ממשיכים לחכות: הריבית בארה"ב תיוותר אפסית גם בחודש הקרוב

ג'נט יילן, נגידת הבנק הפדרלי המרכזי בארה"ב (הפד), פרסמה הערב את החלטת הריבית במשק האמריקאי לחודש הקרוב – החלטה לה חיכו משקיעים, פרשנים ואנליסטים בכל רחבי העולם כבר שבועות ארוכים. כזכור, הריבית בארה"ב נותרה ללא שינוי על רמה אפסית במשך 7 השנים האחרונות, ורבים העריכו (לרבות בכירים בפד) כי ה-17 בספטמבר הוא התאריך בו יבחרו ראשי הבנק להתחיל ולהעלות את הריבית לראשונה. הערב, כאמור, הכריזה יילן כי הריבית תיוותר ללא שינוי גם במהלך החודש הקרוב והמשקיעים ימשיכו להמתין בדריכות להודעת הריבית הבאה, לראות מתי יבחרו קברניטי הכלכלה להתחיל ולהעלות את שיעור הריבית במשק.

כזכור, הפד חתך את שיעור הריבית בארה"ב עד לרמה אפסית בשנת 2008 כחלק מהמאבק במשבר הכלכלי אליו נקלע המשק, וככלי משמעותי לעידוד הצמיחה במדינה. בנוסף, השיק הפד בזמנו את תכנית ההרחבה הכמותית, במסגרתה הנפיק אג"ח בשווי עשרות מיליארדי דולר מדי חודש בכדי להזרים כספים למשק ולעודד את הצמיחה. מיד לאחר תחילת כהונתה כנגידת הפד (בתחילת שנת 2010) הובילה יילן את המהלך לצמצומן ההדרגתי של הנפקות אלו, עד להפסקתן המוחלטת. כעת, כאמור, ממתינים כולם לצעד הבא בדרך לחזרת המדיניות המוניטרית בארה"ב ל"שגרה" שלפני המשבר – ולהעלאת הריבית מרמתה האפסית.

צילום: פליקר, הפדרל רזרב

סוגיית העלאת הריבית הפכה לשיחת היום ברחבי העולם כולו, כשרבים העריכו כי ראשי הפד דווקא יבחרו להעלות את הריבית כעת. שורה של מדדים ואינדיקטורים חיוביים אשר פורסמו לאחרונה תמכו בהנחה, ובמיוחד שיעור האבטלה הנמוך במשק האמריקאי הביא רבים להאמין כי יילן תכריז על העלאת הריבית, גם אם בפעימה קטנה בינתיים. מנגד, היו גם רבים אשר העריכו כי הטלטלה אשר חוו השווקים ברחבי העולם בשבועות האחרונים תביא את ראשי הפד לנקוט משנה זהירות – ולהמתין עם העלאת הריבית במשק. הערב, כאמור, סיפקה יילן תשובה לשאלה המסקרנת.

כעת ממתינים כולם לבחון כיצד יגיבו השווקים להודעתה של יילן. רבים מהמשקיעים והאנליסטים ברחבי העולם הביעו חשש כי העלאת הריבית יביא לירידות שערים חדות במדדים בטווח הזמן המיידי, אך רבים גם מיהרו להעריך כי מדובר יהיה בירידות קצרות בלבד, אשר יתחלפו במהרה בעליות שערים אשר ישיבו את המדדים לראלי בו הם נמצאים בשנים האחרונות. ההחלטה שלא להעלות את הריבית בינתיים תשאיר את המשקיעים דרוכים גם לקראת מועד פרסום החלטת הריבית הבאה, שכן לכולם ברור כי הפד יהיה חייב להעלות את שיעור הריבית במשק בטווח הזמן הקרוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן