ליגת הצדק: למה 96 מיליון דולר בסוף שבוע הבכורה הם בגדר אסון?

כשאני חוזר אחורה בזמן לחודש יוני 1995, אני כמעט בטוח שהסרט 'בטמן לנצח' הרוויח בקופות בתי הקולנוע פחות מ'חזרתו של באטמן'. סרט ההמשך של טים ברטון מ-1992 שבר את שיאי מכירות הכרטיסים שקבע 'באטמן' ב-1989, בסוף השבוע הראשון להשקת הסרט, עם רווחים של 47 מיליון דולר. אבל ההומור המבעית והאלימות הברוטלית שהוצגו בסרטים הותירו טראומה אצל הילדים, גרמו לזעמם של ההורים והובילו לכך שהסרט הרוויח רק 162 מיליון דולר, 35% פחות מ'בטמן', שהרוויח 251 מיליון דולר.

כדי לשמור על הזיכיון ועל תואר גיבור-העל, החליפו אולפני וורנר את טים ברטון בג'ואל שומאכר, צרפו את ג'ים קארי, שנהנה מפופולאריות שיא, כ'איש החידות' ואת דמותו של רובין. אפילו שהצופים חשו אכזבה מהסרט הקודם, 'באטמן לנצח' פתח את סוף שבוע הבכורה להקרנתו עם הכנסות של 52 מיליון דולר, וקבע שיא חדש. בסופו של דבר ההכנסות שלו בארה"ב הסתכמו ב-184 מיליון דולר (מעט יותר מ'חזרתו של בטמן') ו-330 מיליון דולר בעולם, ואפשר לומר שהוא הציל את עתידו של הזיכיון (לפחות עד ש'באטמן ורובין' התברר כצעד אחד יותר מדי).

כוכבי ליגת הצדק | צילום: מתוך האתר הרשמי

זו היתה נקודת המפנה, אז בשנות ה-1990, כשלא היו כל כך הרבה זיכיונות יקרי ערך שהצריכו עיבוד מחדש לאחר כישלון. כאשר סרט המשך נכשל, הוליווד היתה סוגרת את הדלת וממשיכה הלאה. ב-1995 היו מעט מאוד סרטים על הסקאלה שיכלו להציע אלמנטים מרהיבים כמו אלה שהוצגו ב'חזרתו של באטמן'. אבל ב-2017, עיבוד מחודש לעלילת המשך המתבססת על חוברות קומיקס, כמו 'ליגת הצדק', כבר לא נחשב למוצר שנמצא בליגה משל עצמו.

במונחי ההכנסות של 2017, 'באטמן לנצח' היה מרוויח בסוף השבוע הראשון להקרנתו 108 מיליון דולר (בלי להתייחס לפלטפורמות שלא היו קיימות בשעתו, כמו 3D ו-IMAX); במילים אחרות – 12 מיליון דולר יותר מ'ליגת הצדק' שהרוויח 96 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנתו בארה"ב. ב-1995 'באטמן לנצח' עלה כ-100 מיליון דולר (בהשוואה לסכום של למעלה מ-250 מיליון דולר שהושקעו ב'ליגת הצדק') וכלל הרבה פחות הוצאות שיווק וקידום. לשם ההשוואה, המונולוג של איאן מקגרגור, שהיווה את רגע השיא בסרט 'נקמת הסית", 'ליגת הצדק' היה צריך להיות הנבחר, אך לבסוף חברת די.סי. נותרה כשהזיכיון תלוי באפלה.

הסרט החמישי בזיכיון של האחים וורנר/טיים וורנר על סרטי די.סי., הסרט שבו מוצג איחוד כוכבי העל של הזיכיון, מדורג כעת בתחתית טבלת ההכנסות מסוף שבוע ראשון, בהשוואה לכל יתר סרטי הסדרה. 'ליגת הצדק' הכניס 70 מיליון דולר פחות מ'באטמן נגד סופרמן', 37 מיליון דולר פחות מ'יחידת המתאבדים', 32 מיליון דולר פחות מ'איש הפלדה' ו-7 מיליון דולר פחות מ'וונדרוומן'.

זה דבר מוזר להתייחס להכנסות בסך 96 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנה כאל אסון, אבל כשהעוצמה המשותפת של כל כוכבי העל הגדולים של די.סי כשהם באים יחד בסרט אחד מכניסה בפתיחה פחות מסרט בודד אחד של וונדרוומן (שעלות הפקתו גם נמוכה בכמחצית), אז זה רע מאוד.

עדיין עומדת האפשרות ש'ליגת הצדק', המוגדר כסרט בקצב מהיר, ידידותי לילדים ומבדר, יגשר על פער הציפיות עד לסוף החודש הבא. אני אוכל בשמחה את הכובע אם זה יקרה. קרה שטעיתי בעבר, אבל זה יחשב להמעיט בערכם של 'החיות המופלאות והיכן ניתן למצוא אותן' ושל 'מסע בין כוכבים' אם ניתן ל'ספיידרמן המופלא 2' להינות מהספק הזה, אחרי שגם הוא הכניס 92 מיליון דולר בלבד בסוף שבוע הבכורה שלו.

הביקורות שליליות והסרט החדש 'וונדר' מוכיח, באופן בלתי צפוי, שהוא מהווה איום. זאת בנוסף ל'קוקו', שיתחרה בסוף השבוע הבא, יחד עם 'תור: ראגנרוק' שעדיין מוקרן. כפי שכבר צוין, 'ליגת הצדק' הוא לא מסוג הסרטים המרהיבים והחד פעמיים שהוא יכול היה להיות עד לפני 6 שנים. כך שבמקום להוות הסכנה לסרטים המוקרנים במקביל אליו, הוא זה שנמצא בסכנה.

תערו של אוקהם, מציע כי אנשים לא אוהבים את 'באטמן נגד סופרמן: שחר של צדק' אז הם התרחקו מסרט ההמשך. כמו 'צבי הנינג'ה מוטנטים: מתוך הצללים', קל יותר וידידותי יותר לילדים – "זה מה שהסרט האחרון היה צריך להיות",אך ההמשך נדחה על-ידי הקהל שלא אהב את הסרט האחרון. אם מחשיבים את 'ליגת הצדק' כפרק השלישי בסדרת סרטיו של זאק סניידר, לאחר 'איש הפלדה' ו'שחר של צדק', אז 'ליגת הצדק' נראה כמו הסרט השלישי בסדרת 'מפוצלים'. האוהדים המושבעים והקהל החליטו שלא יוליכו אותם שולל בפעם השלישית.

אם 'ליגת הצדק' יצליח כמו סרטי ההמשך ל'דמדומים' (שהוגדרו כסרטים למעריצים בלבד), אז מדובר בהכנסות של 192 מיליון דולר בלבד בארה"ב. אך אם הוא יצליח כמו 'איש הפלדה' או 'הארי פוטר 7.1', אז מדובר כבר על הכנסות של 217-225 מיליון דולר בארה"ב. התקווה היא שסרט הפעולה בכיכובם של גל גדות, בן אפלק, הנרי קאוויל, ג'ייסון מומאה, ריי פישר ועזרא מילר יצליח לפחות כמו סרט בסדרת 'משחקי הרעב', שהכניסו 256-267 מיליון דולר בארה"ב. נחזיק להם אצבעות…

למען ההגינות, זה לגמרי אפשרי שהסרט יצליח גם מחוץ לארה"ב (למרות ש-281 מיליון דולר אינם נחשבים להצלחה בינלאומית מסחררת). 'החיות המופלאות והיכן ניתן למצוא אותן' הסרט המקדים בסדרה של ג'יי.קיי רולינג הצליח לגרוף 234 מיליון דולר בארה"ב לאחר שהכניס בסוף שבוע הבכורה 74.4 מיליון דולר, ו-814 מיליון דולר בעולם. 'ליגת הצדק' מעולם לא היה אמור להצליח כמו 'הנוקמים',ויש הטוענים שלהפוך את זה לסוג של העתק של 'הנוקמים' היתה טעות מכרעת, בטח כש'הנוקמים' זמין על Blu Ray וב-VOD.

אז גיבורי העל אולי הצילו את העולם, אבל 'ליגת הצדק' לא יכול ממש להציל את היקום הקולנועי של די.סי. כבר לפני שנים טענתי שהאחים וורנר לא היו זקוקים לספינת דגל בדמותו של יקום קולנועי מלא. אולי אחרי סוף השבוע הזה הם יסתכלו על 'קונג: אי הגולגולת', 'דנקירק' ו'IT', ויבינו ש'באטמן' ו'וונדרוומן' הם לגמרי מספיקים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן