מדענים יפתחו זן חדש של שפעת קטלנית – רק כדי להוכיח שניתן

עם מידה לא מבוטלת של חוצפה, הודיעה אתמול קבוצה של חוקרי שפעת, המובלת על ידי רון פושייה מהמרכז הרפואי ארסמוס בהולנד, כי היא מתכננת להנדס זן חדש של שפעת העופות H7N9 כדי להעניק לה יכולות חדשות, קטלניות יותר.

פושייה הוא אותו מדען אשר לפני שנתיים שינה את מבנה נגיף שפעת העופות H5N1 כדי שתאפשר הדבקה מאדם לאדם, מה שהנגיף לא יכול היה לעשות בצורתו הטבעית. הזעקה שהגיעה בעקבות ההודעה דחתה את פרסום המסמך, אך בסופו של דבר הוא אכן פורסם. כעת הם רוצים לעשות דבר דומה, והרבה מעבר לכך, עם הזן החדש של השפעת H7N9, אשר הרג 43 אנשים בסין עד כה, ואשר מומחים לחקר מגיפות עוקבים אחריו בדאגה רבה. אולי כדאי שיעקבו אחר פושייה ומעבדתו.


צילום: רויטרס

פושייה מבטיח כי "כל הניסויים המוצעים על ידי החוקרים יהיו כפופים לביקורת על ידי ועדות בטיחות. הוועדת יכללו מומחים בתחום של מחלות מידבקות, אימונולוגיה, ביו-בטיחות, ביולוגיה מולקולרית ובריאות הציבור; כמו כן, ייכללו נציגי ציבור, אשר יציגו סוגיות ודעות מחוץ לקהילת המחקר".

ההבטחה הזו לא ממש מרגיעה. פושייה ועמיתיו רוצים לערוך את המחקר משום שזה כל מה שהם יודעים לעשות – וכנראה גם מפני שהם נהנים מהפרסום. למרות טענותיהם כי המחקר חיוני להבנתנו את השפעת, אף אחת מן העבודות הקודמות שלהם, כולל זו שעסקה ב-H5N1, לא שינו את יכולתנו להגיב למגיפה. כפי שאמר מומחה השפעת מייקל אוסטרהולם לסוכנות הידיעות AP: "המעקב היום הוא אקראי בדיוק כפי שהיה לפני שנתיים. האם צריך לעבוד על משהו שלא ממש מחולל הבדל?".

פושייה ועמיתיו לא יכולים לעקוב, והם לא עובדים על חיסון. יש להם מעבדות שבהן הם יכולים להנדס וירוס שפעת, וזה מה שהם רוצים לעשות. שנתיים אחרי הניסוי השנוי במחלוקת עם ה-H5N1, הם לא תרמו במאום ליכולת שלנו לשלוט במגיפה, או גילו כיצד לפתח חיסון טוב יותר לשפעת. היתרונות ביצירת זן חדש וקטלני של שפעת הם שוליים וזניחים במקרה הטוב.


מה יקרה כשהמחלה תהיה קטלנית עוד יותר? נציג ממשלה סיני משמיד עופות במהלך ההתפרצות האחרונה | צילום: רויטרס

ומה לגבי הסיכון? כפי שדווח ב"דיילי מייל", פושייה ועמיתו יושיהירו קוואוקה עצמם הודו כי "סיכון ההתפשטות של המגיפה H7N9 יגדל אקספוננציאלית אם יקבל את היכולת לנוע בין אנשים".

ומכך, כנראה, הם הסיקו שיהיה זה רעיון טוב להנדס וירוס שמסוגל לעשות בדיוק את הדבר הזה – להתפשט בקלות רבה יותר בין אנשים. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן