מונית הכסף: כך הפך מהגר פיליפיני לארה"ב את שירות 'אובר' להזדמנות עסקית בשווי מיליון שקל בשנה

"יזם אמיתי חושב תמיד כיצד לקדם את העסק שלו, גם בדרכים בהן איש לא פעל מעולם". את המשפט הזה שמעתי כבר לא פעם בעבר, אך כנראה שהפעם הראשונה בה הבנתי אותו באמת הייתה כשנכנסתי לרכב ההסעות של חברת "אובר", והבטתי בנהג החביב אשר ישב לצדי.

שמו הוא גאווין אסקולר, ומיד עם תחילת הנסיעה הוא סיפר בחיוך כיצד עלה לארה"ב מהפיליפינים לפני מספר שנים. לאחר כדקה של נסיעה, הבחנתי במשהו חריג ברכבו של אסקולר: מהמראה הקדמית השתלשל זוג עגילי יהלומים מוכסף. על מדף הנהג, עמד בתצוגה מרשימה צמיד משובץ אבנים יקרות. תכשיטים נוספים נתלו ממתלי היד של הנוסע והנהג, ובכיסים בדלתות הרכב המתינו קטלוגים מהודרים, אשר הציגו עוד מגוון אדיר של תכשיטים מהודרים. כולם פרי עיצובו של הנהג החייכן, אשר סיפר באדיבות כיצד החליט להפוך את שירות הנסיעות החברתי לפלטפורמה עסקית לכל דבר.

רווחים של מיליון שקל בשנה

אסקולר אמנם משמש כנהג בשירות ההסעות "אובר", אך הרכב בו אנו נוסעים הוא הרבה יותר ממונית: הוא למעשה "חדר התצוגה" של המעצב המתחיל. וכך הוא נוסע ברחבי סן פרנסיסקו, מוביל לקוחות בנסיעתם ברחבי העיר, ומציע למתעניינים גם לרכוש את התכשיטים פרי ידיו. "הלקוחות לא הפסיקו להפתיע אותי", הוא מספר. "בתחילת הדרך חשבתי שכל מי שיעלה לרכב יהיה עסוק בענייניו או ישוחח בטלפון, כמו כולם בימנו. אבל מהר מאוד גיליתי שהאנשים רצו לדבר. וכששאלו אותי מה אני עושה כשאיני נוהג ברכב, סיפרתי להם שאני תכשיטן מתחיל. רבים מהם ביקשו כרטיס ביקור, אבל מעולם לא היה לי אחד".

ואז, הוא מספר, עלה במוחו הרעיון החדשני. למה להסתפק בכרטיס ביקור בלבד? למה לא להציג להם תכשיטים לדוגמא? הרי מקום יש, וגם זמן להתרשמות בסיסית לא חסר. וכך, החליט אסקולר להפוך את הרכב לחדר תצוגה נייד: הוא עיצב מתקנים מיוחדים להצגת התכשיטים ברכב, עיצב קטלוגים, ואפילו החזיק תכשיטים למכירה בתא הכפפות.

רווחים של מיליון שקל בשנה. אסקולר (מימין) | צילום מסך

"הנוסעים חייבים להיות אלו שיוזמים את השיחה לכיוון העסקי", הוא מספר וחושף את האסטרטגיה העסקית המיוחדת שלו. "אני יכול לזרוק מילים או רמזים, אבל אני לעולם לא אציג את התכשיטים על דעת עצמי או אציע לנוסע לרכוש אותם. רק אם הנוסע מתעניין ושואל שאלות, אני מציג את עצמי ואת התכשיטים שלי".

"זה למעשה חלומו של כל איש מכירות", הוא ממשיך. "אני מקבל 10 דקות שלמות לנסות ולהרשים את הלקוח. איפה עוד הייתי מקבל הזדמנות כזו? במכירות מדלת לדלת? אם הייתי משלם עבור שטחי פרסום קטנטנים באינטרנט, הייתי מקבל הזדמנות כזו? ברור שלא. והחלק הטוב ביותר הוא שאני מקבל כסף בזמן הזה. זה כאילו אובר משלמת לי את שכר הבסיס, ומכירת התכשיטים אלו העמלות על מכירה מוצלחת".

וכיצד מגיבים באובר על השימוש של אסקולר בפלטפורמה? אם חששתם שבחברה יכעסו על השימוש העסקי שלו ברכב, אתם טועים לחלוטין. "אחד היתרונות האדירים של 'אובר' זה שהיא מהווה פלטפורמה שמביאה הזדמנויות כלכליות ועסקיות למגוון אדיר של נהגים", אומרת דוברת החברה קריסטן קארוול בתגובה. "אנחנו עוזרים לכל סוגי הנהגים: במשרה מלאה או חלקית, צעירים ומבוגרים, אמנים, סטודנטים ובעלי עסקים נוספים".

ונראה כי גם ללקוחותיו של אסקולר הדבר לא מפריע כלל, ההפך: ניתוח הציונים אשר העניקו לו הלקוחות לאורך החודשים האחרונים מציג ממוצעים גבוהים ומרשימים במיוחד: הוא קיבל 4.85 כוכבים (מתוך 5) בשירות "אובר בלאק" ו-4.87 בשירות "אובר X". הציונים האלו הגיעו משקלול הציונים שהעניקו לו 3,829 נוסעים אשר אסף לאורך 18 החודשים האחרונים, מאז החל לעבוד בשירות ההסעות.

וכך, קיבל אסקולר גישה ישירה לכמעט 4,000 לקוחות פוטנציאליים, ובמהלך הנסיעה הקסם האישי הרב שלו החל לתת את אותותיו – ולקדם את עסקי התכשיטנות שלו. בסיכום השנה האחרונה, מכר אסקולר בנסיעותיו תכשיטים בשווי של 18,000 דולר בממוצע מדי חודש. אסור לשכוח שלכך יש להוסיף את סכומי הכסף שקיבל עבור עבודתו הבסיסית כנהג באובר, אשר הגיעו בממוצע ל-3,000 דולר בחודש. וכך, בסיכומה של שנת 2014, הרוויח אסקולר סכום שיא של 252,000 דולר – כמיליון שקל בשנה אחת בלבד. עם הכסף הזה הוא ממשיך להרחיב את העסק, ולאחרונה רכש 6 רכבים וגייס 6 נהגים חדשים אשר ינהגו בשירות אובר, ויעבדו בנוסף אצלו כסוכני מכירות של התכשיטים שעיצב.

אך אף על פי כן, הוא מקפיד להמשיך ולנהוג בעצמו לפחות 8 שעות בשבוע. "גנרל טוב נמצא עם החיילים שלו בשדה הקרב", הוא מדגיש. "בגלל זה אני לא מוכן לרדת מההגה לחלוטין. ככה אני נשאר מעודכן, אני מרגיש את השוק, את הלקוחות, ומזהה מתי השעות הכי טובות ובאילו אזורים כדאי לעבוד".

מגייס בעיקר מהגרים

אבל גם כיום, אסקולר לא שוכח מהיכן הגיע. הוא מספר בהתרגשות על השנים הראשונות לאחר שהגיע מהפיליפינים לארה"ב, ועל החלום להצליח ולפרוץ לשוק עם התכשיטים שעיצב. גם כיום, הוא מנסה להעסיק בעיקר מהגרים חסרי כל. הנהגים שגייס לאחרונה הגיעו כולם מהפיליפינים, ואסקולר מקווה שבעזרת העבודה הזו גם הם יחשפו לתרבות היזמות ולא יחששו לנסות ולהקים עסק משלהם בעתיד. "רבים מהם לא מבינים מה זה סמארטפון או אינטרנט", הוא מספר. "אני מסביר להם על המכשיר ועל השירות, מראה להם כיצד לעבוד איתם כדי למקסם את הרווחים. וכמובן שהם יכולים גם להשתמש ברכבים כדי לעשות סידורים, לאסוף את הילדים, וכו'".

"הלקוחות חייבים ליזום את השיחה בנושא". מתוך הקטלוג של אסקולר | צילום: מתוך אתר החברה

אבל התרומה המשמעותית ביותר של אסקולר, כך נראה, היא לא רק לאותם מהגרים עניים, אלא לקהילת היזמים ברחבי העולם כולו. סיפורו העסקי הוא לא רק חוליה נוספת בשרשרת הסיפורים תחת הכותר "החלום האמריקאי", כאשר מהגר עני מצליח לפרוץ כנגד כל הסיכויים. אסקולר מוכיח בעיקר את המשפט אשר צוטט בפתיחת הכתבה, ומוכיח כי גם כיום, עדיין אין תחליף לחשיבה יצירתית ופורצת דרך. אסקולר לא חשש לעבוד קשה, זיהה הזדמנות אדירה היכן שאיש לא ראה קודם אחת כזו, ובאמצעות הרבה אמונה, נחישות, וחיוך גדול – הצליח להגשים את החלום ולמכור את תכשיטיו ברחבי סן פרנסיסקו. והכל תוך כדי שהוא נוהג ברכב.

בישראל – עדיין מחוץ לחוק

אסקולר לא החל את דרכו כנהג מונית מוכר על ידי המדינה. את הקריירה כנהג הוא החל באמצעות שירות "אובר X" ו"אובר בלאק", אשר מאפשרים לנהגים פרטיים להסיע משתמשים ברכבם הפרטי, ולקבל על כך תשלום כנהגי מונית לכל דבר ועניין. השירות, אשר נחשב לאחד מאבותיו של טרנד "הכלכלה השיתופית" ברחבי העולם מאפשר לאלפי נהגים ברחבי העולם להכניס לא מעט כסף כנהגים פרטיים, וכעת, מסתבר, גם מספק להם פלטפורמה עסקית לא רעה בכלל. בישראל, כידוע, השירות עדיין אסור בחוק, ואך ורק נהגי מוניות מוכרים מורשים להסיע לקוחות בתשלום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן