מיוחד מאיטליה: "חוסר היציבות יימשך ויביא לרכבת הרים בשווקים"

כשכמעט כל הקולות כבר נספרו, ברור שבחירות 2013 באיטליה הגיעו למבוי סתום ושהנשיא נאפוליטנו ניצב בפני משימה בלתי אפשרית – להטיל על אחד המועמדים להקים ממשלה.

איטליה של אחרי הבחירות מחולקת ומשוסעת בין שלוש מפלגות. קואליציית שמאל-מרכז בראשותו של לואיג'י ברסני, קואליציית ימין-מרכז בראשותו של סילביו ברלוסקוני והמפלגה שהדהימה את ארץ המגף, שבראשה עומד הקומיקאי-בלוגר בפה גרילו.

התוצאות למעשה מעניקות לדמוקרטים ולבני בריתם את הרוב הדרוש בבית התחתון – הפרלמנט. בסנאט הסיפור שונה: קואליציית הימין-מרכז מחזיקה ברוב עם 30.7%, אך הרוב אינו מוחלט, ולא יאפשר לה לחוקק חוקים בסנאט המורכב מ-158 סנאטורים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

שלוש עובדות חשובות מאוד בהקשר של הבחירות: ראשית, סילביו ברלוסקוני, שאמור היה להיות "מת" מבחינה פוליטית, מוכיח שלא צריך להספיד אותו בטרם עת. המפלגה שלו אמנם איבדה 14% – ועדיין הרוויחה את הרב בסנאט. המצב הזה יוצר באיטליה מבוי סתום מאחר והדמוקרטים שולטים בפרלמנט אך אין שום מפלגה אשר מחזיקה ברוב מוחץ בסנאט, כך שבכדי להעביר חוקים ולבצע את הרפורמות הדרושות צריכים קואליציה בין שני הגושים, דבר שהסיכויים שלו אינם גבוהים בכלל.

צילום: רויטרס

שנית, לפני חודשיים הוביל ברסני על גוש הימין-מרכז ב-13%, אך איבד את היתרון בגלל קמפיין עלוב ורדום. ודבר אחרון הוא התופעה שהדהימה את איטליה – גרילו. הקומיקאי זכה ב-25% מהקולות בהופעתו הראשונה בפוליטיקה. אף אחד לא יודע את עמדותיו או את שאיפותיו בנושאים כל כך רבים, אבל ברור לכולם שגרילו ומפלגתו אינם תומכים גדולים של גוש היורו.

כך הגיעה איטליה למצב של חוסר משילות אחרי הבחירות, ואנשים בעיקר מרוצים מכך שחלק גדול מהפרלמנט מאוייש כעת בידי פרצופים חדשים. השכנות של איטליה מאוכזבות לבטח מהתבוסה של מונטי ומהשותף החדש בדמותו של גרילו, שיכול להוות תופעה כלל יבשתית ולא רק איטלקית.

כעת כשאיטליה נותרה ללא ממשלה, השאלה היא לא מי ינהיג את המדינה בשנים הקרובות – אלא מתי יהיו הבחירות הבאות. עד אז, אי היציבות הפוליטית יימשך ויביא לרכבת הרים בשווקים.

** דניאלה לבאנטי הוא עיתונאי במערכת הקוריירה די בולוניה

@DL_corriere

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן