מסובבים את האקדח: האם ספרד תשנה את מאזן הכוחות באירופה?

שערו בנפשכם את המצב הבא: שיעור האבטלה שלכם חצה את קו 24%, הבנקים שלכם פשטו רגל, הרשויות המקומיות שלכם מרוששות, ההוצאה בשווקי הצריכה גוועת. ואז איזו סוכנות חיצונית, נגיד קרן המטבע הבינלאומית, אומרת לכם: ספרד, תתחילו תוכנית צנע. זה מה שעומד בפני ראש הממשלה מריאנו ראחוי, שכמובן החיל גם הוא קיצוצים עצמאיים.

אז איך מחלצים מדינה ומציגים אמצעי צנע כשהמדינה כבר נקטה באמצעים האלה, והפיקה מהם מעט מאוד תועלת? זה משחק סבוך של פוליטיקה שמתחולל בבריסל, בירת האיחוד, בדיוק בעטיה של הסוגייה הזאת.

הפוליטיקות בבריסל אף פעם לא ישירות. זה נראה כמו עניין של זמן בטרם ספרד תיכנע לדרישות, אבל ספרד אוחזת יד חזקה. כי ספרד יודעת שהיא יכולה להשפיע על עתיד היורו, באופן ומידה שיוון לא תוכל לעולם. הקלף שראחוי מחזיק הוא פשוט – לבריסל הוא אומר, אתם יכולים להרשות ליוון לעזוב את היורו, אבל אם ספרד תיאלץ לעזוב בהמשך המסלול – אז בסופו קרוב לוודאי שלא יישאר בכלל מטבע היורו, ואולי אפילו לא גוש היורו.

שתי נקודות בסיסיות שחשוב להזכיר: אירלנד, יוון ופורטוגל כולן חולצו ע"י האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינ"ל, בעלות של למעלה מ-250 מיליארד יורו. אלו הן כלכלות זעירות יחסית, ובתמורה לעזרה הן אולצו לנקוט תוכניות צנע נוקשות. ספרד היא חיה אחרת לגמרי: כלכלתה גדולה הרבה יותר (ה-12 בגודלה בעולם), עם תל"ג שנתי של 1.4 טריליון דולר – כמעט פי 5 מיוון. לא רק הממשלה שלה בצרות, גם השלטון המקומי והבנקים שם בקריסה. ועדיין יחס החוב הלאומי לתל"ג נמוך מזה שביוון ועומד למעשה על שיעור שמיש של 65%. לכן הטענות שלה שלא תצטרך סיוע חיצוני אינן מופרכות בעיקרן, חרף תשואות האג"ח הבלתי אפשריות.

אז למה בריסל (וגם וושינגטון – ראחוי טס לפגוש את שר האוצר האמריקאי בסוף השבוע) חושבת ספרד זקוקה לחילוץ, ומדוע ספרד מסרבת?

התשובה לשאלה הראשונה, כפי שציינו, היא שלפחות אחד מהבנקים (באנקיה המולאם) הוא פושט רגל. הבנקים למשכנתאות שלא נשאבו אל תוך באנקיה – נתונים תחת לחצים עזים, וכל דירוגי האשראי האפשריים ירדו. בסוף השבוע שעבר, המחוזות האוטונומיים בספרד הודיעו כי הן נפטרו מהחריגות התקציב והציגו תקציבים מאוזנים לרבעון הראשון של 2012 – תזמון ממוזל, שכן הן ביקשו סיוע בן 36 מיליארד דולר בשבוע שלפני כן. אבל התקציב ה"מאוזן" הזה סייע בקבלת מקדמה מהממשלה המרכזית. הוצאת הצרכנים נפלה ב-9% בפאיל, ועלויות החוב מתקרבות ל-7%. כל אלה אינם נתונים מעודדים, בלשון המעטה.

והשאלה השנייה – ובכן, זה קצת יותר מסובך. לספרד יש, עקרונית, יותר נדל"ן ריק מאשר לארה"ב – על עשירית מהיקף האוכלוסייה – במדינה שבה, כזכור, למעלה מ-24% אבטלה, והחוב למשק הבית הממוצע עומד על 125% מההכנסה למשק הבית הממוצע.  הבנקים הספרדיים מחזיקים במרבית חובות המשכנתא השבריריים. אבל הנקודה היא שחלק גדול מהחוב הספרדי מוחזק גם ע"י בנקים בארצות אחרות באיחוד. כשליש מחוב המשכנתא של ספרד, למשל, הוא לבנקים גרמניים, צרפתיים והולנדיים. 

וזו רק ההתחלה. במהלך גאות-האשראי, בנקים לאומיים בצפון אירופה הילוו הרבה לספרד, בין היתר לשם הרחבת תעשיות ספרדיות ברחבי העולם. לפי תסקיר חיצוני, הבנקים באיחוד היו מושקעים ב-737 מיליארד דולר בספרד, כולל הלוואות לבנקים, חברות ופרטים. 

ביום שישי, הממונה על התקציב הספרדי קריסטובל מונטורו התייחס לעובדה כי החוב החיצוני של יוון הוא בעיקר למלווים אירופיים – בעיקר בנקים צרפתיים וגרמניים. "אלה עם האינטרסים החזקים ביותר  להצלחתה של יוון הם מחזיקי החוב, שרוצים לקבל את ההחזר במלואו ולתקן את המצב", הוא אמר.

אז הנה תרחיש – ספרד לא תקבל חבילת חילוץ תחת תנאי האיחוד או קרן המטבע. אם ייכפו עליה צעדים בכיוון, היא עשויה למצוא דרך מילוט החוצה מגוש היורו; מנגד, אם לא ייכפו עליה, היא תיצור תקדים ביחסיה עם האיחוד. בפועל, תרחיש כזה יראה כי האיחוד איננו הריבון האירופי, והוא למעשה רק אסיר של הנסיבות. במונחים דיפלומטיים, זה ביג דיל.

כרגע, מנהיגי ספרד מתחככים זה בזה ומדברים על הנושא כעל בעיה משותפת; זה שינוי בטון הגרמני. אך עת עתה הגרמנים הצליחו להגיב לבעיות אלו בדרך אחת בלבד – תשאלו את יוון, אירלנד ופורטוגל. דרך זו היא הקשה יותר עבור קרן המטבע: הספרדים סובבו את לוע האקדח חזרה לגרמניה ואמרו למעשה, "אנחנו הולכים לעשות זאת בדרך שלנו. ואתם הולכים לעזור". החזרה הספרדית לשוק המניות ביום חמישי ללא ספק תזמן משחק שחמט מעניין בין מדריד לברלין, בין אז לבין עכשיו.

כתבות נוספות בנושא:

שר האוצר הספרדי: "אנחנו במצב מאוד, מאוד קשה"; החילוץ באופק

ילדים זו צמיחה: הסיבה האמיתית לשקיעת אירופה היא לא הכלכלה

ראש ממשלת ספרד: "הסקטור הבנקאי לא יזדקק לחילוץ חיצוני"

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן