משבר כלכלי באירופה? לא אצל בית המלוכה של לוקסמבורג

בעוד אצלנו נאבקים על כל שקל בתקציב המדינה שעדיין לא אושר, בלוקסמבורג החליטו לצד הקיצוצים הננקטים בשל החששות הכלכליים, להעלות את תקציב האצולה שמממנים אזרחי הדוכסות מדי שנה. למעשה, תקציב לוקסמבורג ל-2015 כולל תוספת של 400 אלף יורו (קרוב ל-2 מיליון שקל) למשפחת המלוכה.

בכך הפכה המדינה המיניאטורית בה חיים כחצי מיליון תושבים בלבד ושטחה קטן פי 10 משטחה של ישראל, למדינה בה משלמים התושבים הכי הרבה על מנת לתמוך במלוכה. "המדינה היחידה שמתקרבת אל התשלום המלכותי פר אדם, היא נורבגיה בה משלם כל אזרח 8.54 יורו (לעומת 17 יורו בלוקסמבורג)", מדווח השבוע העיתון Luxemburger Wort ומוסיף כי "ההתנהלות הכספית של משפחת האצולה כנראה פספסה את צעדי הצנע האחרונים".

הביקורת מגיעה על רקע מגמה הפוכה אצל השכנה בלגיה, שם דווקא קוצץ תקציב משפחת המלוכה ב-3 מיליון יורו, וחלק מחברי המשפחה אף נחלצו כלכלית לטובת המדינה. הצעד הזה של אצולת בלגיה לא מגיע משום מקום: המשבר הכלכלי שעוברת אירופה, החיפוש אחר מקורות לקיצוץ תקציבי והכעס הציבורי הכללי, לא פוסחים על מוסד המלוכה. קולות הביקורת העולים ונשמעים מדי פעם על עצם קיומה של המסורת המלוכנית, נשמעים כעת ביתר שאת ברחבי אירופה, ואולי יותר מכל בספרד.


הדוכס והדוכסית הגדולים של לוקסמבורג. מתוקצבים בעשרות מיליוני יורו מדי שנה | צילום: Monarchie.lu

בית המלוכה הספרדי הוא אחד הבודדים שמפרסם את חשבונותיו לאחר שחויב לעשות כן בשל פרשה של עסקאות מפוקפקות שביצעו כמה מבני המשפחה ב-2011. התקציב המלכותי קוצץ מ-9.4 מיליון יורו לפני חמש שנים, ל-7.78 מיליון ב-2014. אך אלה הם מספרים קטנים בהשוואה לתקציבים של משפחות המלוכה בהולנד (42 מיליון יורו לפי מחקר של אוניברסיטת גנט), ובנורבגיה (30 מיליון יורו). בבריטניה עומד התקציב המלכותי על 45 מיליון יורו, אותם לפי הפרלמנט, לא מנהלת משפחת המלוכה בזהירות הנחוצה. הפרלמנט אף נזף בבית המלוכה על הוצאות יתר והמליץ לו לשפר את ניהול הכספים המוקצים לו לתחזוקת הארמונות והצוות ולמסעות.

אז בפעם הבאה שאנחנו מתלוננים על גובה המיסים או על הנתח המשמעותי שתופס הביטחון מתוך תקציב המדינה, צריך לזכור שהיה יכול להיות גרוע יותר אילו היתה לנו גם משפחת מלכותית לתמוך בה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן