מהפכה ב"אוקראינה": ממלון בבעלות המפלגה למלון פאר בבעלות פרטית בלב מוסקבה

מאז פתיחתו ב-1957 היה ה"אוקראינה" במשך כמה עשורים המלון הגבוה בעולם. כאחד מגורדי השחקים שבנה סטאלין וסימלו את צמיחתה של מעצמת העל העולה, שימש המלון כבסיס לתככים הרבים בתוככי המפלגה הקומוניסטית. כיום הוא עדיין מכיל את היופי של תקופה נשכחת שמסרב לעזוב את מוסקבה: שילוב של סגנון בארוקי, גותי ורוסי אימפריאלי, אך סטלין בוודאי היה מתהפך בקברו אילו היה רואה את המקום עכשיו.

אך עם תחילת המילניום המלון הפך לצל חיוור של עצמו. ב-2005 הוא נקנה במכירה פומבית על ידי המיליארדרים גוד ניסנוב וזאראק אילייב (מקום 34 ברשימת עשירי רוסיה) ששילמו עבורו 241 מיליון דולר. "גוד ואני גאים מאוד באוקראינה", אומר אילייב. "יכולנו להקים מחדש את המונומנט הייחודי הזה של התרבות והאומנות הרוסית, כך שדורות חדשים יוכלו להתרשם מהישגיהם של קודמיהם".


האולם המרכזי | צילום: אתר המלון

הבעלים החדשים סגרו את המלון והתאימו אותו לעידן המודרני במשך 3 שנים, עד שפתחו אותו מחדש באפריל 2010, כ-"Radisson Royal", על אף שהשאירו את השלט הישן "אוקראינה" מעל הכניסה הראשית.

אלגנטי ככל שיהיה עם משטחי השיש המבהיקים, מצליח לובי המלון לשדר חמימות מסוימת – זה מקום נחמד להיכנס אליו מהקור החודר בחוץ. משמאלו של הבניין ממוקם אולם התצוגה של רולס רוייס, ומימינו, מעבר לחנויות הבוטיק המוכרות חולצות ב-500 דולר, נמצא מועדון ה-Talter של קיסר האוכל הלונדוני ארכדי נוביקוב.


הסוויטה הנשיאותית | צילום: אתר המלון

ה"אוקראינה" התפתח מסמל תהילה סובייטי דהוי לאחד ממלונות העסקים היוקרתיים ביותר באירופה. בעלי המקום אף שילמו לחברת בשמים בכדי שתעצב ניחוח ייחודי למקום. המלון כבר הספיק לארח את סקרלט ג'והנסון, האלי בארי ואפילו את ראש ממשלת עיראק, נורי אל מליכי, אך על דבר אחד כולם מסכימים – המלאכה עדיין לא הסתיימה. "אני מדבר עם גוד וזאראק באופן קבוע על ההשקעה החדשה שלהם", אומר ג'ספר הנריקסן, מנכ"ל המלון. בין שאר התוכניות, הם בונים מרכז כנסים תת קרקעי בגודל של 1.6 דונם.

"לרוסים יש צורך להראות ולהציג את הגדולה שלהם", אומר ביניימין סוייר, פרופסור להיסטוריה רוסית באוניברסיטת מרכז טנסי. "רואים את זה בתקופה הסובייטית, ורואים את זה גם עכשיו". במלון "אוקראינה" אפשר לראות את שתי התקופות. הלובי מלא בציורים ענקיים המציגים סצנות סוציאליסטיות ובמרכז הפטיש והמגל המוזהבים, אך כפי שמבהיר הנריקסן, אף אחד כבר לא מתעניין בהם כיום, שכן "האוקראינה היא קפיטליזם על סטרואידים".

מפתה לומר שהמלון ההיסטורי הוא סמל הרוח הרוסית הנקרעת בין העבר והעתיד, אך אולי היא למעשה סמל למשהו אחר לחלוטין: קבלה בברכה של העתיד הקפיטליסטי מבלי להביט לאחור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן