מה נגידה: מדוע אף אחד לא שמע עדיין את דעתה של קרנית פלוג?

שבוע לפני הבחרות לכנסת, ותעשיית הכנסים מגיעה לשיאה. לא עובר יום מבלי שהפוליטיקאים יפתחו שולחנות עגולים, ירוצו לימי עיון, ילהגו בפורומים כלכליים ויטריחו את עצמם לשבתות תרבות. הפלטפורמות משמשות במה להשמעת עמדותיהם בנושאי השעה.

תעשיית הכנסים אין, תשדירי הבחירות אאוט. המשתתפים הפופולריים הם לפיד, כחלון, טרכטנברג, שטייניץ, ארדן, ליברמן. ואיפה ביבי? בפעם האחרונה הוא נצפה מתראיין בתוכנית "הנבחרים" אצל עודד מנשה בערוץ 24. הפוליטיקאים מוכרים לנו את אותן ההבטחות וההתחייבויות שספק אם יוכלו לקיימן. חלקן של אלה סותרות האחת את השנייה: אין הרחבה תקציבית ללא העלאת מסים. אין רפורמות בבנקאות ללא הסכמת בנק ישראל.

מרוב הצהרות והבטחות, הציבור מבולבל ונופל למלכודת הדבש של הפוליטיקאים. גם אם הם מתכוונים לקיים את הבטחותיהם, הם אינם מסוגלים לקיימן. מי שאמור לסייע להתמצא בפלונטר ההבטחות ולשמש מצפן ומצפון עבורנו היא נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג.

הנגידה, המשמשת יועצת כלכלית של הממשלה (או במקרה הרלוונטי "האין ממשלה"), שותקת ואינה מנסה לפזר את הערפל. בשבוע שלפני הבחירות היא חייבת לרדת מהגדר, לסייע לנו להבחין בין עיקר לטפל ולנסח במילים כדורבנות את הצעדים הכלכליים הנדרשים.
אין ציפייה לשמוע את התייחסותה לסוגיית הגרעין האיראני או למו"מ עם הפלסטינים. היא גם פטורה מהתייחסות ספציפית למצעי המפלגות, כדי שלא תואשם במעורבות פוליטית.

עם זאת, היא מוזמנת לשוב ולומר בקול רם וצלול את הציפיות שלה מתקציב 2015. האם יש צורך בהעלאת מסים, בהרחבת הגרעון התקציבי או גידול בהוצאה האזרחית. חשוב לשוב ולשמוע את דעתה בסוגיית מחירי הדיור ומה צריך לעשות כדי להוריד את יוקר המחיה.

תשמיע קול? פלוג | צילום: אריק סולטן

הנגידה חייבת לומר את דעתה על הרפורמות המוצעות, ובראשן אלה הנוגעות למערכת הבנקאית, והאם חלקן לא גובלות בפופוליזם. קשה, כמובן, להתעלם מסוגיות נוספות העומדת על סדר היום הכלכלי, כמו משק הגז, ודעתה של הנגידה על הרעיונות לפירוק מונופול הגז והפיקוח על המחירים. האם פלוג חושבת, למשל, שיש מקום להנהגת מע"מ דיפרנציאלי במוצרי מזון או שאולי מהלך כזה עלול לפגוע במשטר המס.


טוב תעשה הנגידה אם תחשוף את המצע הכלכלי של בנק ישראל, שהוא המצע הכלכלי של כולנו (לא המפלגה). הסוגיות האלו מופיעות במצעי המפלגות או על ידי דוברים מטעמן. ואולם הציבור אינו מסוגל להכיל את "כל הטוב הזה" וזקוק לפרשנות מקצועית ואובייקטיבית.

הנגידה עושה עבודה מצוינת בתחום המוניטרי, למרות שהורדת הריבית האחרונה הייתה במידה מסוימת גם שנויה במחלוקת. עם זאת, אחריותה על פי חוק אינה נוגעת ליציבות המחירים בלבד. כיועצת הכלכלית לממשלה, היא אחראית גם להשגת יעדי הממשלה בתחומי הצמיחה, התעסוקה וצמצום הפערים. אלה בדיוק הנושאים הבוערים שבוע לפני הבחירות. חיוני שבנושאים אלה תפתח הנגידה את סגור לבה, ויפה שעה אחת קודם.

לכתבה באתר מעריב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן