מהרו: הוותיקן עלול להגביל את כמות המבקרים בקפלה הסיסטינית

האם בעתיד לא נוכל לחזות יותר אפילו בציור בריאת העולם? הוותיקן הודיע היום כי הוא עשוי להגביל את הכניסה לקפלה הסיסטינית, אם האבק וחומרים ההמזהמים האחרים שיוכנסו בידי המבקרים יגבו את המחיר מאוצרות הרנסנס.

הקפלה הסיסטינית הוזמנה בידי האפיפיור סיקסטוס הרביעי (אשר על שמו היא נקראת) בשנת 1475. היא נועדה לשמש – ומשמשת עדיין – כמקום בו מקיימים הקרדינלים הוותיקים ישיבות סגורות לבחירת האפיפיור החדש, ושימשה לראשונה למטרה זו לאחר מותו של סיקסטוס ב-1484.

את רוב הקפלה צייר מיכלאנג'לו, במהלך שתי תקופות שבין 1508 ל-1541. כיום היא משמשת כחלק מהמוזיאוני הוותיקן, ופתוחה לציבור כאשר אינה בשימוש בידי האפיפיור.

מיכלאנג'לו צייר את התקרה בין 1508 ל-1512 ואת ציור הקיר "יום הדין האחרון" בין 1535 ל-1541. זהו אחד מאוצרותיה המפורסמים ביותר של אמנות הרנסנס. היום מציינים בוותיקן 500 שנה לחנוכת ציורי התקרה.

"בריאת העולם", אשר על תקרת הקפלה הסיסטינית | צילום: מתוך ויקיפדיה

 מיכלאנג'לו הואשם בפריצות ובתועבה בשל ציור דמויות עירומות בכנסייה. לאחר מותו, הזמינו אנשי הכנסייה אמן אחר כדי לצייר אזורי חלציים על אברי המין.

הקירות הצדדיים קושטו בידי אמנים אחרים, כולל פייטרו פרוג'ינו, סנדרו בוטיצ'לי ודומניקו גירלנדאיו. בשנת 1994 חנך האפיפיור יוחנן פאולוס את שיחזורה של הקפלה הסיסטינית לאחר שציורי הקיר (פרסקו) הוחזרו לתפארתם המקורית בתום פרויקט ניקוי בן 14 שנים.

חלק מהמבקרים טענו בזמנו כי ציורי הקיר נפגעו, אולם רובם הסכים כי הפרויקט החייה מחדש את הצבעים, לאחר מאה שנים בהם טושטשו כתוצאה מעשן נרות, קטורת, לכלוך, וניסיונות לשחזר את כישלונות הקודמים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן