ליברמן על תקיפה בסוריה: "האמינות של אובמה על הכף"

העולם נושא את עיניו בציפייה רבה אל עבר ארה"ב ובנות בריתה לקראת התקיפה המסתמנת בסוריה, וזאת לאחר המתקפה הכימית שבוצעה על ידי המשטר בפרברי דמשק, והרגה ופצעה אנשים רבים.

מי שהתבטא היום (ג') בנושא הוא שר החוץ לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן, שהדגיש כי אמינותה של ארה"ב בכלל, ואמינותו של אובמה בפרט מונחת על כרעי תרנוגלת, והכל בהתאם להחלטה האם לתקוף בסוריה. "ברור שכל האזור והקהילה הבינלאומית מתייחסת למקרה הסורי כמבחן למדיניות החוץ ותפיסת הביטחון האמריקנית", אמר ליברמן בראיון עם רזי ברקאי לגל"צ.

"מדובר פה גם באמינות האישית של הנשיא וגם של הממשל האמריקני כולו – שמונחים כרגע על הכף, על השיפוד. גם האמינות של המדיניות האמריקנית, היכולת שלה להשפיע והמעמד שלה כמעצמה מובילה בעולם- הכל כרגע נמצא במבחן, ולכן כולם עוקבים בדריכות", הדגיש ליברמן.

על שאיבתה של ישראל לתוך המערכה האפשרית, אמר ליברמן כי לישראל אמנם אין עניין בכך, אך לא ניתן לדעת מה יוליד יום: "מבחינתנו זו פעולה שיכולה לשאוב אותנו פנימה, אך אנחנו מקווים שלא – כי אין לנו עניין בכך. עד היום התנהלנו באחריות, וחייבים להמשיך בקו האחראי. יכול להיות שלא תהיה לנו ברירה, אבל אני מקווה שכולם יודעים לקרוא נכון את המפה ומבינים שלישראל אין עניין להיכנס למערבולת של העולם הערבי".

ליברמן | צילום: מרק ישראל סלם

ליברמן המשיך ואמר כי "לא ניתן לדעת מה עלול לגרור את ישראל פנימה, מלבד כמובן פגיעות מוצהרות כמו העברת נשק כימי לחיזבאללה, או התקפת טילים עלינו – שתחייב תגובה צבאית".

ליברמן הדגיש כי "לחיזבאללה ולאסד אין עניין בעימות עם ישראל. הם מבינים את ההשלכות שישראל תיכנס לזירה ותתחיל לשחק תפקיד פעיל. ניתן להימנע מאותה שאיבה פנימה כפי שכמה גורמים רוצים לעשות. הכוונה חייבת להיות לא להיכנס פנימה, ורק במקרה קיצוני נצטרך אולי להגיב".

על מוכנות העורף בישראל אמר יו"ר ישראל ביתנו: "יש בישראל שיתוף פעולה וסנכרון בין כל הזרועות והמערכות, ובכל המישורים. אני ממליץ לכולם להצטייד בערכות מגן, ועדיף לציית לקריאות ובקשות פיקוד העורף". עם זאת, הדגיש ליברמן כי "אין מקום להיסטריה, לא צריך להסתער ולא לעמוד בתורים".

בנוגע למצב האזורי נוכח ההתפתחויות השונות, אמר ליברמן: "אנחנו רואים מפה מוזרה וערבוביה של אינטרסים ותפיסות עולם. הסכסוך בסוריה הוא דתי ועדתי. יש פה קואליציות מוזרות ביותר וזאת המציאות החדשה, ויש אינטרסים סותרים. לפעמים אנחנו תופסים את היריבים הכי מרים באותו הצד של המתרס, ולפעמים הם בשני צדדים שונים".

על התבטאותו נגד ראש ממשלת טורקיה ארדואן, בה כינה אותו "גבלס", הדגיש ליברמן כי הוא אינו מתחרט: "אני לא חוזר בי על הביטוי הקשה על ארדואן. הוא עשה הסתה פרועה, בנוסח שראינו בזקני ציון ודרייפוס. להאשים את ישראל שהיא תכננה ועומדת מאחורי השיחה? היו פה כמה ביטויים מרחיקי לכת גם בשביל ארדואן. לדעתי זה היה מתוכנן, כל האלתורים וההתפרצויות שלו בדרך כלל מתוכננות".

עוד לדברי ליברמן, "ההתנצלות על המרמרה הייתה טעות, זה היה ברור שזה לא יביא לנרמול היחסים. היה ברור ששום התנצלות לא תחזיר יחסים לקדמותם, ולצערי כך היה".

לידיעה באתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן