משבר? "היקף ההנפקות על ידי חברות – הגבוה מאז 2008"

במחצית הראשונה של 2013 גויסו בשוק האג"ח כ-19 מיליארד שקל, גידול חד של כ-24% בהשוואה למחצית השניה של 2012. כך עולה מסיכום הפעילות בשוק אגרות החוב שערכה S&P מעלות.

היקף הגיוס החצי שנתי של חברות ללא הנפקות הסקטור הפיננסי, במחצית שהסתיימה ביוני 2013, הינו הגבוה ביותר מאז 2008. בבחינת איכות האשראי ניכרת ירידה במשקלן של החברות בדרוג ilAA, הן מבחינת הסכום שגויס על ידי קבוצה זו והן מבחינת מספר המנפיקות. עדיין, קרוב למחצית מהיקף הסכום שגויס בשוק האג"ח מתחילת 2013 דורג בקבוצת ה- ilAA.

גידול חל בשיעור הסדרות החדשות שהונפקו, המגובות בביטחונות ומאופיינות בהתניות דירוגיות בשנתיים האחרונות. זאת, בין היתר, עקב המלצות ועדת חודק. כ-80% מהסדרות החדשות שהונפקו ב-2013 מגובות בבטחונות או עם שעבוד שלילי. מעל 75% מהסכום שגוייס במחצית 2013 "תואם חודק". הרחבות סדרות ותיקות מגיעה לפחות מרבע מסכום הגיוס ב-2013.


צילום: רויטרס

סקטור הנדל"ן ממשיך להוביל את עוגת ההנפקות ב-2013 וחלקו מסך הגיוס עומד על כ- 43%, בהשוואה לכ-35% במהלך שנת 2012 ולכ-19% ב-2011. ראוי להדגיש כי חלקו של סקטור הנדל"ן מסך הגיוסים הוכפל תוך כשנתיים. הריבית הנמוכה והמרווח הנמוך באופן היסטורי השוררים בשוק זה מספר חודשים, מעודדים את המשך גל הנפקות האג"ח.

"שוק האג"ח במחצית הראשונה של 2013 פעל על רקע האטה בפעילות הכלכלית בשוק המקומי, המשך גל הסדרי החוב בשוק האג"ח ואי הוודאות ברמה הגלובלית", סיכמה מנכ"לית S&P מעלות, רונית הראל בן זאב. "עם זאת, רמת הריבית ומרווח הסיכון הנמוכים, ברמה היסטורית, עודדו את גל ההנפקות האג"ח ובסיכום המחצית הראשונה של 2013 אנו עדים להיקף הנפקות על ידי חברות הגבוה ביותר מאז תחילת המשבר מ-2008".

"להערכתנו, רמת הריביות הנמוכה והנזילות בשוק ממשיכים להשפיע לחיוב על הנפקות האג"ח", הוסיפה הראל בן זאב, "כאשר הסלקטיביות הניכרת של המשקיעים ברכישת אגרות חוב תשמר. המשך ההאטה בפעילות הכלכלית והשפעת הצעדים שינקטו על ידי הממשלה בהתייחס לגירעון בתקציב עלולים להשפיע לשלילה על פעילות החברות ועל שוק האג"ח".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן