מפחדים מהשקט? דינמיות בתיקי השקעות אינה ערובה להצלחה

בעולם ניהול ההון קיים פער בין מנהל ההשקעות לבין המשקיע, שבדרך כלל מתוחכם פחות ובעל ידע וניסיון פחותים מאלו של מנהל ההשקעות. בסופו של דבר, כל תעשיית ניהול ההון מתבססת על פער זה ובלעדיו הרי שהמשקיעים היו מנהלים את כספם לבד. האפשרות לגישור על הפער היא בשיחה אישית ועמוקה בין שני הצדדים. בעיני המשקיע הממוצע, שירות ניהול תיקים איכותי נמדד על פי מספר פעולות המסחר בתיק. כלומר, פעולות קנייה ומכירה הן ליבת עבודתו של מנהל התיקים, ולכן אם הוא לא מבצע שינויים רבים, זה אומר שהוא פשוט מתייחס יותר לתיקים של משקיעים אחרים – שמקבלים שירות טוב יותר.

תהליך ייעוץ וניהול ההשקעות מתבסס על מאמציו של מנהל ההשקעות להבין את מטרות המשקיע, את טווח זמן ההשקעה הרצוי ואת יחסו לסיכון – בדרך כלל מתוך מטרה לבנות תיק בעל אופק ארוך יותר. כך למשל פועל המשקיע הנודע וורן באפט, שמשקיע לטווח ארוך ולא מתפתה לרווחים קצרי טווח. את התוצאות רואים בתשואה העודפת על תשואות השוק, שהוא מצליח לספק ללקוחותיו.

אבל בעוד שרוב הלקוחות יצהירו כי הם אכן מעוניינים באסטרטגית השקעה ארוכת טווח, הרי שמרגע תחילת פעילות תיק ההשקעות, מטרותיהם משתנות והם מתחילים להסתכל עליו בראייה קצרת טווח יותר. כמובן שישנן הזדמנויות בשווקים שכדאי לנצל, אך אין לנהל את כל התיק על בסיס אופורטוניסטי בלבד, שכנראה יעמוד בסתירה למטרות המקוריות של המשקיע.

תהליך ייעוץ וניהול ההשקעות מתבסס על מאמציו של מנהל ההשקעות להבין את מטרות המשקיע | צילום: shutterstock

בהנחה שמנהל ההשקעות בנה את התיק הטוב ביותר, כעת עליו לעקוב אחריו ולוודא כי הוא מתנהג כמתוכנן. כמובן שאין פירוש הדבר לשבת באפס מעשה במשך כל תקופת ההשקעה, אך גם לא מומלץ לשנות לגמרי את מבנה התיק אחרי תקופת זמן קצרה.

רוב המשקיעים אינם מודעים כלל לכמות העבודה המושקעת במעקב ובקרה על תיקי ההשקעות. רוב זמנו של מנהל ההשקעות בשיחות התקופתיות עם לקוחותיו מוקדש לענות על השאלה "מדוע ניירות ערך בתיק שנבחרו מזמן עדיין מתאימים לאסטרטגיה הכללית של התיק?". מכיוון שלא כל מנהלי ההשקעות מיטיבים להעביר בצורה מוצלחת את הסיבות לאי הפעילות, הרי שהמשקיע ימשיך לצפות לתנועות בתיקו.

מדברים אלו מובן כי היקף המסחר אינו המדד המתאים לבדיקת איכות וטיב השירות, ואין סיבה לצאת מנקודת הנחה שתיק שלא בוצעו בו פעולות קנייה ומכירה הינו תיק שהתעלמו והזניחו אותו. במידה והמשקיע מקבל עדכונים שוטפים לגבי ההשקעות, מומלץ שלא יפעיל לחץ על המנהל לסחור אלא ימתין בסבלנות ויאפשר לתיק להשיא את התשואות המתוכננות. כמובן שישנם בתי השקעות המתמחים דווקא בצד השני של המטבע, דהיינו ניהול השקעות דינמי לטווחי השקעה קצרים, אבל גם במקרה כזה חשוב לבצע תיאום ציפיות עם המשקיע ולוודא שמודל העבודה הזה מתאים לו.

חשוב לזכור שצד נוסף של מתן הוראות בתיק שמשקיעים נוטים לשכוח בדרך כלל הוא עלות המסחר. אם קיימת הזדמנות בשוק שיכולה להניב רווח מהיר של מספר אחוזים, אך העמלה הנלקחת דרך פלטפורמות המסחר נוגסת בחלק הארי של הרווח המופק, אולי לא כדאי לבצע את הפעולה מלכתחילה.

– הכותב הוא דירקטור ומנהל מחלקת השקעות חו"ל בקבוצת פיוניר – חברה בעלת רישיון לניהול תיקים ושיווק השקעות, ולא לייעוץ השקעות. לפיוניר או לכותב המאמר לא ידוע על ניגוד עניינים במועד פרסום הכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן