מודי'ס: הכלכלה העולמית איבדה מומנטום, גוש היורו יישאר במיתון

לפי דו"ח התחזית הגלובלית בן 15 העמודים של מודי'ס, זה רק עניין של ימים לפני שהמשקיעים יבינו שלשוק המניות אין רגליים. העתיד הקרוב אינו נראה בהיר, לא באיחוד האירופי – ולא בשווקים המתעוררים הגדולים, כשברזיל והודו בקושי משקיעות בצמיחתן הכלכלית. השבוע הראו המכירות הקמעונאיות בברזיל כמה בזהירות מתנהלים חלק מהצרכנים מהמעמד הבינוני בעולם החדש עם הארנקים שלהם.

לפי הדו"ח של מודי'ס, שפורסם ב-13 במאי, איבדה הכלכלה הגלובלית את המומנטום. כמה כלכלות עומדות עדיין בפני אתגרים משמעותיים, ואינן צפויות לחזור במהרה לנתוני צמיחה 'נורמליים' בזמן הקרוב. גוש היורו צפוי להישאר במיתון. בחלקים מגוש היורו עלול המיתון להיות גדול וארוך עוד יותר ממה שנחזה בעבר, ואילו בארה"ב, יכבידו בשלב כלשהו הקיצוצים על המומנטום שכבר נדמה היה כי נראה לעין במגזר הפרטי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בזמן שישנם כבר אמנם כבר סימנים של שיפור ברבעון הראשון, בטווח הבינוני מצביעים עדיין המדדים על התחזקות הדרגתית בלבד בצמיחה. רק ביפן מיושמת מדיניות הרחבה משמעותית, ואפילו שם ההשפעות של אותה מדיניות אינן ודאיות. כשרמת אבטלה גבוהה ממשיכה לחבל בהתאוששות בכלכלות הליבה, צופה מודי'ס לשיפור הדרגתי בלבד בביטחון ובהוצאות בשנתיים הקרובות.

בסך הכל, מצפים במודי'ס לצמיחה ריאלית של 1.2% בכלכלות מדינות ה-G-20 במהלך 2013, מעט פחות מאשר בתחזיות קודמות, ולצמיחה של 1.9% בשנת 2014.
חדשות טובות הן כי יש צמיחה באופק: לא גדולה מדי, אבל לפחות אף אחד לא צופה להתכווצות נוספת לתוך 2014. אולם המומנטום עשוי להאט, והמשקיעים נמצאים בכוננות לאפשרות של שינויים בתחזיות התמ"ג.

צילום: IngImages ASAP

אירופה נותרת נקודה כואבת. הסיכון למיתון ממושך נותר איום מרכזי לצמיחה הכלכלית בעולם, ועדיין ישנה סכנה ברורה ששפל ממושך שימשך לתוך 2014 יפעיל לחץ על הקונצנזוס הפוליטי השברירי ממילא בגוש היורו. מדיניות המשא ומתן הנוקשה שנקטו גרמניה ומדינות אחרות במהלך הדיונים האחרונים לגבי חבילת החילוץ לקפריסין, יחד עם הערות נוספות שנשמעו מצד קובעי המדיניות המרכזיים, מצביעה על כך שהנכונות של מדינות הצפוניות החברות באיחוד לספק תמיכה כספית לעמיתיהן בדרום פחתו.

על פי מודי'ס, הסובלנות המוגברת של קובעי המדיניות באירופה לסיכונים, מעלה את הסבירות – שוב – שמדינה כלשהי תצא ממשפחת היורו.

באותו הזמן, כל החלטה להפסיק את הקונסולידציה הפיסקלית על מנת לתמוך בפעילות כלכלית יכולה עדיין לעורר פוטנציאל מחודש לשיבוש של השוק ולקשיי מימון לחברות באירופה. למרות שהתקדמות כלשהי כבר נעשתה, נותר האתגר שבקיצוצים נוספים בהוצאה הציבורית מבלי לפגוע בצמיחה.

"אני השקעתי באירופה בתחילת 2011 וזו הייתה שנה נוראה עבורי בגלל זה", אמר דיוויד מרקוס, מנהל השקעות ראשי בחברת ההשקעות Evermore Global Advisors שבניו ג'רזי. אולם כעת הוא כן ממליץ להשקיע באירופה. "עכשיו זה הזמן. אני לא מאמין שאנחנו הולכים לראות סדקים בגוש היורו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן