מהפיצוציות בתל אביב לדאון טאון מיאמי: הכירו את הסם החדש שכובש את ארה"ב

בחודש שעבר, נתקלו שוטרים במיאמי במקרה יוצא דופן. אדם רץ מתוך ביתו, קרע את בגדיו בזעם וצעק בפראות, לאחר שעישן סם דמוי קריסטל. הוא הזיע מאוד, התנהג באופן פרנואידי, סבל מהזיות ודימה חפצים מונחים לפניו. נדרשו לא פחות מחמישה שוטרים כדי להכריע אותו לאחר שגילה כוחות יוצאי דופן.

ההתנהגות הזו מוכרת כתופעה שנקראת Excited delirium – "תזזית מרוגשת". זוהי תוצאה של השימוש ההולך וגובר בסם סינטטי דמוי אמפטמין, שדומה לתרכובת בנמצאת המלחי אמבט- Cathinone, או כפי שהיא מוכרת יותר בישראל – "החגיגת" (תרכובת ה- Cathinoneמקורה בצמח הגת).

בארה"ב, הסם החדש נקרא Flakka והדיווחים הראשונים על השימוש בו הגיעו מפלורידה, טקסס ואוהיו, אך כעת הוא עושה את דרכו אל עבר ערים נוספות ברחבי ארה"ב . לפי מנהל הסמים האמריקאי (DEA), מקרי השימוש ב-Flakka הולכים ומתרבים באופן משמעותי: מאפס ב-2010, ל-85 ב-2012 ויותר מ-670 ב-2014. הפופולריות של הסם נגזרת מהעובדה שהוא עדיין לא נאסר לשימוש באופן רשמי. סוחרי הסמים תמיד נמצאים צעד אחד לפני רשויות החוק וכל העת מכינים גרסאות חדשות של סמים שנאסרו בעבר, וזה המקרה גם הפעם.

את ה-Flakka שמגיע בצורת גבישים, אפשר לבלוע, להזריק, לעשן וגם להסניף – מה שהופך את השימוש בו לקל ונסתר. ההשפעה שלו נמשכת כ-3 עד 4 שעות, אבל יכולה גם להתארך עד כמה ימים. מעבר לכך, הוא ממכר מאוד, הן מבחינה פיזית והן פסיכולוגית.


צילום: ספריית התמונות של ה-DEA

בעוד שסמים סינטטיים אחרים כמו אקסטזי, המכילים את התרכובת הפסיכדלית MDMA, הלכו וצברו תאוצה במהלך העשור האחרון, Flakka מייצג סוג חדש של סמים שיכולים לגרום לנזק רב בהרה. הסיבה לכך נעוצה במנגנון הסם המעכב את ספיגתם של דופמין ונוראדרנלין – מולקולות חשובות להעברת מסים עצביים – ויוצר את אפקט ה-excited delirium.

במהלך המצב הזה, חום הגוף יכול לזנק במהירות ל-40 מעלות ולגרום לשרשרת אירועים שיכולים להוביל לנזק לכליות כתוצאה מרבדומיוליזיס (פגיעה בשרירים המשחררת אנזים שמכביד על הכליות). מבחינה פיזיולוגית, הדבר מעורר מתח קיצוני ופרנויה שמובילים למצב פסיכוטי שמאופיין בהתנהגות אלימה, פרץ כוח, ואובדן מודעות לסביבה.

אחת הבעיות עם סמים כמו אלה, היא שהסוחרים, וגם המשתמשים, לא באמת יודעים מה הם מכילים – החומר הלא טהור, יכול להיות מעורב בכל דבר: החל מהרואין, דרך קוקאין ועד קנביס. כעת מתחילות להפעיל רשויות אכיפת החוק המקומיות, צוותי משימה מיוחדים המתמקדים בסם החדש, שנראה כי הולך והופך לתופעה פופולרית בכל רחבי ארה"ב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן