מחסום בכבישים: מדוע ביטוח כלי רכב חשמליים עולה הרבה יותר?

מכוניות חשמליות הולכות ותופסות נתח גדול יותר משוק הרכב העולמי בשנים האחרונות. אחד היתרונות הבולטים שלהן הוא חיסכון בעלויות הדלק, אך למעשה, תעריפי הביטוח של מכוניות אלו יכולים לעקוף בהרבה את תעריפי הביטוח של המכוניות המונעות בדלק, לפי אתר האפינגטון פוסט.

חברת שרותי המידע האמריקאית NerdWallet בדקה פרמיות ביטוח לגרסאות המונעות בדלק ובחשמל של אותן מכוניות, ומצאה כי למכוניות חשמליות היו את הפרמיות הגבוהות ביותר בכל המקרים. בכך אפשר למעשה להאשים את הערכים והעלויות הגבוהים של כלי הרכב האלו.

NerdWallet חישבה את התעריפים הממוצעים לנהגים מקליפורניה לביטוח ארבעה דגמים שיש להם גרסאות דלק וחשמל: שברולט ספארק, פולקסווגן גולף, סמארט פורטו ופיאט 500. בבדיקה לא כלולים מכוניות חשמליות פופולריות בארה"ב כמו ניסאן ליף וטסלה מודל S, מאחר ואין להן מכוניות תאומות המונעות על ידי דלק.

מהבדיקה עולה כי הצעות מחיר של ביטוח מכונית היו גבוהים יותר עבור מכוניות חשמליות ב-21%, בממוצע, מאשר הצעות מחיר עבור מכוניות המונעות בדלק. ההבדלים נעו מ-16% (לפולקסווגן גולף) ועד ל-26% (לפיאט 500).

יעלה הרבה יותר לתקן אותה לעומת מכונית רגילה. מכונית חשמלית | צילום: fotolia

סיבה אחת עיקרית לעלות הנוספת, היא שמכוניות חשמליות שוות יותר. מחיריהן הבסיסיים בארה"ב של מכוניות חשמליות שנבדקו, היו בממוצע כ-70% יותר מאלו של תאומותיהן המונעות בדלק (לא כולל סמארט פורטו, אשר הגרסה החשמלית שלה זמינה רק להחכרה בארה"ב). ככל שהמכונית שווה יותר, כך חברת הביטוח צריכה לשלם יותר אם המכונית נהרסת או נגנבת. בנוסף, למרות שמכוניות חשמליות מחייבות שירות מצומצם יותר מאשר מכוניות המונעות בדלק, ייתכן ויעלה יותר לתקן אותן לאחר תאונה בגלל מערכות הבטרייה היקרות שלהן, והצורך להשתמש במכונאים שהוכשרו במיוחד לשם כך.

חלק מהמכוניות החשמליות מזכות את בעליהן האמריקאים בתמריץ מס בגובה 7,500 דולר, אשר יכול להקל על חשבון ביטוח המכונית. כל ארבעת המודלים שנבדקו מתאימים לתמריץ הזה. מבדיקה נוספת של NerdWallet, עולה כי כלי רכב חשמלי יכול לעלות פחות באופן משמעותי מאשר כלי רכב המונע על ידי דלק, במהלך תקופה בת חמש שנים, כאשר לוקחים בחשבון עלויות רכישה ותפעול.

לא משנה באיזו מכונית נוהגים, קנייה השוואתית היא הדרך הטובה ביותר להוציא דיל טוב מחברת הביטוח. בארץ התחום עוד בראשיתו, אבל בקליפורניה, לפי הבדיקה של NerdWallet, הפרשי המחירים יכולים להגיע להבדלים של מאות דולרים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן