מוטב מאוחר? נתניהו ולפיד הודיעו: קרנית פלוג – נגידת בנק ישראל

הפתעה: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד, הודיעו היום בצהריים על מינויה של המשנה לנגיד בנק ישראל, ומי שהיתה המועמדת המועדפת על הנגיד היוצא, סטנלי פישר, ד"ר קרנית פלוג, לתפקיד נגידת בנק ישראל הבאה.

בהודעה רשמית שפרסם משרד ראש הממשלה צוטטו במשותף ראש הממשלה ושר האוצר: "התרשמנו מתפקודה של ד"ר פלוג בחודשים האחרונים בראשות בנק ישראל, ואנו בטוחים שהיא תמשיך לסייע לנו בהצעדת כלכלת ישראל להישגים נוספים מול הטלטלה הכלכלית העולמית".

בזאת הגיעה לסיומה סאגת המינוי אשר החלה עם הודעתו של פרופ' סטנלי פישר על סיום תפקידו, המשיכה במועמדותו של פרופ' יעקב פרנקל אשר הסיר את שמו מהרשימה בשל פרשת התיק ועם הכרזתם של נתניהו ולפיד על ליאו ליידרמן כמועמד להחליף את פישר. אולם גם ליידרמן הסיר את מועמדותו, לדבריו בשל סיבות אישיות, מה שאילץ אץ נתניהו ולפיד לבחור מועמד חדש.

ד"ר פלוג מסרה כי היא מודה לראש הממשלה ולשר האוצר על המינוי, והוסיפה כי "בפני הבנק והמשק ניצבים אתגרים משמעותיים, ואני מצפה לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם צוות העובדים והמנהלים המקצועי והמסור של הבנק, כמו גם עם גורמים ממשלתיים שונים, על מנת לעמוד באתגרים הללו". 

ד"ר קרנית פלוג | צילום: רויטרס

פלוג, 58, נמנית עם קבוצה מצומצמת של כלכלנים המשפיעים על הניהול הכלכלי במדינה: היא שותפה בכירה בוועדות החשובות שהמליצו על רפורמות כמו ועדת טרכטנברג, ועדת התחרותיות, הוועדה לבדיקת מצבו של המוסד לביטוח לאומי והוועדה לבחינת תקציב הביטחון. מחלקת המחקר החזקה שבראשותה מפרסמת נתונים, חוות דעת והמלצות לקביעת מדיניות שראשי האוצר מתקשים להתעלם מהן. עם זאת, ספק אם ראש הממשלה ימצא בפלוג שותפה נלהבת לעמדותיו הכלכליות.

בהרצאותיה הביאה בעבר לידי ביטוי את עמדתו המסורתית של בנק ישראל, הקורא לאחריות תקציבית, שמירה על יעדי הגרעון והקטנה ככל הניתן של החוב הלאומי, ובכך מתיישרת לחלוטין עם עמדותיו של הנגיד היוצא. על עמדותיה החברתיות ניתן ללמוד מהנושאים החברתיים הרבים שבהם מרבה לעסוק מחלקת המחקר של הבנק. פלוג רואה בפערים החברתיים את אחד האיומים הגדולים על המשק ומרבה להתריע על כך: עבודות מחלקת המחקר עסקו בשנים האחרונות בפערי ההכנסות וההבדלים בשיעור התעסוקה בין נשים לגברים, בהפרכת הטענה (שראש הממשלה נמנה עם חסידיה) כאילו גם המעמדות הנמוכים נהנים מפירות הצמיחה המוגברת שהייתה במשק עד לאחרונה ובסכנה הטמונה במחסור הגובר בדיור.

לא פעם חרגה פלוג ממעמדה המחקרי-אקדמי והעלתה הצעות ומתווים לניהול המדיניות הכלכלית. היא עשתה זאת באמצעות חברותה בוועדות ממשלתיות וגם בהרצאות ומסמכים בהם חיוותה את דעתה כבכירה בבנק ישראל. בין היתר העלתה הצעות לצמצום מצוקת הדיור ולהארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה נוכח הסכנה להחמרת המשבר התעסוקתי. נראה כי הצלחתה הבולטת ביותר הייתה הדחיפה להנהגת מס הכנסה שלילי – תוספת מקופת המדינה לבעלי הכנסות נמוכות. אבל בדרך כלל נוהלה המדיניות הכלכלית במתווה רחוק מהקווים אותם הציעה.

"מוטב מאוחר מאשר אף פעם"

גורמים במשק הישראלי בירכו היום על המינוי המפתיע. יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, טוען כי "תפקודה נטול הדופי של קרנית פלוג בפרק הזמן שבנק ישראל חסר נגיד והפרופיל הנמוך עליו שמרה על אף הזובור שעברה הוסיפו לה נקודות רבות. נדמה כי בדיוק למצבים כאלו הומצא המשפט עדיף מאוחר מאשר אף פעם". להערכתו, "הפחתת הריבית האחרונה והמפתיעה של פלוג וכן המשך ההתערבות בשוק המטבע וקידום צעדים לצינון שוק המשכנתאות בחודשים האחרונים מלמדים כי פלוג ממשיכה בקו שהותיר לה פישר".

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI השקעות הוסיף כי: "המינוי ימנע זעזועים בבנק ישראל ובמדיניות המוניטארית מכיוון שפלוג הייתה חלק מרכזי ממדיניות הבנק בקדנציה של פישר. גם בהיבט של הועדה המוניטארית מדובר בחדשות טובות מכיוון שזהו הרכב שצועד יחד מעת כינון הועדה, גם אם להרכב הנוכחי יצורפו שני חברים מטעם הבנק שזהותם תיוודע במהלך החודשים הקרובים.

נשיא התאחרדות התעשיינים, צביקה אורן, פרסם גם הוא הודעה המברכת על המינוי: "ד"ר פלוג הוכיחה זה מכבר כי הנה קשובה לצרכי ואתגרי המגזר העסקי ואנו בטוחים כי היא תצליח להוביל בבטחה את המשק הישראלי לעבר צמיחה, עלייה בשיעור המועסקים ויציבות כלכלית".

גם בזירה הפוליטית בירכו את מינויה של פלוג. זהבה גלאון, יו"ר מרצ, בירכה על המינוי: "אני מברכת על סיומה של סאגת הנגיד המביכה, ועל מינויה של פלוג לתפקיד. אני מאחלת לפלוג בהצלחה בהמשך מילוי תפקידה כנגידה, ומקווה שתשכיל לקדם יעדים כלכליים נוספים מעבר לאינפלציה וצמיחה, כגון צמצום אי-השוויון ומיגור העוני שהגיעו בשנים האחרונות למימדים חסרי תקדים". 

פרופסור צבי אקשטיין שהיה מועמדו של לפיד לתפקיד בירך את פלוג על בחירתה: "אני מאחל לד"ר קרנית פלוג הצלחה בתפקיד ומודה לראש הממשלה כי שקל ברצינות יתרה את מועמדותי".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן