מתקרבים לתרופה? שני נשאי HIV החלימו כתוצאה מהשתלת תאי גזע

שני גברים נשאי HIV קיבלו השתלת תאי גזע לטיפול בסרטן שככל הנראה ריפאה את הווירוס מגופם, כך דיווחה לפני זמן קצר סוכנות הידיעות רויטרס.

שני החולים, שטופלו בבוסטון על ידי ד"ר טימוטי היינריך היו בטיפול תרופתי ארוך טווח לטיפול בנגיף ה-HIV וקיבלו השתלת תאי גזע לטיפול בלימפומה, סוג של סרטן הדם. מאז ההשתלה, הרופאים לא הצליחו למצוא כל עדות לזיהום HIV.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

אמנם זה מוקדם להכריז בוודאות כי הנגיף נעלם לחלוטין מגופם, אך חולה אחד כבר 15 שבועות לא ממשיך את הטיפול התרופתי המסורתי ואילו החולה השני כבר 7 שבועות ללא תרופות. ביולי שנה שעברה דיווח הנריך לראשונה כי שני המטופלים עדיין נושאים את נגיף ה-HIV בדמם לאחר שהשתיל להם את תאי הגזע.

צילום: רויטרס

חשוב לציין כי הטיפול באמצעות תאי גזע אינו נראה כרגע כבשורה שתציל את העולם מנגיף האיידס שכן הוא יקר מאוד, אך בכל זאת המקרים האחרונים יוכלו לפתוח אפיקים חדשים למלחמה במחלה, אשר קיימת כיום אצל כ-34 מיליון אנשים ברחבי העולם. המקרה הנוכחי לוקח אותנו אחרונה לזה של טימותי ריי בראון, המכונה "החולה של ברלין", שהפך לאדם הראשון שנרפא מאיידס לאחר שקיבל השתלת מח עצם ללוקמיה בשנת 2007.

אך עדיין יש הבדלים גדולים בין שני המקרים. בעוד הרופא של בראון השתמש בתאי גזע מתורם עם מוטציה גנטית נדירה, המכונה CCR5 32 דלתא, אשר הופכת אנשים כמעט עמידים לנגיף האיידס, שני המטופלים מבוסטון קיבלו תאים ללא מוטציה זו.

"ד"ר היינריך למעשה ממפה טריטוריה חדשה במחקר מיגור האיידס", אמר קווין רוברט פרוסט, מנכ"ל של הקרן לחקר מחלת האיידס, שמימנה את המחקר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן