מה יעצור את הדולר: האם נגמרה התחמושת של הנגיד פישר?

הפחתת הריבית השנייה ורכישות המטח לא עזרו: שער הדולר צנח ב-2.7% בתוך שבועיים (מאז הפחתת הריבית) ל-3.61 שקלים, ודריכות שוררת במגזר העסקי לקראת פתיחת המסחר במט"ח הבוקר.

מסתבר כי "אפקט פישר" לא פועל, והשחקנים בשוק המט"ח כבר לא מתרגשים מהצעדים של הנגיד היוצא סטנלי פישר. הפחתת הריבית ב-0.5% בשבועיים ורכישות המטח הגדולות לא הועילו, ושער הדולר נמוך כעת ב-9 אגורות משערו לפני הפחתת הריבית.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

בנק ישראל רכש 1.2 מיליארד שקל תוך כחודשיים, אולם למרות מגמה חיובית בתחילת התוכנית, הוא לא הצליח ליצור פיחות משמעותי בשקל. גם הפחתת הריבית הכפולה והחריגה (בשתי מנות של 0.25%) עזרה רק חלקית, והשקל המשיך להתחזק.


פישר | צילום: מרק ישראל סלם

פישר הדגיש מספר פעמים כי הפחתת הריבית ב-0.5% נועדה למנוע התחזקות השקל ופגיעה ביצואנים ובעסקים. אולם מסתבר כי הורדת הריבית השנייה לא תרמה לפיחות בשקל, אלא להיפך: שער הדולר צנח לרמה נמוכה מאד של 3.61 שקלים.

הפחתת הריבית החריגה (ב-13 במאי) הפתיעה את השוק וגרמה לפיחות חד של כ-4.3% בשקל. אולם דווקא ההפחתה השנייה, שבוצעה במועד הרגיל, לא הצליחה במטרתה ושער הדולר דווקא יורד מאז.

היצואנים חוששים מאד מצניחה נוספת בשער הדולר ומפגיעה קשה ברווחיות היצוא ובעסקים השונים במשק. הנגיד פישר ישתתף בהחלטת ריבית אחת בלבד בסוף החודש לפני פרישתו, והוא צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן