למה "משחקי הכס" מאיימת לנפץ את שיא ההורדות הבלתי חוקיות?

עונתה השנייה של סדרת הפולחן "משחקי הכס" הורדה בטורנטים ציבוריים 25 מיליון פעמים מאז תחילתה בראשית אפריל, ובסוף אותו חודש שברה את שיאה היומי כשהפרק השבועי זכה ל-2.5 הורדות יומיות. עונתה הראשונה של התוכנית חולשת על המקום השני ברשימת הסדרות המורדות ביותר אי פעם – כשלפניה מצויה רק עונתה השישית של "דקסטר".

 

הסיבה העיקרית לפיראטיזציה הגורפת של הסדרה בארה"ב היא פשוטה – מחסור בגישה לתוכנית עבור אלה שלא יכולים להרשות לעצמם מנוי לכבלים, או לא מוכנים. HBO עצמה ממש לא עזרה לכך כשדאגה שיהיה קשה לצפות בסדרה אונליין: התוכנית לא זמינה לצפיה ב'הולו' או ב'נטפליקס', אייטיונז מציעה לצפיה רק את העונה הראשונה,ולראות את התוכנית בסטרימינג באתר החברה עדיין דורש מנוי לכבלים.

למיליוני האמריקאים שלא מנויים לכבלים, אפוא, פשוט אין דרך חוקית לצפות בסדרה.

 

אפשר היה למנוע. משחקי הכס | צילום: יח"צ

ומי שרואה טלוויזיה בעיקר בלפטופ- ממש אין לו סיבה לשלם 50$ בשביל כבלים, ועוד 15$ עבור HBO. אבל זה לא מתוכנן להשתנות: אריק קסלר, הנשיא-שותף של החברה, הצהיר כי לדעתו המעבר מטלוויזיה מסורתית למודל עסקי מבוסס אינטרנט איננו אלא אופנה חולפת קצרת ימים.

אבל אין ספק שהחברה מפספסת פלח שוק עצום: קל להבין מדוע הם חוסמים את הסדרה מזמינות ב'הולו' או 'נטפליקס', אבל להציע את הצפיה אונליין בתכנים בפני עצמם דרך אתר HBO הייתה יכולה למזער את סערת ההורדות הבלתי-חוקיות, ולרכוש לתוכנית צופים לגיטימיים לרוב.

זה מדגיש את הבעיה הכוללת בדרך שבה חברות כה רבות בתעשיית הבידור תופשות את הפיראטיזציה: במקום לחשוב על האופן שבו היעדר גישה למדיה יוצר הזדמנות לפיראטיזציה, ואיך הגברת הנגישות של המוצרים יכולה לעצור את ההורדות הבלתי חוקיות – לעיתים קרובות מדי החברות האלו מעדיפות לנקוט בפעולה משפטית או להטמיע מנגנוני הגנה דיגיטליים. ל'תיקונים' האלה תמיד יהיו מעקפים קלים.

HBO צריכה להציע את תכניה לצפיה חוקית באופן פרטני במסגרת שירותי האינטרנט שלה, לא למנויי הטלוויזיה בכבלים בלבד. מיליוני צופים שהדגימו כמה קל לצרוך אותה באופן לא חוקי רק מוכיחים זאת ביתר שאת: גם אם ההורדות הלא-חוקיות לא יפסיקו לחלוטין, חשוב להתבונן על הסיבות שבגללן הן מתקיימות – ולשנות את הנסיבות שמקיימות אותן. אם בשורה התחתונה  מדובר ברווחים אז בטוח שיכלו להיות יותר מהם. הרבה יותר.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן