מצמץ ונפגע: האם טראמפ עשה את הטעות הגדולה של הקמפיין?

התקשורת האמריקאית יכולה להיות מאוד קטנונית. כשהיא נתפסת לאיזה פגם שולי בהתנהלותו של איש ציבור, שלא לדבר על מועמד לנשיאות, היא יכולה להמשיך ולנשוך עד שהקורבן ימצא עצמו מותש ופגוע ציבורית – לפעמים אפילו עד כדי חיסול מוחלט.

אחת הסיבות להצלחה המסחררת והמפתיעה של דונלד טראמפ בקמפיין הבחירות הנוכחי היא היכולת שלו להפתיע את התקשורת ולחמוק ממלכודת השחיקה שהיא מבצעת כל כך טוב. טראמפ כל כך בוטא, שהניסיון של התקשרות להיתפס לאיזה פרט קטנוני, נראה כמעט מצחיק. שום דבר שהוא אומר או עושה הוא לא קטנוני, הכל בפול ווליום, בהתרסה מכוונת ותוך זלזול מוחלט בכללי הטקס. זה הפך אותו לחסין והעניק לו יתרון שאף מועמד עד כה לא זכה לו.

גם כאשר נראה היה שהצליח סוף סוף לעבור את הגבול, וזכה לביקורת מקיר לקיר הן בתקשורת והן בתוך מפלגתו, יחסי הכוחות בקרב בינו ובין התקשורת לא השתנו באופן מהותי. טראמפ אמנם נפגע מהביקורת התקשורתית עליו לאחר שתקף את ההורים השכולים של החייל האמריקאי הומאיון חאן, שהופיעו בוועידה הדמוקרטית בפילדלפיה, אבל זו לא היתה מתקפה מהסוג הקטנוני והשוחק. זה היה יותר הד של רחשי הציבור.

טראמפ. היה חסין, עד עכשיו | צילום: Gage Skidmore

אמנם בתחילת הדרך היו כמה ניסיונות של התקשורת להשתמש נגד טראמפ בנשק הקונבנציונלי שלה ולנסות ליצור שערוריות מכל מיני פרשות שוליות, בעיקר במהלך הקמפיין לכיבוש המפלגה הרפובליקנית, אך מהר מאוד הבינו כולם, כאמור, שהפעם, מול המתמודד הזה זה פשוט לא עובד.

אך כעת נדמה שאולי מתרחשת תפנית מפתיעה. התקשורת האמריקאית חוגגת את התבטאותו העמומה של טראמפ במהלך אירוע בחירות בצפון קרוליינה אתמול, כי על התומכים בנשיאת נשק לפגוע בקלינטון אם ברצונם למנוע את היבחרותה וכוונתה לשנות את חוקי הנשק בארה"ב. טוב, הוא לא באמת אמר שהם צריכים לפגוע בה, רק שהם היחידים שיכולים לעצור אותה (גם אם בתוך תוכו התכוון לפרשנות הקיצונית יותר). אבל זה הספיק כדי לתת לתקשורת, כמעט בפעם הראשונה, נקודת אחיזה מצוינת לסוג המתקפה הקטנוני והקטלני שלה. הפעם זה בהחלט עבד ולראיה – טראמפ מיהר להבהיר את דבריו, ולקח צעד אחורה.

מה שאפשר את המתקפה המוצלחת הזו, הם האופן המרומז וההססנות הלא אופיינית שבה אמר טראמפ את הדברים. כמעט כמו מועמד רגיל. וכאשר הוא מתנהג כמו מועמד רגיל הוא גם חשוף לפתע להתקפות מהן סובל כל מועמד רגיל. לכן, ההתבטאות הלא ישירה הזו של טראמפ עשויה להיות נקודת מפנה בקמפיין שלו, על אף שכשלעצמה היא איננה מהבוטות שהפיק – ודווקא בשל כך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן