מלחמת שיתוף הנסיעות: בדרך לכבוש את העולם לאובר יש לא מעט מתחרות

חברת אובר התרגלה לקבל את מה שהיא רוצה, היכן שהיא רוצה. ב-60 מדינות היא ביצעה מהלך מוצלח: להיכנס לשוק בהפתעה, להביס במהירות את כל המתחרים האפשריים, ובנוסף – אם המהלך מרגיז לוביסטים של חברות מוניות ופקידי ממשלה – אף פעם לא לסגת אחורה. אובר התגברה על מחאות מוניות אלימות, ובכמה מקומות שפעם כינו אותה "לא חוקית", יש כעת חוקים שמסדירים את המודל העסקי שלה – אפילו ראש עיריית ניו יורק נסוג מהמחאה נגד אובר ביולי.

אך אובר מתמודדת כעת עם אופוזיציה שלא קל לשלוט בה. בחלקים מסוימים של העולם, לרוב באסיה, שם אובר רק מתחילה לטעת שורשים, החברה והיו"ר שלה, טראוויס קלניק, נתקלים בתחרות פרטית גדולה בקנה מידה שהיא לא ראתה עד כה.

בישראל המתחרה העיקרית של אובר היא Gett (גט טקסי לשעבר) המוכרת, אשר צמחה מהשוק הביתי, ואילו אובר הולכת וגדלה אך היא אינה חוקית עדיין אצלנו. יריבה מתחרה אשר נכנסה לשוק לאחרונה היא RideWith, אפליקציה שנוצרה על ידי גוגל ו-ווייז.

בהודו המתחרות Ola Cabs ו-TaxiForSure, "ברכו לשלום" את כניסת אובר לשוק לאחרונה, על ידי התמזגות בחודש מרץ שהעניקה להן 80% מנתח השוק. לאחר מכן השתיים הרוויחו 400 מיליון דולר מתומכים בעלי כוח כמו SoftBank ו-Tiger Global. בדרום מזרח אסיה, אובר תיאלץ להיאבק עם GrabTaxi בת שלוש השנים, אשר הושקה במלזיה, חולקת שני משקיעים עם Ola, וכעת גם פועלת בחמש מדינות קרובות – סינגפור, תאילנד, וייטנאם, הפיליפינים ואינדונזיה. באמריקה הלטינית Easy Taxi טוענת שהיא גדולה יותר מאובר.

בסין, אשר פועלת כשוק הגדול ביותר בעולם לאפליקציות נסיעות, שתי המתחרות הראשיות התמזגו גם הן, בפברואר, במה שיצר את Didi Kuaidi – שילוב של Didi Dache ו-Kuaidi Dache. לחברה יש יתרון התחלתי בדמות שנתיים פעילות, והיא בדיוק גייסה 2 מיליארד דולר (לעומת מיליארד דולר שאובר הקציבה לשוק הסיני). בנוסף, יש לה 6 מיליון נסיעות בממוצע, פי שש ממס' הנסיעות עליו דיווחה אובר. דידי שולטת ב-99% משוק המוניות ו-78% משוק הרכבים הפרטיים, לפי דיווח מ-Analysys International. אם היא תצטרך הון נוסף, היא תוכל לבקש מהמשקיעים שלה עליבאבא ו-Tecent, שתי חברות האינטרנט הגדולות בסין, וגם מ-SoftBank. "התחרות מאובר היא רק גל קטן בתהליך ההתקדמות שלנו", אומר מנכ"ל דידי, צ'נג וויי.

משקיעים שהעלו את מחיר השוק הפרטי של אובר על ידי הגשת הצעות מחיר מזויפות, לסכום המדהים של 50 מיליארד דולר, סומכים על צמיחה בינלאומית כדי לכתוב את הערך הזה בספרי החשבונות שלהם. היתרון הטכנולוגי של אובר לאחר מיליונים של נסיעות, הוא דבר נוסף שמוצא חן בעיניהם. "המערכות האלו נשענות על אלגוריתמים – בשביל ניתוב, זמינות והתאמה, כדי שהן יוכלו לזהות נוכלים. אנחנו נמצאים בזה הרבה יותר זמן מכל המתחרים שלנו (בסין ובהודו). זה מעניק לנו יתרון שאין להם", אומר ביל גארלי מ-Benchmark, אחד המשקיעים הראשונים של אובר.

אבל היריבים הם ותיקים בשוק, כמו אובר, והם יוצרים סופרגרופ. בחודש שעבר דידי והתומכים שלה מ-Tiger Global ו-Softbank הובילו השקעה בת 350 מיליון דולר ב-GrabTaxi. אנשים סינים אשר נוסעים, למשל, לווייטנאם או למלזיה יוכלו בקרוב לעצור את אפליקציית דידי שלהם, ולהתקשר לרכב של GrabTaxi. הלקוחות של GrabTaxi יוכלו לעשות את אותו הדבר בסין, הודות לשיתוף פעולה בשירותי הנדידה של טלפונים ניידים. "הלקוחות שלנו קוראים סינית, לא אנגלית או ספרדית, ולכן הם רוצים להשתמש באפליקציה סינית כדי להשיג גישה לשווקי נסיעות אחרים", אומרת נשיאת דידי, ג'ין ליו, בנקאית לשעבר בגולדמן זאקס ובתו של יו"ר לנובו.

"כולם פותרים את אותה בעיה", אומר דניס וונג, מנכ"ל Easy Taxi , אשר פועלת בחלקים מאמריקה הלטינית, אפריקה ואסיה. "היכולת לעשות את זה במגרש המקומי ובצורה מהירה יותר, מאזנת את סכום הכסף שיש לאובר".

בנוסף למתחרות, אובר תיאלץ להתמודד עם נהגים נוכלים | צילום: thinkstock

ההרפתקאות של אובר בסין הם מיקרוקוסמוס לדרך בה ההתרחבות הגלובלית שלה יכולה להתפתח. הצמיחה שלה, כמו הצמיחה הכוללת של סין, הייתה מטאורית. לאחר 18 חודשים בלבד שם, אובר מונה חמש ערים סיניות בין העשירייה העולמית שלה מבחינת כמות הנסיעות, ואומרת שהמדינה האסייתית בוודאי תייצר יותר נסיעות מאשר ארה"ב עד סוף השנה. הסטטוס החוקי שלה נשאר עמום ברוב אזורי המטרו. בחודשים אפריל ומאי, הרשויות פשטו על משרדי אובר בגואנגג'ואו ובצ'נגדו. ההטרדות מגיעות בניגוד לסכום של 200 מיליון דולר שהגיע ממנוע החיפוש הסיני Baidu, שנחשב למקושר פוליטית, ולמרות החלטת אובר לפעול כישות עסקית נפרדת הנקרת אובר סין, ומופעלת על ידי מנהלים סיניים.

העדיפות הראשונה של אובר בסין, כמו בכל מדינה חדשה, היא חיפוש אחר נהגים. גם אובר וגם דידי הפכו את התמיכה הכספית בנהגים לספורט, כאשר לרוב הן משלמות להם פי שתיים או שלוש מהתעריף המקובל. הנהגים מצידם גילו כיצד אפשר להונות את המערכת. למשל, הם קונים טלפונים פרוצים כך שיוכלו להחזיק בכמה מספרי טלפון באותו המכשיר, מה שמאפשר להם "לצלצל" לעצמם מחשבון של נוסע, להיכנס לרכב ולאסוף את הבונוס. אובר מוסרת כי שיעור הנסיעות המזויפות נמצא סביב ה-3%, אבל המדיה המקומית מעריכה כי שיעור ההונאות הוא 30-40%. דידי אומרת כי "כמעט ואין" הזמנות מזויפות. נהג מגואנגג'ואו בשם ליאנג, אמר כי דידי קשוחה מאוד לגבי החרמת נהגים החשודים בהונאה. אובר, הוא אמר, החלה לנקוט באמצעים חמורים נגדם בחודש שעבר.

דידי מתמקדת עכשיו בתחרות עם אובר. היא החלה במוניות, אבל כעת שירותי הרכבים הפרטיים מרכיבים בערך מחצית מהנסיעות שלה, לאחר שאלו הופיעו לראשונה בפחות משנה. דידי אף בוחנת שירות של הסדר נסיעות שנקרא Hitch, קו אוטובוסים ונהגים פיכחים שיסיעו הביתה את אלו ששתו, לפי דרישה. המנכ"ל צ'נג בטוח כי החברה יכולה לשמור על אובר בין המיצרים. "התחרות האינטרנט של סין היא המתח הגבוה ביותר בעולם", הוא אומר, "ודידי היא המנצחת ששורדת".

אחרי סין וארה"ב, הודו היא השוק שאובר משתוקקת אליו. מלחמות המוניות שם הן בתחילת ימיהן – ל-97% מההודים אין בכלל מכוניות משלהם. אך חברה בת שלוש שנים בשם OlaCabs טוענת שהיא מהווה 80% מהשוק שם, ונמצאת בצמיחה של 30-40% בכל חודש ומספקת 750 אלף נסיעות ליום ב-250 אלף כלי רכב, כולל אפריונים פרטיים, מכוניות עם חמש דלתות וטוק טוקים. אובר הצהירה שהיא מקבלת 200 אלף נסיעות ליום, אך אומרת שהמספר צומח ב-40%, ושהיא מרכיבה 35% מנתח השוק. Ola גדלה בהרבה במרץ האחרון, כאשר שילמה 200 מיליון דולר ליריבה TaxiForSure. Ola גייסה 400 מיליון דולר באפריל, בשווי המוערך ב-2.5 מיליארד דולר.

Ola מתבססת על הלויאליות של הנהגים. לפני שקלניק אפילו למד כיצד לדבר הודית, Ola חתמה על הסכמים עם יצרניות רכב ועם הבנק הגדול בהודו, כדי להכין תוכניות להלוואת תשלומים, כך שהנהגים יוכלו לקנות מכוניות ולשלם את ההלוואות על ידי עבודה ב-Ola. "תכננו את המערכת הראשונה בעולם של החזרים לנהגים", אומר מנהל בכיר בשיווק בחברה, אנאנד סאבראמאניאן. Ola החלה למכור נסיעות בריקשות ממונעות בנובמבר 2014, ואובר הלכה בעקבותיה. אובר ניסתה לחתוך את Ola במחיר על ידי הענקת בונוסים לנהגים, בדיוק כמו שהיא עושה בסין. Ola אף פעם לא החשיבה זאת כאופציה. אנחנו מקבלים נהגים איכותיים מאוד, אומר סאבראמאניאן, על ידי הענקת תמריצים המבוססים על נסיעות חמישה כוכבים, או הענקת מספר בטוח של נסיעות ליום. "זה גורם ללקוחות לרצות לחזור".

שווקים מתפתחים נוספים סומנו כבר על ידי Easy Taxi מברזיל, אשר נוסדה בריו ביוני 2011, חודשים לפני שאובר החלה את ההתרחבות הבינלאומית שלה. ל-Easy Taxi יש כעת מעל ל-6 מיליון נסיעות בחודש, עם 400 אלף נהגים ב-30 מדינות. בדרום מזרח אסיה, שם התמקחות על תעריפים היא עניין שבשגרה, Easy Taxi פרצה דרך מבחינת היכולת של הנוסעים להעלות את המכרז שלהם לאפליקציה, וכך למשוך נהגים בזמן שעת השיא, תמונת מראה להעלאת המחירים של אובר.

וונג, המנכ"ל בן ה-32 של Easy Taxi, מאחל לאובר הצלחה במלחמת המחירים הנפתחת כעת באמריקה הלטינית. "המוניות כאן מאוד זולות, ויש טונות מהם, לכן השירות הוא מהיר", הוא מסביר. הוא משקיע במקומות כמו ערב הסעודית, קניה וניגריה, לשם אובר נכנסה אך השוק עדיין מחכה להתפתחות משמעותית. "אנחנו יודעים כיצד אובר פועלת ואיך להציב את המותג שלנו כדי להיאבק".

בשורה התחתונה – אמנם אובר הפכה את הזכיה בנתח השוק באמריקה למשהו שנראה קל, אך אבל הדרך רצופת טלטלות.

מפת שיתוף הנסיעות העולמית:


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן