מלכת הרשע וברון הצעצועים: המיליארדרים שהעלימו מסים

מי יותר חזקים אפילו מהמיליארדרים? אנשי המס, כמובן. סוכני הממשל הוסיפו בשבוע שעבר קרקפת נוספת לכיסם כאשר טיי וורנר, ברון צעצועי הביני בייבי'ז, הודה בדמעות באולם בית המשפט במרכז שיקגו בהעלמת מס.

וורנר, שהסתיר ככל הנראה 107 מיליון דולרים בחשבון מחוץ לארה"ב, הסכים לשלם 53 מיליון דולר קנס. כעת הוא עומד בפני עונש מאסר של עד חמש שנים. גזר דינו צפוי להינתן בינואר.

אולם וורנר הוא בוודאי לא המיליארדר הראשון שנתפס בסוג זה של מצב. בין המקרים הידועים ביותר לשמצה ניתן לכלול את אנשי העסקים מרק ריץ' ופינקוס גרין, נגדם הוגש כתב אישום בגין התחמקות מתשלום מס בהיקף של 48 מיליון דולר‏. השניים הואשמו גם בהונאה ובסחר עם האויב שכלל ביצוע עסקות נפט לא חוקיות עם איראן במהלך סוף שנות ה-70 ותחילת שנות ה-80 בעת משבר בני הערובה באיראן – הפרה של הסנקציות שהטילה ארצות הברית על איראן באותה העת.


ליאונה הלמסלי, "מלכת הרוע" | צילום: רויטרס

ריץ' ופינקוס נמלטו לאירופה וריץ' אף נכלל עד שנת 2001 ברשימת עשרת המבוקשים ביותר של האף.בי.איי. בסופו של דבר הגיעו החברות שלו להסדר עם שלטונות המס בארצות הברית ושילמו קנסות בגובה 90 מיליון דולר. 

איל הנדל"ן ויקטור אולניקוב, יליד רוסיה, אשר דורג במקום ה-184 ברשימת 400 עשירי אמריקה של פורבס עם הון שמוערך בכ-3.9 מיליארד דולר, נתפס בשנת 2007 לאחר שבמשך שנים הסתיר חשבונות באיי הבהאמה, שוויץ ובריטניה. הוא האשים את הבנק השוויצרי UBS בהתחמקות מתשלום, ולאחר מכן ניסה, ונכשל – לתבוע את הבנק. כעת UBS תובע אותו.

אף פעם לא ניתן לשכוח גם את ליאונה הלמסלי. טיטאנית העסקים והרודנית, אשר כונתה "מלכת הרשע". היא הורשעה בשנת 1989, בין היתר בעקבות דבריה של סוכנת הבית שלה לשעבר, שהעידה כי הלמסלי אמרה לה, "אנחנו לא משלמים מסים. רק האנשים הקטנים משלמים מסים". 

הלמסלי הואשמה בסעיפים הנוגעים לעבירות מס והונאה, כשהשופט מתאר אותה כמי ש"פועלת לא מתוך צורך כספי אלא מתוך חמדנות טהורה". היא נידונה ל-4 שנות מאסר אולם ריצתה בסופו של דבר רק 18 חודשי מאסר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן