מנות שמשקפות את הנוף: בקרוב תיפתח באירופה מסעדה תת ימית

אנדר (Under), שעומדת להפוך למסעדה התת ימית הראשונה באירופה, פתחה באופן רשמי את ההזמנות שלה לתחילת אפריל 2019. כדי ליהנות באופן מלא מהחוויה, ומהמנות העונתיות, שמוכנות תחת עינו הפקוחה של השף ניקולאי אליטסגארד, הסועדים בלוקיישן החדש מתבקשים להקצות שלוש עד ארבע שעות לארוחה שלהם. אלו הלהוטים להיות בין הראשונים שיחוו את הנופים עוצרי הנשימה של אנדר יצטרכו לפעול במהירות, מכיוון שיש כבר רשימות המתנה לחלק מהתאריכים המוצעים.

הכתבה מופיעה בגיליון נובמבר 2018 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

התפריט מורכב, כאמור, ממנות עונתיות שמרכיבים שף אליטסגארד וצוותו, אשר מנסות לגלם את התמצית של החוף הנורווגי הדרומי, העשיר במשאבים טבעיים. "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה קרוב עם חקלאים מקומיים, דייגים, ציידים ולקטים, כדי לספק את המצרכים הטריים ביותר", אומר אליטסגארד. "כך, אנחנו יוצרים מנות חדשניות מלאות בטעם, שמשקפות את הנוף הטבעי סביבנו. אנחנו ממש ברי מזל. לא רק בגלל הים, שמלא כאן בכמויות עצומות של דגים טעימים ואין ספור מיני צדפות, אלא גם בשל החופים, שמציעים שפע של חומרי גלם מרגשים, כמו עשבי Arrowgrass ,Sea roket ו־Sea Kale. מעבר לזה, האזור ידוע במבחר הרחב של פטריות בר ופירות יער עסיסיים".

מחצית מהמבנה צף מעל פני השטח | צילום: MIR Snohetta

כמו קרחון

כשתיפתח באביב הקרוב, אנדר תהיה המסעדה התת ימית הגדולה בעולם. היא נבנתה על דוברה לחופי באלי, עיירה מנומנמת בחופה הדרומי של נורווגיה, במשך כמעט חצי שנה. ביולי, מכולות מלאות במים הונחו בתוך המבנה, שהושקע מתחת לים הצפוני בעומק של כחמישה מטרים. 18 נקודות עגינה חיברו את אנדר לקרקעית הים, שם היתה בחודשים האחרונים. אבל לא כל המבנה נמצא מתחת למים. מחציתו צף מעל פני השטח, כמו קרחון.

אלו שחשים חוסר נוחות מסעודה מתחת לפני הים צריכים לדעת, שהקירות בעובי שלושה מטרים וחצי, ועוצבו במיוחד כדי לעמוד בלחצים ובתנודות של הסביבה הימית. למעשה, מתכנני המסעדה, משרד האדריכלות סנוהטה (Snohetta), כל כך בטוחים בעיצוב שלהם, שהם הכניסו בכוונה את אנדר למים בסביבה קשוחה. "החוויה הכי מסעירה תהיה לבקר במסעדה במזג אוויר קשוח", מסביר רונה גרסדל, אדריכל בכיר במשרד. "יהיה מדהים לראות את פני הים נקרעים על ידי הגלים הגדולים והגשם, זה יהיה מראה דרמטי מאוד". גרסדל מציין שהצורה המעוגלת קלות של אנדר מסייעת להפחית את השפעת הגלים, ושכל המבנה תוכנן במחשבה על הגלים והרוחות חסרי הרחמים של נורווגיה.

יכולה לאכלס 80־100 סועדים | צילום: MIR Snohetta

אנדר מתפרסת על פני שלושה מפלסים מובחנים. הקומה העליונה היא אזור הכניסה ואחסון המעילים, הקומה האמצעית היא בר שמפניה והתחתונה היא אזור חדר האוכל, שבו ניצבים שני שולחנות ארוכים וכמה שולחנות קטנים יותר, שיכולים לאכלס 80־100 סועדים. לכל השולחנות יש נוף ישיר לחלון הפנורמי המרכזי, שאורכו 18 מטר וגובהו כשבעה מטרים. אדריכלי סנוהטה הציבו תאורה אסטרטגית בתוך המסעדה ובים, כדי להציג את החיים הימיים יוצאי הדופן בסביבה. אנדר תשמש גם כמרכז מחקר לביולוגים ימיים ולחוקרים אחרים שמעוניינים לחקור את החיים מתחת לפני הים.

משטרות ועד בלט

אם השם סונהטה מוכר לכם, אתם בחברה טובה. החברה, שפועלת מאוסלו, תכננה את מרכז האופרה והבלט הלאומי של נורווגיה (הידוע כבית האופרה של אוסלו), אחראית לתכנון מחדש, הידידותי להולכי רגל, של הטיימס סקוור בניו יורק ועיצבה אפילו את השטרות החדשים של נורווגיה. "הזהות הוויזואלית של אנדר מבוססת על הקונספט הכללי שלנו, השתקעות", אומר מנהל העיצוב של סנוהטה, מרטין גראן. "המבקרים ישמעו על הגיוון הימי ועל החוף הנורווגי, והנראטיב יהיה חלק מחוויית הביקור במסעדה". אנדר, כך נדמה, היא יותר ממזללה שקועה. זאת חוויית שקיעה של כל הגוף.

הכתבה מופיעה בגיליון נובמבר 2018 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן