מינוי פרנקל: חדשות טובות למשק או מינוי בעייתי שטוב רק לעשירים?

בכירים במערכת הבנקאית ובשוק ההון מקבלים בברכה את יעקב פרנקל, הנגיד הבא של בנק ישראל. בשוק מעריכים כי תפיסותיו הליברליות של פרנקל יטיבו עם הכלכלה המקומית. 

לדברי ראש מרכז אהרון מאיר לחקר הבנקאות ולשעבר יועצת לבנק ישראל פרופ' אליס ברזיס, מינויו של פרנקל "אלו הן חדשות טובות לכלכלה הישראלית". לדבריה, "בתקופת כהונתו כנגיד, פרנקל הראה כי הוא מוכן לקחת החלטות נועזות. הוא הוביל את הליברליזציה של המערכת הפיננסית ונקט בשורת צעדים שהפכו את המשק שלנו לפתוח יותר לעולם. פרנקל, כפי שכבר הוכיח בעבר, הוא אדם אסרטיבי שאינו חושש משינויים גדולים ובתקופה שיש לנו שר אוצר שהוא טירון, מדובר במעלה מועילה". ברזיס מעריכה כי פרנקל לא יהסס להשפיע על מדיניות משרד האוצר. 

בנוסף אומרת ברזיס כי הנקודה השלילית היחידה שאפשר לזקוף לחובתו היא ששכר הבכירים במערכת הפיננסית והאי שוויון בישראל, הם לא מסוג הדברים שיעמדו על האג'נדה שלו".


יעקב פרנקל | צילום: רויטרס

גם בשוק ההון מברכים על מינויו של פרנקל. "המשקיעים ואנשי שוק ההון בארץ ובעולם צפויים לקבל את המינוי של יעקב פרנקל לנגיד בנק ישראל באנחת רווחה. לאור זאת, אני מעריך כי גם שוק המניות וגם השוק האג"ח יקבלו את ההחלטה בצורה חיובית, אולם צריך לזכור ששוק האג"ח מושפע בימים אלה יותר מתשואת אגרות החוב האמריקאיות מאשר ממינוי הנגיד החדש-ישן". כך סבור שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בחברת פיוניר תכנון פיננסי. לדברי בן אריה, "המשקיעים צפויים לקבל בברכה את מינויו של מי ששיתף בעבר פעולה עם ראש הממשלה ונחשב לבעל זכויות רבות בבניית המערכת המוניטרית. עם זאת, הכתם של היותו בכיר ב-AIG בעת קריסתה צפוי לעלות שוב ושוב".

מנגד, יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון מסביר כי מינויו של פרנקל יוצר אי ודאות בנוגע לעתידה של המשנה לנגיד הנוכחית קרנית פלוג. לדברי פגוט, "מדובר באי אמון של ראש הממשלה ביכולתה להנהיג את הבנק המרכזי. גם בארי טאף רוכש המט"ח של פישר מסיים תפקידו השנה וכך גם ד"ר יוסי סעדון דובר הבנק, כך שבפני פרנקל משימה פרסונלית לגבש סביבו צוות, מוביל, חדש ורענן. פרנקל יידרש לעבוד בהרמוניה עם המועצה המוניטרית שהוריש לו פישר ולא הייתה קיימת בסיבוב הקודם שלו בתפקיד. מדובר באתגר לא פשוט שעלול בסיטואציה מסויימת להביא עימו חריקות ראשונות".

גם מנכ"ל משרד האוצר לשעבר שמואל סלבין מודאג מההשפעה של מינויו של פרנקל. בראיון לגלי צה"ל אמר סלבין: "פרנקל לא מתאים להיות נגיד. הקדנציה הקודמת שלו בתפקיד לא הייתה מוצחת. מדיניות הריבית הנוקשה שלו גרמה לכלכלה הישראלית לשלם מחיר כבד מדי. הוא עלול להגדיל את הפער בין העשירים לעניים". 

עוד אמר סלבין: "פרנקל רואה רק את הכלכלה ופחות את האנשים. עד היום אני לא מבין על מה הוא זכה בפרס ישראל. הוא קיבל את הפרס על הצלחה בתפקיד שזה דבר יחסי – ממתי מקבלים פרס על הצלחה בתפקיד?"

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן