מדע פופולרי: הברזילאיות משוות את שיעור הפרסומים המדעיים

חדשות מפתיעות: הנשים הברזילאיות הן המובילות בעולם בתחום הפרסומים המדעיים, לפני ארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי.

המחקר העצום של Gender in the Global Research Landscape שפורסם היום בכתב העת Elsevier, בחן 12 מדינות ברות השוואה, ביניהן: ארה"ב, בריטניה האיחוד האירופי (כמדינה אחת), פורטוגל, צ'ילה, מקסיקו וברזיל. המחקר מדד והשווה קטגוריות כמו מספר הפעמים בהם צוטט מחקר מדעי ומספר הנשים בקרב משקיעים – המחקר שופך אור על ההבדלים המגדריים – וגם ההתקדמות – באקדמיה ובמדעים בכלל.

ברזיל בולטת במחקר בהתקדמותה בסגירת הפעם המגדרי במהלך שני העשורים האחרונים. יחס הנשים שפרסמו מחקרים מדעיים – הנחשב כקריטריון הערכה מרכזי באקדמיה – עלה ב-11% בברזיל ב-20 השנים האחרונות. כיום, נשים בברזיל מפרסמות כמעט מחצית מהמחקרים המדעיים, בדרך לסגירת הפער בתחום שבאופן היסטורי הותיר נשים מאחור.

מכל המדינות שנמדדו, ברזיל ופורטוגל דורגו במקומות הגבוהים ביותר בתחום אחוז הנשים שפרסמו מחקריים מדעיים, עם 49% בשתי המדינות.
הממצאים לגבי ברזיל אפילו יותר מרשימים בהתחשב בנתון הבא: נשים בפורטוגל פרסמו 27,561 מאמרים מדעיים בין 2011-2015; בתקופה המקבילה בברזיל, נשים פרסמו מספר גדול פי חמישה – 153,967.

בינתיים, בארה"ב ובבריטניה, רק 40% מהמאמרים המדעיים נכתבו בידי נשים בין 2011-2015. באיחוד האירופי, שיעור הפרסומים בידי נשים עמד על 41%. בתחתית הרשימה דורגה יפן, עם רק 20% מהמאמרים.

הגיעו לשוויון כמעט מלא תוך שני עשורים | צילום: fotolia

מעודד יותר מכל, הנתונים המרשימים של ברזיל מצביעים על שיפור משמעותי בהשתתפות נשים בתחום המדעים במדינה. בין 1996-2000, רק 38% מהמאמרים המדעיים פורסמו בידי נשים. מאז 2000, הנשים הברזילאיות הגיעו לשוויון כמעט מלא בתחום.

ברזיל מציגה נתונים מרשימים גם בקטגוריות נוספות במחקר. שיעור הנשים בקרב משקיעים בברזיל עלה מ-11% ל-17% בין 1996-2015. כיום, שיעור הנשים בקרב משקיעים בברזיל גבוה יותר מארה"ב (14%), בריטניה (12%), או האיחוד האירופי (12%). התוצאות עגומות עברו אלו המקדמים שוויון מגדרי בארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי, שלא לדבר על יפן.

לרוב, חדשות על נשים בברזיל נוטות להיות עגומות. בשנים האחרונות, תנועות שמרניות בברזיל, כולל כאלו השייכים לכנסייה האוונגליסטית החזקה במדינה, מקדמים תפיסה שמרנית לגבי נשים. התנועות האלו הולידו בתורן תגובת נגד פמיניסטית. מבחינה פוליטית, הנשים במדינה איבדו כוח בשנים האחרונות. הנשיאה הראשונה בתולדות המדינה, דילמה רוסף, הודחה בספטמבר. יורשה, הנשיא המכהן, מישל טמר, מילא את הקבינט שלו בגברים לבנים – מהלך שגרר ביקורת רבה מצד ארגוני נשים. מתוך 513 הנציגים בקונגרס של ברזיל, רק 53 הן נשים, מה שמציב את ברזיל במקום ה-115 בדירוג העולמי בייצוג נשים בפוליטיקה. סדרה של מקרי פשע חמורים נגד נשים משכו תשומת לב רבה למצבן של נשים בברזיל.

הדו"ח, שפורסם ביום רביעי, מספק סיבות לאופטימיות בקרב ארגוני זכויות הנשים בברזיל, אך יש לקחת אותו בפרופורציה הראויה. בקרב המדינות שנבדקו, המחקר מצא שביחס לגברים, התפוקה של נשים בתחום הפרסומים המדעיים נטתה להיות נמוכה יותר.

למרות נתוני הפרסום המעודדים בברזיל, מאמרים שנכתבו בידי נשים זוכים לפחות ציטוטים מאשר אלו שנכתבו בידי גברים. חוסר השוויון הזה קיים במדינות לטיניות אחרות, כמו פורטוגל, צ'ילה ומקסיקו – שנכללו במחקר.

למרות ההצלחה של נשים ברזילאיות בפרסום מאמרים מדעיים, כמו במדינות אחרות, חוסר שוויון בשכר נותר נושא שכיח בברזיל. ב-2013, הבנק העולמי מצא ששעת עבודה של אישה בברזיל עדיין זוכה לרבע מהתגמול בהשוואה לזו של גבר. תמרה נאיז, נשיאת איגוד האקדמאים בברזיל, הגיבה לעיתון Folha de São Paulo: "תוצאות המחקר מראות שלמרות תנאי הפתיחה הלא-שוויוניים, נשים יכולות לבצע מחקר לא פחות טוב מאשר גברים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן