משרד האוצר: המשק נמצא במגמה שלילית – שוק הדיור ממשיך לעלות

דו"ח האורות האדומים – סקירה חודשית של מצב המשק – מצביע על התפתחויות שליליות במרבית תחומי הפעילות הכלכלית במשק: נרשמה האטה בפעילות הריאלית ובסחר החוץ, עלייה באבטלה יחד עם ירידה בשיעור ההשתפות והלכי רוח שלילייים בקרב הציבור.

בעוד מרבית התחומים רשמו ירידות, שוק הנדל"ן ממשיך לרתוח: מספר הדירות שנמכרו באוקטובר נעמד על 7,800 וביטא עלייה של 17% בדירות שנרכשו בהשוואה לחודש הקודם. בהשוואה לחודש אוקטובר אשתקד – חודש שעמד בצל המחאה החברתית – נרשמה עליה חדה של 77%. בהשוואה לאוקטובר 2010 נרשמה דווקא ירידה של 13%.

אך כמה דירות מתוך סך הדירות שנמכרו הן דירות להשקעה? בחודשים ספטמבר-אוקטובר נרכשו 3,500 דירות להשקעה, עליה של 39% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. זאת, מסבירים באוצר, על רקע העלייה החדה בכמות העסקאות. בתוך כך מחירי הדירות החדשות  באזור באר שבע רשמו עלית מחירים של 0.4%, כאשר באזור המרכז ובאזור ירושלים נרשמה עליה של 0.1%. מנגד, ירידת מחירים של 0.8% נרשמה באזור חיפה.

שוק הנדל"ן ממשיך לעלות | צילום: מרק ישראל סלם

גם הפעילות הריאלית במשק מצביעה על התפתחויות שליליות: התוצר המקומי הגולמי צמח ברבעון האחרון ב-2.9% זאת לאחר צמיחה של 3.1% ברבעון הראשון של השנה ו-3.4% ברבעון השני. מדד פדיון ענפי המסחר והשירותים לחודש ספטמבר, רשם ירידה חדה, ירידה חדה נרשמה גם במדד המכירות ברשתות השיווק לחודש אוקטובר.

מגמה שלילית נוספת נרשמה גם בסחר החוץ: בחודש אוקטובר נרשמה הרעה משמעותית בגירעון הסחר של ישראל בהשוואה לחודש ספטמבר. ביצוא הסחורות (ללא אוניות, מטוסים ויהלומים) נרשמה בחודש אוקטובר ירידה של 2.5%, זאת לאחר העלייה שנרשמה בחודש ספטמבר. בפרט נרשמה ירידה ביצוא התעשייתי, אשר באה לידי ביטוי בירידה בתחום הטכנולוגיה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן