מחזירים את זה הלאה: 6 אמנים שהופכים גרוטאות ליצירות מופת

מכירים את האמרה "זבל של אחד הוא אוצר בשביל האחר"? הרעיון הפשוט הזה, שגורס שמשהו שאדם לא צריך יותר יכול לשמש אדם אחר, להיות בדיוק הדבר (בה"א הידיעה) שהוא זקוק לו, או אולי הדבר שהוא חולם עליו יותר מכל, מתאים כמו כפפה ליד לתפיסה הסביבתית שגורסת שהמשאבים על פני כדור הארץ מוגבלים ויש לעשות בהם שימוש טוב יותר.

אז מעבר להפרדת הפסולת לצפרדעים כחולות שאוגרות נייר או לפחי הקומפוסט, ומעבר להשלכת בקבוקי הפלסטיק למכליות הייעודיות, פעולות שרובנו כבר מיישמים בחיי היומיום, יש אנשים שלוקחים את אותם ה"שיירים" ומוצאים דרך יצירתית לעשות בהם שימוש חוזר, וגם להפוך אותם על הדרך ל"אוצר" – יצירות חדשות, חד־פעמיות, שעומדות בפני עצמן.

ואם פעם מיחזור היה עסקם של אלו שמזלם פחות שפר עליהם (והם נאלצו להתפשר על בגדים וריהוט יד שנייה) ואילו סמל סטטוס של עושר היה המכונית החדישה ביותר, או לחלופין ענתיקות בנות 200 שנה, הרי שהיום גם העשירונים שמזלם שפר עליהם יותר שמחים להתהדר במלבושים או בריהוט שנוצרו במלאכת מחשבת ממיטב הגרוטאות שאספו אמן או אמנית בעלי שם. לפניכם חמישה אמני מיחזור שיוצרים אמנות מיוחדת, ידידותית לסביבה וללא ספק אינה שווה לכל כיס.


נעמי מערבי – 
יוצרת בגדים ואקססוריז ממוחזרים

משפט אחד על התחום: "במיחזור אין דברים קיימים – רק מה שאפשר לעשות עם החומרים השונים. זו ממש שפה שמאפשרת לראות אחרת את העולם".

הזיקה לתחום: "אבא שלי לימד אותי שלכל פריט יש ערך – לא משנה כמה הוא ישן ושבור. לכל דבר יש זהות ונשמה. הוא לא זרק דבר מעולם, הוא היה יוצר עולמות חדשים מחפצים שכבר לא היה בהם שימוש. מבקבוקי חלב למשל היה עושה מנורות".

היצירה: כל פריטי הלבוש בסטודיו עשויים מחומרים ממוחזרים, כמו למשל ליין של שרשראות עשויות מחוטים של מצלמה, צמידים שיצרה מחלקי מצלמה ועוד. למעשה, כל דבר שתניחו עליו את עיניכם היה פעם משהו אחר – כמו בגד או כל פריט שעולה על דעתכם.

השכלה: מערבי, 50, למדה באמסטרדם עיצוב בגדי אופנה, עיצוב טקסטיל ותיאטרון.
ניסיון מקצועי: עבדה באיטליה, בפריז ובהולנד. היתה מעצבת ראשית בשילב ובדלתא, ואף עיצבה קולקציה לקום איל פו.


בגד של נעמי מערבי

יש קונים? "הקהל כיום פתוח יותר לגישה האקולוגית. זה עולם עם כבוד. אני מכבדת את עצמי ואת מה שאנשים מביאים לי, במקום לזרוק. קהל הלקוחות רחב, וגם צעירים באים. בעבר זה לא היה כך, לא היתה מודעות כמו שיש היום. הקהל היום פתוח יותר לעיצובים הממוחזרים".

לקוחות: "מגיעים אליי מכל הארץ. אלה אנשים שאוהבים דברים מיוחדים ומוכנים לשלם על הייחודיות ועל העבודה הקשה שמושקעת בפריטים. לבני 50 פלוס קל יותר לשלם מחירים גבוהים".

מחירים בחנות: החל ב־50 ועד 5,000 שקל לז'קטים מעור; 350 עד 3,000 שקל לשמלות. מייצרת גם בהזמנה אישית.
נעמי מערבי, רוחמה 9, מתחם נגה, תל אביב 0547-833950 www.naomimaaravi.com


אילנית נאוטרה – יוצרת פריטים מפנימיות של צמיגים

משפט אחד על התחום: "הפשוט הוא המורכב".

הזיקה לתחום: "'נדבקתי' בחיידק המיחזור בקנדה, שם התגוררתי לפני כ־15 שנה. יש שם מודעות. לצערי, בישראל אין הרבה מודעות לאיכות הסביבה".

היצירה: נאוטרה, 43, עוסקת בתחום ה"מיחדוש". את התיק הראשון יצרה ממפרש; מצמיג שמצאה עשתה תיק; בגיל 20 יצרה טבעות מכפיות. "אסור לזרוק צמיגים, כיוון שהם לא מתכלים. זה יצר תעשייה שלמה – לדוגמה, גורסים אותם והופכים אותם למשטחים בגני משחקים. אני עושה מהם תיקים, ארנקים, רהיטים ומוצרים לבית. "אני לוקחת חומר שלא טוב לסביבה והופכת אותו למשהו יפה וערכי".

השכלה: בוגרת ויצו חיפה בתיכון במגמת אופנה, קולנוע בקנדה, עיצוב גרפי ועיצוב פנים.
ניסיון מקצועי: יוצרת מפנימיות מאז שנת 2001.

לקוחות: "אנשים שיכולים להעריך את הערך המוסף ורואים אותו במוצר. אנשים ירוקים, טבעונים".

מחירים בסטודיו: החל ב־80 ועד 8,000 שקל לרהיטים ולמראות; 80 עד 1,800 שקל לתיקים.
Neutra, רוחמה 8, מתחם נגה, תל אביב
www.neutrastyle.com ,0522-848527


מיקי מן – יוצרת במתכות

משפט אחד על התחום: "חומרי הגלם בתעשיית המתכת הם ממוחזרים – צמצום של רעיון וביצוע בחומר אחד".

הזיקה לתחום: "את התואר השני שלי למדתי בהולנד, שם נחשפתי לתפיסה הירוקה של ההולנדים. ההולנדים מאמינים בתכנון בפלדה, כיוון שהיא קלה לפירוק ולבנייה מחדש. גרתי שם שש שנים, וגיליתי שיש בפלדה תכונה מדהימה: היכולת שלה היא קונסטרוקטיביות".
היצירה: מן, 36, מעצבת ספריות ממתכת, מחיצות וחיפויים בחיתוך לייזר, כיסאות, שידות ואקססוריז לבית.

השכלה: תואר ראשון באדריכלות ותואר שני בבינוי ערים.

ניסיון מקצועי: הסטודיו שלה "סוגר" שנה בימים אלו.

לקוחות: "חובבי עיצוב, שגם רוצים לבזבז על עיצוב. צעירים בוהמיינים־אורבניים עם כסף".
הפריט שהכי גאה בו: כיסא תלמיד שעיצבה במשך שלוש שנים. "קשה לעצב כיסא – אם הוא לא יהיה נוח מבחינה ארגונומית, אף אחד לא ירצה לשבת עליו. בארץ אין כמעט מפעלים שמייצרים כיסאות כאלו, ואנשים אוהבים אותם. מכרתי אותו במחיר נמוך שנע בין 555 ל־1,200 שקל, כדי שאכן יהיה שווה לכל נפש".

מחירים בסטודיו: החל ב־2,500 ועד 30 אלף שקל.
Fe סטודיו למתכת, הרצל 127 פינת קיבוץ גלויות 55, תל אביב, [email protected] ,054-3300875

יובל תלם – חרש ברזל, אמן

משפט אחד על התחום: "95% מהברזל בעולם ממוחזר. אני מנצל אותו עד תום – מהשאריות שנותרות לי מעבודות המלאכה, אני יוצר אמנות".

הזיקה לתחום: "מאז שאני זוכר את עצמי, לא זרקתי כלום. תמיד נסעתי במכוניות עתיקות, גם הריהוט בגלריה שלי הוא בן 60, 70 שנה. כל דבר שיש סיכוי שאפעיל – אני משאיר אצלי. אני מאמין שגם לדברים דוממים יש השפעה, אנרגיה ונוכחות".
היצירה: מחזיקי מפתחות ומפיות, פמוטים, מנורות קטנות וגדולות, שולחנות, כיסאות, פסלים ומראות.

השכלה: אוטודידקט.

ניסיון מקצועי: תלם, 60, מפעיל גלריה וסדנה זה 22 שנה.

לקוחות: "מכל הארץ. גם מהאלפיון העליון. עיצבתי מעקות לבית בסביון וחדר שינה בכפר שמריהו. אני מעצב גם לעסקים כמו מלון מצפה הימים ומוזיאון מגדל דוד. אנשים יודעים להעריך עבודה טובה ומשלמים עליה".

מחירים בגלריה: החל ב־50 אלף ועד 60 אלף שקל לתמונות קיר; 3,000 עד 6,000 שקל לשולחנות; 1,500 ועד 2,500 שקל למראות; ועוד. מייצר גם בהזמנה אישית.
רושקה – קפה־גלריה במתת, ממוקם בסדנה של יובל תלם במתת. יובל תלם, 0544-371414/5, www.blacksmith-yt.co.il


עדיטל אלה – 
מעצבת לקיימות

משפט אחד על התחום: "מיחזור, מבחינתי, זה אנדרסטייטמנט".

הזיקה לתחום: "בשנה השלישית ללימודיי – עיצוב מוצר – התחלתי להיות מתוסכלת מאיך שמעצבים הופכים להיות כלבי השמירה של התעשייה. מאוחר יותר התחלתי לחקור ולהתעניין בעיצוב לקיימות, כיוון שיש לי חיבור חזק לנושא איכות הסביבה. אני דוגלת במשפט 'מעפר באת ואל עפר תשוב'. כל מה שאני מייצרת ניתן למיחזור אחר כך, כהזנה לקרקע".

היצירה: עדיטל, 39, משתמשת בפסולת של חקלאות ובפסולת של עבודות חפירה ביצירותיה. היא מייצרת רהיטים ואובייקטים שונים לעיצוב פנים (כגון מדפים, מחיצות), ועובדת כרגע על קולקציה שלמה.

השכלה: בעלת תואר ראשון בעיצוב מוצר במכון הטכנולוגי חולון. ב־2002 השלימה את התואר השני בעיצוב לקיימות בהולנד.

ניסיון מקצועי: תחום עיצוב לקיימות קיים מ־1995. ב־1998 כבר עבדה בסטודיו של אמיר זהבי כמעצבת ומנהלת קריאייטיב. כמו כן עבדה בחו"ל במספר משרדים. מרצה במכון הטכנולוגי חולון. עצמאית בתחום משנת 2006.

לקוחות: "אנשים שמחפשים עיצוב פנים ירוק – עשוי מחומרים אורגניים ממוחזרים".

מחירים בסטודיו: ייקבעו עם חשיפת הקולקציה – בספטמבר.
סטודיו עדיטל אלה ממוקם סמוך לשוק הפשפשים ביפו.
www.aditalela.com 0546-900165

משה כץ – חרש ברזל, אמן

משפט אחד על התחום: "היה חסר לי משהו בחיים, עד שנפל לי האסימון והבנתי שמיחזור הוא הייעוד שלי".

הזיקה לתחום: "לפני 26 מצאתי את הייעוד שלי במיחזור בברזל, ומאז זו האובססיה שלי".

היצירה: כץ, 68, הוא פסל שמשתמש בטכנולוגיה של נפחות ביצירותיו, תוך שמירה על צבעה הטבעי של הפלדה. הוא מפסל בעיקר בעלי חיים. בחצרו הפרטית יש פסל של סוס בגודל אמיתי שמורכב כולו מפרסות עתיקות.

השכלה: נפח במקצועו.
ניסיון מקצועי: בעל סטודיו וחצי גלריה. הציג בתערוכות רבות, אך את פסליו ניתן לרכוש רק אצלו.

הפריט האהוב ביותר: "גדי בגודל אמיתי שנמכר לסין".

יש קונים? "אני מאוד גאה בכך שבאים אליי. מבקרים אצלי 20 אלף איש בשנה".

לקוחות: "אספנים פרטיים מהארץ ומהעולם. תיירים שמחפשים אמנות ישראלית".
מחירים בגלריה: החל בשקלים בודדים עבור ינשופים קטנים; 5,000 עד 100 אלף שקל עבור פסלים.
סטודיו כץ, מושב גבעת ישעיהו מספר 10, 02-9912660, 0542-047476, katzstudio.co.il

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן