משרד האוצר: שיפור קל בפעילות הכלכלית במשק

משרד האוצר מדווח על שיפור קל בפעילות הכלכלית במשק. בדוח אורות אדומים שפרסדם היום האוצר נכתב כי מדדי הפעילות הריאלית השוטפים רשמו שיפור ובשוק ההון חלו עליות שערים. שיפור נרשם גם בפעילות סחר החוץ, אשר התבטא בצמצום הגירעון המסחרי. 

בין ההיבטים החיוביים במשק מציין המשרד כי בחודש אוגוסט מדד הייצור התעשייתי רשם עלייה חדה של 3.7 אחוזים ומדד פדיון ענפי המסחר והשירותים רשם עלייה של 1.8 אחוזים. 

עוד עולה מהדוח כי ברבעון השני של השנה צמח המשק בשיעור של 3.4 אחוזים (בקצב שנתי) והתוצר העסקי צמח בשיעור של 3.9 אחוזים. לפי אומדנים מוקדמים של הלמ"ס לנתוני החשבונאות הלאומית לשנת 2012 עולה, כי צמיחת התוצר במשק תעמוד על 3.5 אחוזים והתוצר העסקי יצמח בשיעור של 3.4 אחוזים. הצריכה הפרטית תגדל בקצב של 2.8 אחוזים, הצריכה הציבורית תגדל בקצב של 3.8 אחוזים, ההשקעה בנכסים קבועים תצמח בקצב של 2.6 אחוזים, היצוא יגדל בשיעור של 5.6 אחוזים והיבוא יעלה בשיעור של 6.8 אחוזים.

שר האוצר, יובל שטייניץ | צילום: הראל רינצלר

בתחום המיסוי נרשמה עלייה של 3.0 אחוזים בסך גביית המיסים. העלייה בגביה נבעה מגידול חד של 7.9 אחוזים בגביית מיסים עקיפים. מנגד בגביית המיסים הישירים נרשמה ירידה של 3.5 אחוזים.

עוד טוען האוצר כי במהלך חודש אוקטובר נרשמו עליות במדדים המובילים בבורסה וחלה עלייה בהיקף ההנפקות. בתוך כך, נרשמו עליות חדות בשוק המניות, על רקע עליות בערך חברות הנדל"ן והנפט. גם במדדי האג"ח הקונצרני נרשמו עליות בחודש אוקטובר. בחודש ספטמבר נרשמה עלייה בהיקף ההנפקות של אג"ח קונצרני, מניות והמירים ביחס לחודש אוגוסט. עם זאת, היקף ההנפקות בחודש ספטמבר היה נמוך בהשוואה לרמה הממוצעת שנרשמה בחודשים האחרונים.

מנגד מדווח האוצר על המשך מגמה שלילית בהלך הרוח של הציבור בישראל. מדד מנהלי הרכש ומדד אמון הצרכנים מצויים ברמה נמוכה המאפיינת את זו שהייתה בשנת 2009. בתוך כך, מדד מנהלי הרכש רשם אומנם עלייה בהשוואה לחודש קודם, אך הוא מצוי ברמה נמוכה מאוד.

"יש לציין, כי מדד מנהלי הרכש מצוי זה ארבעה חודשים ברמה הנמוכה מ- 50 נקודות, והוא מצוי ברמה הדומה לזו שנמדדה בתחילת שנת 2009. במדד אמון הצרכנים נרשמה הרעה נוספת בחודש האחרון והמדד מצוי ברמה המקבילה לזו ששררה באמצע 2009. יש לציין, כי מדד אמון הצרכנים רשם בשנים האחרונות יציבות גבוהה יחסית והוא החל במגמת ירידה בחודשים האחרונים".

המצב בשוק העבודה נותר ללא שינוי כאשר שיעור האבטלה נותר בחודש ספטמבר ללא שינוי ברמה של 6.8 אחוזים ובמקביל, חלה ירידה בשיעור ההשתתפות, כאשר שיעור ההשתתפות ירד מרמת השיא של 64.3 אחוזים בחודש אוגוסט ל- 64.1 אחוזים בחודש ספטמבר. גם בגילאי העבודה העיקריים (64-25) נרשמה ירידה של 0.3 נקודת אחוז בשיעור ההשתתפות ל- 79.2 אחוזים. מספר המועסקים ירד ב- 5.6 אלף, וכן חלה ירידה של כאלף במספר הבלתי מועסקים. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן