מה הופך נשים למרגלות טובות יותר מגברים?

המיתוסים הרבים המשמיצים יכולות של נשים בכביש, בניהול כספים ואפילו בניצחון בויכוחים שונים, קיימים בכל תחום, בכל חברה ובכל גיל. אך בין כל התכונות השליליות המיוחסות לבנות המין היפה, ניתן למצוא גם כמה יתרונות שעשויות לסייע להן לגבור על הגברים. אפילו במקצועות לא שיגרתיים, כך מתברר יכולות הנשים להשיג יתרון משמעותי על גברים רק משום היותן נשיות יותר.

בראיון שנתן לאחרונה ראש המוסד תמיר פרדו בעיתון גלובס הוא אמר כי "לנשים יש יתרון גדול במקצועות הריגול על פני גברים בשל היכולת שלהן לבצע מספר משימות בו זמנית". עוד הוסיף פרדו כי "נשים גם טובות יותר במשחקי תפקידים". 

דבריו של פרדו ניפצו למעשה מיתוסים רבים בנוגע ליכולתן של נשים להתמודד עם מצבים שונים. לטענתו "נשים ניחנות בכושר אבחנה. יש עליונות לביצועי הנשים במוניחים של ראיית שטח מעולה, קריאת מצבים ותפיסה מרחבית". 

צילום מסך מתוך הסרט "המרגלת שאהבה אותי"

בעוד שרבים בטח יחשבו שאבחנותיו של ראש המוסד מפתיעות, המציאות מראה אחרת. אמנם החברה המודרנית מציגה בסרטים, ספרים וסדרות טלוויזיה המראים כי המרגלים הטובים ביותר בעולם, כמו ג'ימס בונד וג'ייסון בורן הם גברים ונשים משמשות רק כעזר במקרה הטוב. בסרטי ריגול למיניהם, נשים מרגלות מקבלות שמות בעלי משמעות מינית, כגון פוסי גאלור ותפקידן העיקרי הוא פיתוי האוייב. הגבר הוא תמיד מי ש"סוגר את העניינים". 

אולם בפועל, לדברי פרדו, לאישה יש תפקיד חשוב הרבה יותר במסגרת אחד המקצועות המסוכנים בעולם. הדברים הללו מקבלים חיזוק מסימון כהן, ישראלי המתגורר בבריטניה ששירת בעבר במוסד. לדברי כהן, "בעת שירותי נוכחתי לראות כי רוב המדריכות היו נשים. כששאלתי מדוע כך הדבר אמרו לי שהחניכים החדשים מגיבים אליהן טוב יותר". 

אולם על מנת להבין טוב יותר את עבודתה של מרגלת אישה, צריך לדבר עם אחת כזאת. לינדסי מורן עבדה בסוכנות הביון האמריקאית ה-CIA במשך חמש שנים. במסגרת התפקיד עברה מורן אימונים בכלי נשק שונים, למדה טכניקות הישרדות ומעקב שונות. בנוסף למדה מורן "נהיגה מגוננת" – טכניקת נהיגה מהירה אחורנית בסיוע מראה אחת בלבד. 

מורן שירתה במזרח אירופה ותפקידה העיקרי היה "גיוס" סוכנים שיעבירו מידע ל-CIA. לדבריה אחד הסודות השמורים ביותר בסוכנות הוא שכמה מההסוכנים הטובות ביותר בה הן למעשה נשים. "הנשים איתן עברתי אימונים ולאחר מכן שירתו עימי היו תמיד המגייסות הטובות ביותר של סוכנים". 

אז מה הן התכונות שמביאות נשים לעמדות כה בכירות בסוכנויות הביון הטובות בעולם? להלן מספר דוגמאות: 

כישורים חברתיים – נשים יכולות להתחבר לאנשים בקלות. כמו כן הן מסוגלות "לקרוא" אנשים ולהבין מה מניע אותם ומהן התכונות החלשות ביותר לשהם. לדברי מורן, "כשלימדו אותנו איך לצפות ולנתח אנשים, לנשים זה בא באופן טבעי. אני הרגשתי כאילו עשיתי זאת כל חיי". 

חוכמת חיים – בניגוד לאמונה הרווחת, לפיה על מנת להביס את האוייב צריך להיות חזק יותר ממנו מבחינה פיזית, בפועל היתרון האמיתי הוא לדעת להעריך את מידת הסכנה שהוא מהווה עבורנו, או במילים אחרות, להיות חכמים יותר ממנו. לדברי מורן, "נשים קשובות יותר לסביבה. אנחנו תמיד בוחנות ומחפשות טיפוסם חשודים שיכולים לעקוב אחרינו וסיטואציות שעלולות לסכן את חיינו". 

טיפול בסוכני ריגול הוא כמו אימהות | צילום: ingimage/ASAP

אופי של מטפלת – התפקיד העיקרי של קצין ביצועים או במילים אחרות סוכן או מרגל הוא לדאוג למקורות הזרים שלו. יש מי שטוען שתפקיד זה דומה מאוד לאימהות. "צריך לאמן את המקורות להתגונן מפני סכנות שאורבות להם", מסבירה מורן. "פעמים רבות אנו מתמודדים עם טיפוסים לא אמינים ולא יציבים, כמעט כמו ילדים, וצריך ללמד אותם להתגבר על איומים מסוגים שונים". 

יכולת הקשבה – ניהול המקורות כולל הקשבה לתלונותיהם ובעיותיהם. לדברי מורן, "גברים רבים היו צריכים הסבר על איך להקשיב ואיך לקבל מידע. לנו הנשים, זה בא באופן טבעי". 

לנשים יש סיפורי כיסוי טבעיים – לנשים קל יותר להסביר מפגשים עם גברים במגרשי חנייה, חדרי מלון או מסעדות. לדברי מורן, "סיפור הכיסוי הטוב ביותר הוא שאנו מנהלות רומן. הוא תקף בכל סיטואציה ומקובל בכל העולם". 

במציאות נשים מרגלות תופסות פעמים רבות את התפקיד המרכזי. בסרטים, אנו עדיין ממתינים ליום בו ג'ימס בונד יוחלף על ידי מרגלת מסוג אחר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן