מחפשים הלוואה לחג? הריבית בשוק האפור – עד 282%

לקראת חג הפסח גוברת הדרישה להלוואות בשוק האפור, כאשר המלווים פונים גם טלפונית ללקוחות בנסיונות לשכנעם לקחת הלוואות לקראת ליל הסדר וחופשת הפסח. 

מבדיקה שערך הכלכלן שחף מזין מהמרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה עולה כי שיעור הריבית האפקטיבית הגבוה ביותר מתוך 14 הלוואות שנבדקו מגיע ל-282% – פי 23.78 מהמותר בחוק. כל ההלוואות שנבדקו נלקחו ממודעות פרסום גלויות לעין כל בעיתונות.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על הלוואה בסך 7,000 שקל לשמונה חודשים יעמוד גובה ההחזר החודשי על 1,400 שקל, דהיינו הלווה יחזיר 11,200 שקל. הלוואה נוספת על סך 10,000 שקל לשנה תישא החזר חודשי של 1,470 שקל. מדובר בריבית אפקטיבית של 215%, פי 18.13 מהריבית המותרת בחוק.

הריבית המקסימלית המותרת בחוק היא פי 2.25 מהעלות הכוללת הממוצעת לאשראי לא-צמוד כפי שמפרסם בנק ישראל. נכון לכתיבת שורות אלו העלות המקסימלית המותרת בחוק הנה 11.86%.

הלווים נדרשים לספק בפקס צילום שיק, דפי חשבון מהבנק שלהם הכוללים את 60 הימים האחרונים שקדמו להלוואה וכן אישור שחשבונם אינו מוגבל. עדיפות במתן ההלוואות ניתנת לשכירים עובדי מדינה או רשויות מקומיות. הלווים גם נדרשים לספק אישורים שבני או בנות זוגם אינם מוגבלים בבנק ובנוסף את תלושי שכרם משלושת החודשים שקדמו למתן ההלוואה. יצויין שהיקף ההלוואה המקסימלי לשכירים בשוק האפור מגיע עד כ-20 אלף שקל בדרך כלל.

פרופ' רמי פרידמן, דקאן המרכז ללימודים אקדמיים, מציין כי "מדובר בריביות חסרות פרופורציות, האסורות לפי החוק, שאינו עושה מאמץ אכיפה ומאפשר למתווכי כספים בשוק האפור להרוויח הון עתק ללא מאמץ וכנראה גם ללא חשש וזו תופעה עגומה".

לדברי הכלכלן שחף מזין: "ניתן לראות, על בסיס הפרסומים הגלויים, שתופעת האשראי בשוק האפור צוברת תנופה ויתכן שיש לכך קשר ליוקר המחיה המאמיר הפוגע בשכבות אוכלוסיה חלשות יחסית". מזין מוסיף שעל מאחרים בפרעון מוטלים קנסות כבדים תוך הפעלת אלימות מילולית ופיזית במידת הצורך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן