנט חדש לאתר הנופש כדי לקדם את תכניות הפיתוח שלהם.

לפי ההדמיות, אפשר להגיע לאתר מהמרינה, אשר לצידה ישנו חוף קטן בו האורחים יכולים לשחות בזמן שאחרים יכולים להירגע במועדון חוף מודרני בלב המבצר. מועדון החוף הוא למעשה החלק המעניין ביותר באתר הנופש, מאחר והוא מוקף בבריכות נשפכות ועצי דקל. זה גם המקום שכל האירועים יתרחשו בו. כמה מסעדות מתוכננות ברחבי המבצר, ואף בר יין ייחודי. חדר הספא וכל חדרי המלון יהיו בתוך המבצר, ובוודאי יתנו למתארחים בהם הרגשה שונה לחלוטין ממה שהמבצר היה אמור להיות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן