מחירי הדירות עלו ב-8%; הריבית במשק תעלה בסוף 2014

בנק ישראל פרסם הבוקר (א') את דו"ח המדיניות המוניטארית למחצית השנייה של 2013. הבשורה המשמעותית היוצאת מהדו"ח היא שבכוונת בנק ישראל להעלות את הריבית ברבעון האחרון של 2014 ברבע אחוז, כך שתעמוד על 1.25% לשנה.

כמו כן, בנק ישראל הודיע כי מחירי הדיור עלו בשנה האחרונה למדידה ב-8 אחוזים, עליה התואמת פחות או יותר את קצב עליית מחירי הדירות בחודשים האחרונים. עוד פורסם כי מחירי הדירות בשלב זה עדיין לא נבלמים.

בדוח הוסבר כי לפי תחזית מחלקת המחקר, האינפלציה במהלך 2014 צפויה להימצא במרכזו של טווח היעד (1.5 אחוז), כך שריבית בנק ישראל תישאר ברמתה הנוכחית (1%) עד למחצית השנייה של 2014, וכאמור ברבעון האחרון היא צפויה לעלות.

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג מחמיאה לעצמה על ההתערבות בשער החליפין. בדוח נכתב כי במחצית השנייה של 2013 יוסף ב-2.5 אחוזים במונחי שער אפקטיבי, אך ב-4.5 אחוזים מול הדולר: "הייסוף פחת, בין השאר בעקבות ההודעה של בנק ישראל על התכנית לרכוש מט"ח, במטרה למתן את השפעת הפקת הגז על שער החליפין".


פלוג, מחמיאה לעצמה בדוח | צילום: מרק ישראל סלם

בעקבות הודעת בנק ישראל, רכש הבנק המרכזי מטבע חוץ בהיקף של למעלה ממיליארד דולר, ורק בשבוע שעבר נרכשו דולרים בהיקף של כחצי מיליארד דולר.

בדוח קיים גם עדכון כלפי מעלה בתחזית הצמיחה ל-2014/2015 בזכות העלייה בצריכה הפרטית ובייצוא, כתוצאה מההערכות לשיפור הצמיחה העולמית ומביטול התכנית להעלות את מס ההכנסה בתחילת 2014. על פי הבנק המרכזי, הצמיחה ב-2013 תעמוד על שלושה וחצי אחוזים (2.6 אחוזים בניקוי השפעת הפקת הגז), וכאמור הצמיחה תעלה בשנתיים הקרובות.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן