לקחה מארה"ב את הבכורה: סין בנתה את המחשב החזק בעולם

במהלך ועידת מחשבי העל הבינלאומית השבוע בגרמניה, מחשב על סיני חדש שנבנה הוכרז כמחשב המהיר ביותר בעולם.

מחשב העל, שמופעל על ידי מרכז מחשוב העל הלאומי בעיר ווקסי, מסוגל לפעול במהירות של 93 פטאפלופ לפי הספרייה המתמטית LINPACK, פי 3 מהמחשב שנמצא כעת במקום השני, Tianhe-2. אמות המידה של LINPACK הן דרך לאמוד את כוח החישוב של מערכת. בנקודת שיא, Sunway TaihuLight יכול לבצע כ-93 אלף חישובים בשנייה.

ההישג החדש הזה משמעותי במיוחד עבור סין, מאחר וזו הפעם הראשונה שהמדינה בנתה מחשב עם רכיבים שכולם מקומיים.

מחשבי על סיניים בעבר כמו Tianhe-2, השתמשו ברכיבים זרים כמו ענקית השבבים האמריקאית אינטל, אשר Xeon CPU שלה מספק את רוב כוח העבודה של Tianhe-2.

Sunway TaihuLight יהיה בשימוש עבור מגוון פרויקטים בתחום המחקר וההנדסה, בתחומים כמו מחקרי אקלים, מחקרי מדעי החיים וניתוח דאטה.

בשנים האחרונות סין מפתחת מערכות שיתמודדו עם כמויות מידע עצומות | צילום: יוטיוב

לב מחשב העל החדש הזה הוא שבב סיני חדש שנקרא ShenWei, המסוגל לפעול במהירות של 3 טרהפלופ. בכך הוא משתווה לשבבים המובילים של אינטל, Xeon Phi.

Sunway TaihuLight היה מוכן מוקדם מהמצופה, בשל מאמצים גדולים יותר שנעשו על ידי חוקרים סינים כדי ש- ShenWei יהיה מוכן לנוכח אמברגו המסחר מאפריל 2015 שהטילה ארה"ב. האמברגו אסר על ייצוא מעבדי קצה קטנים כמו Xeon Phi. למעשה, דווח כי Tianhe-2 היה אמור לקבל שדרג של מעבד Xeon Phi חדש אשר ישדרגו את היכולת שלו באופן ניכר.

השבוע צוינה גם הפעם הראשונה אי פעם שסין מחזיקה ביותר מחשבי על ברשימת הטופ 500 מאשר ארה"ב – 167 לסין לעומת 165 לארה"ב. הרשימה, שמפורסמת פעמיים בשנה, מדרגת את המחשבים החזקים ביותר בעולם.

מנהל המרכז הלאומי למחשוב על, פרופ' גואנגוון, אמר כי "כמערכת מספר אחת של סין שהושלמה על בסיס מעבדים מקומיים, מערכת Sunway TaihuLight משרטטת את התהליך המשמעותי שסין עשתה בתחום העיצוב והייצור של מערכות מחשוב בקנה מידה גדול".

בשנים האחרונות הממשלה הסינית כמו גם חברות מהמגזר הפרטי כמו ביידו ועליבאבא, השקיעו באופן מסיבי במערכות מחשוב חזקות שמסוגלות להתמודד עם כמויות המידע שיישומים מחוללים כיום. מדובר בניגוד גמור ליריבה הטכנולוגית הגדולה של סין – אמריקה, אשר בשנים האחרונות הייתה נתונה לחיצי אש בשל מערכות המחשוב המיושנות שלה שמנהלות פונקציות חשובות כמו הארסנל הגרעיני של המדינה וטבלאות הבחירות.

לפי כמה דיווחים, ייקח לארה"ב שנתיים לבנות מחשב שיהיה שווה ברמת החוזק שלו למערכת Sunway TaihuLight.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן