לידיעת שר החלל דנון: סוכנות החלל הערבית נכנסת למגרש של הגדולים – ושולחת חללית מחקר למאדים

המאמצים של סוכנויות החלל השונות לחקור את כוכב הלכת מאדים ואת התהליכים אשר הביאו להתייבשותו צפויים לקבל חיזוק בלתי צפוי. לא מדובר בחיזוק מידי סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א), גם לא מידי סוכנות החלל האירופאית, הסינית או ההודית. למעשה, המהלך הגדול והמדובר שייך דווקא לסוכנות החלל הערבית המאוחדת (UAE), אשר הודיעה במסיבת עיתונאים חגיגית בשבוע החולף על כוונתה לשגר לחלל חללית מחקר ייחודית אשר תקיף את כוכב הלכת האדום – ותסייע למדענים לפענח כמה מהחידות הבלתי פתורות הקשורות לאטמוספירה ולהתייבשות הכוכב.

על פי הודעת הסוכנות, החללית צפויה להיות בגודל של רכב משפחתי ממוצע ותאריך היעד לשיגורה למשימתה הוא חודש יולי 2020. היא צפויה לשקול כ-1,500 קילוגרמים, ושמה הרשמי יהיה "התקווה" (או "אל-אמל" בערבית). על פי התכנון, חללית המחקר תקיף את כוכב הלכת במשך 4 שנים רצופות, במהלכן תאסוף ותעבד מידע אודות האטמוספירה על הכוכב, תרכובות הגזים שלו, סופות האבק והסערות המתרחשות בו, ובמיוחד אודות הסיבות האפשריות להתייבשותו המוחלטת של הכוכב אשר הכיל בעבר מים.

אך למעשה, מעבר למשימתה הברורה והמתבקשת של החללית לסייע למאמצי המחקר העולמיים ולנסות ללמוד כמה שיותר על כוכב הלכת הקרוב ביותר לכדור הארץ, סוכנות החלל הערבית המאוחדת הציבה 2 יעדים – אותם היא מקווה למלא בזכות המשימה המדוברת. הראשון הוא השתלבותה במאמצים הבינלאומיים בחקר החלל, בצעד ראשון להכללתה של הסוכנות הערבית כגוף לגיטימי ומוביל בתעשיית המחקר האדירה הזו. בסוכנות החלל הערבית לא רוצים להישאר מאחור – ומבינים שאם ברצונם להפוך ל"בני בית" בקרב המדענים והסוכנויות אשר ינהלו את מאמצי המחקר בעתיד, עליהם להפוך לגורם משמעותי במאמצים אלו כבר היום. ובסוכנות לא מסתירים זאת: הם מצהירים בשמחה כי בכוונתם להפוך לשחקן משמעותי בתחום חקר החלל, אשר מוערך כיום בסכומים אסטרונומיים (תרתי משמע) בהיקף של 300 מיליארד דולר מדי שנה.

ראשי "סוכנות החלל הערבית המאוחדת". בקרוב במאדים? | מתוך אתר הסוכנות

היעד השני, כפי שהכריזו אנשי הסוכנות הערבית המאוחדת, הוא לעורר השראה בקרב בני הנוער ברחבי העולם הערבי לעסוק בתחום חקר החלל – ובמיוחד בתחום ההנדסה, לדבריהם. עד היום תחומים אלו נותרו נחלתם הכמעט-בלעדית של מדינות המערב, והעולם הערבי נותר הרחק מאחור. כעת, מקווים ראשי הסוכנות, באמצעות המשאבים הרבים אשר יופנו לפרויקט וההד התקשורתי לו הוא יזכה, גם בני הנוער במדינות השונות ייקחו בחשבון את האפשרות להתמקצע ולעסוק בו בעתיד.

"כוונת הסיוע למחקר רצינית וממשית"

אמנם היקף המשאבים אשר הקדישו מדינות ערב לסוכנות ולביצוע הפרויקט אינו גלוי, אך מומחים מעריכים כי מדובר בסכום לא מבוטל בן מאות מיליוני דולרים. אחד החששות אשר הושמעו בעקבות מסיבת העיתונאים החגיגית שנערכה בשבוע החולף הייתה כי שיגור החללית ישמש את מדינות ערב כ"תצוגת יכולות" באשר ליכולתן הטכנולוגיות המתקדמת – ולא בהכרח לסיוע ממשי למאמצי המחקר העולמיים ביחס לכוכב השכן.

אך דווקא בכיר סוכנות החלל האמריקאית נאס"א ושותף במשימת המחקר המדוברת, בברוס ג'קוסקי, מעיד כי כוונת המחקר של ראשי סוכנות החלל הערבית ממשית. "ראשי הסוכנות הבהירו בפנינו במספר רב של הזדמנויות כי הם לא מעוניינים בתצוגת יכולות טכנולוגית", הוא אומר. "הם רוצים לרשום תרומה של ממש למאמצים המחקר של האנושות, ורוצים לעזור גם כן בהבנה ולמידה של מאדים".

כדי לעשות זאת, כאמור, החללית צפויה לעזוב את כדור הארץ בעוד כ-5 שמים, ולצאת למסע בן מספר חודשים אל עבר כוכב מאדים. במהלך שנת 2021 היא צפויה להיכנס למסלול אשר יקיף את הכדור במשך 55 שעות ותנוע בגובה משתנה בין 22,000 ל-44,000 ק"מ. אחת המשימות המסקרנות תהיה יצירת תמונה של האטמוספירה על הכוכב – ומעקב אחר השינויים בה במהלך היום ובין עונות השנה.

בינתיים, כאמור, ממשיכים ראשי "סוכנות החלל הערבית המאוחדת" לקדם את הפרויקט, תוך השקעה של משאבים רבים וגיוס מומחים ויועצים מרחבי העולם הערבי – ממדינות נוספות מעבר לים. אם אכן יצליחו במשימתם, הם מקווים, תהפוך הסוכנות לחברה לגיטימית ב"מגרש של הגדולים" לצד יתר סוכנויות החלל המובילות בעולם – ותשתלב בהמשך מאמצי המחקר של האנושות, אשר צפויים לצמוח ולגדול במהלך העשורים הקרובים. אם אכן יצליחו, הם מאמינים, גם השמיים כבר לא יהיו הגבול עבורם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן