למעלה מ-15,000 פרטים: הצצה לאוסף הסרטים הפרטי הגדול בעולם

אם נולדתם במהלך 20 השנים האחרונות, ייתכן כי אתם כבר שייכים לדור שאינו זוכר את אוספי התקליטים, הדיסקים או הסרטים, אשר היו למקור גאוותם של רבים מהאספנים לאורך שנים ארוכות. כך, בעבר הלא מאוד רחוק, בטרם נכנסו טכנולוגיות ה-VOD, הסטרימינג וההורדות הפיראטיות לחיינו, מי שרצה לבחור באיזה סרט לצפות (ולא להותיר את הבחירה בידי מנהלי חברות הכבלים) נאלץ לפתח אוסף סרטים משל עצמו – מעין ספריית וידאו פרטית, אשר כללה את הפריטים האהובים עליו ביותר.

אך הפיתוחים הטכנולוגיים השונים הביאו, כאמור, להכחדתו הכמעט מוחלט של התחום. ספריות הווידאו המקצועיות נעלמו אחת אחרי השניה, וגם אוספי הווידאו הפרטיים הפכו למצרך נדיר במיוחד. ככה זה, מסתבר, כשעבור תשלום בן עשרות שקלים לחודש אנו נהנים מחיבור מהיר לאינטרנט, שם כבר מחכה לנו כל סרט שנבחר – הכל זמין, נגיש, ומחכה רק לנו.

עם המציאות הזו בראש, קוראים שונים עשויים להזדעזע מאוסף הסרטים הפרטי של האספן האמריקאי ת'יאו קלומירסקי, אשר נחשב לאוסף הפרטי הגדול ביותר בעולם. מדוע להזדעזע? משום שעל פי חישוב גס, קלומירסקי הוציא לאורך השנים למעלה מ-300,000 דולר עבור הסרטים השונים, וזה עוד מבלי להביא בחשבון את עלות החזקתם או הזמן הרב שהושקע באוסף המרשים כל כך.

"למה לאסוף סרטים? תחשוב שקורה מצב שאני רוצה לראות סרט, והוא לא זמין בשירות צפייה ישירה באינטרנט או להורדה. והוא לא זמין באמאזון, וגם לא בספריית ה-DVD הקרובה. אז מה אפשר לעשות? בדיוק בגלל זה אני אוסף סרטים באופן פרטי", הוא מסביר, בראיון מיוחד בחדר ההקרנה הפרטי בביתו. לדבריו, "כיום יש באוסף למעלה מ-15,000 סרטים". ובכמה מהם הוא אכן צפה? "אני מאמין שצפיתי במעט יותר מ-200", הוא משיב.

את האהבה לצפייה בסרטי קולנוע בבית תרגם קלומירסקי לקריירה מצליחה, כשהפך למעצב מוכר של חדרי "קולנוע ביתי" עבור עשירי ארה"ב. כך הוא מציע את שירותיו כמעצב מוביל של חדרי הקרנה ביתיים יוקרתיים, ובכסף אשר הוא מרוויח – הוא ממשיך כל העת להגדיל את האוסף שלו. במתחם ה"ספרייה" אשר הוא מחזיק בביתו ניתן למצוא מחלקות שלמות – אחת לסרטי בלו-ריי, אחת לסרטי תלת ממד, אחרת לטכנולוגיית "לייזר דיסק", וכמובן רבות לסרטי DVD "רגילים". גם קלטות וידאו ואפילו סרטי הקרנה מקוריים תוכלו למצוא בין המדפים העמוסים.

קלומירסקי מקפיד לשמור על סדר מופתי באותה "ספרייה": תוכלו למצוא בה חלוקה לפי ז'אנרים, במאים, או מדינות. רוצים למצוא סרט יווני? מחלקה שלמה מחכה לכם. רוצים סרט צרפתי? מחלקת ענק שלמה פרוסה לרגליכם. בתוך אותן מחלקות מסודרים הסרטים על פי סדר האלף-בית, וקלומירסקי מבטיח שאם רק תרצו סרט מסוים – הוא ידע לשלוף אותו ברגע.

קלומירסקי בביתו. מחזיק 15,000, ראה "אולי 200" | צילום מסך, מתוך יוטיוב

"קצת קשה לעקוב אחרי זה, אבל אני מאמין שיש לי את האוסף הפרטי הכי גדול בעולם", הוא מספר, "וככה גם הבנתי מגורמים רבים שמתעסקים בתחום. האוסף הפרטי היחיד שאני מכיר בממדים האלו שייך למרטין סקורסזה, ובפעם האחרונה שבדקתי היו לו בין 10,000 ל-12,000 פרטים. אבל אני לא מכיר הרבה אנשים משוגעים כל כך שיוציאו כאלה סכומי כסף על סרטים".

בינתיים, קלומירסקי ממשיך להגדיל את האוסף שלו כל העת. הוא רוכש עוד ועוד סרטים חדשים כישנים, ומקפיד להיות מעודכן: אם סרט מסוים יוצא במהדורה מתקדמת (בטכנולוגיית בלו-ריי, לדוגמא) הוא מיד ירכוש אותו ויחליף את ה-DVD המיושן במהדורה החדשה. בנוסף, הוא מספר, הוא חובב גדול של מהדורות מיוחדות ונדירות אשר מגיעות באריזות מושקעות ומעוצבות. "חלק מהמהדורות האלו אני שומר בגלל העיצוב, ולא בגלל הסרט", הוא צוחק.

קלומירסקי החל לאסוף סרטים לפני 20 שנה, ולדבריו הוא מוציא בכל שנה לפחות 15,000 דולר על סרטים חדשים או מהדורות מחודשות לסרטים. בחישוב גס, כאמור, הוא מאמין כי עד היום הוא כבר הוציא למעלה מ-300,000 דולר על האוסף המדהים שלו, ואין לו כל כוונה לעצור כעת. האם מרטין סקורסזה מתכנן "להשיב מלחמה" ולהיאבק על השליטה בתואר "אוסף הסרטים הפרטי הגדול בעולם"? אם כן, מישהו עוד עשוי לעשות סרט על המאבק המסקרן. אם אכן יצא כזה, תהיו בטוחים, קלומירסקי ימהר לרכוש עותק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן