מהו הערך האמיתי של מדליית הזהב באולימפיאדת החורף בקוריאה?

טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים לחורף 2018 בפיונגצ'אנג, דרום קוריאה, סימן את ההתחלה הרשמית של האירוע הגדול בספורט. עד ה-25 בפברואר, כמעט 3,000 ספורטאים ישתתפו בשיא של 102 אירועים בשישה תחומי ספורט וכ-15 דיסציפלינות – כולם יתחרו על הפרס האולטימטיבי: מדליית הזהב האולימפית.

כסמל של מה שנתפס כהישג האולטימטיבי בספורט, מדליית זהב לא תסולא בפז. עם זאת, למדליות אלה יש גם ערך כספי מהותי.

מדליית הזהב האולימפית של אולימפיאדת חורף 2018 | צילום: shutterstock

השנה למדליית הזהב האולימפית יש ערך פודיום של כ-570 דולר המבוסס על הערך הנקוב של הזהב והכסף, גבוה בכמה דולרים מערכם של המדליות שניתנו באולימפיאדות הקודמות שנערכו בריו וסוצ'י. עם זאת, ערכה רחוק ממדליית הזהב של אולימפיאדת לונדון 2012 שעמד על 708 דולר.

מדליית הזהב השנה שוקלת 586 גרם, מה שהופך אותה למדליית הזהב הכבדה ביותר בהיסטוריה האולימפית. רק 6 גרם של המדליה עשויים זהב (המינימום הנדרש), ואילו 580 גרם הנותרים עשויים 99.9% כסף (מעל הדרישה המינימלית של 92.5% כסף).

אם כל המדליה היתה עשויה זהב, ערכה היא עומד על כ-25 אלף דולר. לכן שנת 1912 היתה הפעם האחרונה בה הוענקו מדליות העשויות זהב טהור.

מדליית כסף שוקלת 580 גרם, עשויה 99.9% כסף ובעלת ערך פודיום של כ-313 דולר. מדליות ארד שוקלת 493 גרם, עשויה 90% נחושת ו-10% אבץ, ובעלת ערך מועט.

רוחבה של כל מדליה 92.5 מ"מ, 109 מ"מ אורך, ובין 4.4 מ"מ עד 9.42 מ"מ עובי. סך הכל 259 סטים של מדליות יוצרו.

ייצוג אומנותי

בנוסף לערכן הכספי, המדליות האולימפיות משמשות ייצוג אומנותי הן למשחקי האולימפיאדה והן של המדינה המארחת, אשר אחראית על העיצוב והייצור של המדליות.

למדליות פיונגצ'אנג 2018 יש עיצוב דינמי, מודרני שנוצר על ידי המעצב הדרום קוריאני המפורסם, לי סוק וו. הוא שילב את האנגול – האלפבית הקוריאני ואת יסודות התרבות הקוריאנית – לתוך עיצוב המדליה באמצעות סדרה של עיצורים הנמשכים לשלוש צורות ממדיות עד קצה המדליה, שם הן יוצרות יחד את המשפט "משחקי החורף האולימפיים פיונגצ'אנג 2018". המארגנים הקוריאנים אומרים כי אלה קווים דינמיים המשקפים את ההיסטוריה של המשחקים האולימפיים ואת הפרשנות של סימן ה-וי המוכר של הזוכים העולים על הפודיום.

מארז המדליה | עיצוב דינמי השואב השראה מהמסורת הקוריאנית | צילום: מתוך האתר

על פני המדליות מופיעה הבלטה של הטבעות האולימפיות ועל החלק האחורי נכתב פיונגצ'אנג 2018 לצד הטבעת סמל האולימפיאדה – צורת פתיתי שלג המורכבת מאותיות קוריאניות.

מוטיב הסמל של האנגול נמשך גם על פני הסרט האדום הבהיר והמעט חיוור המחובר למדליה. הסרט עשוי מגאפסא, בד קוריאני מסורתי.

המדליות מונחות בין שני דיסקים מעץ שעוצבו בצורת קצות המרזבים היוצאים מתוך גגות הנוק – הבית הקוריאני המסורתי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן