נגמרו התירוצים: על הצעדים של לפיד להורדת מחירי הדיור

אורי שני פרש השבוע רשמית מניהול פולאר השקעות. אלמלא העובדה שהפרישה תאפשר את כניסתו ביום ראשון הקרוב כיועץ לקבינט הדיור, האירוע היה נעלם בכרוניקה השוטפת. שני יתפקד בהתנדבות וללא שכר.

זה לא מנע התקפה רבתי כנגד שר האוצר יאיר לפיד על המינוי ו"הג'וב" החדש שסידר למקורבו. כשישתתף בישיבת קבינט הדיור בשבוע הבא, הוא יפגוש חברים כמו שר השיכון אורי אריאל ושר הפנים גדעון סער שאיתם ידע בעבר לגנוב סוסים. בינתיים אושרו בתחילת השבוע בקבינט הדיור צעדים חריגים לסיוע בהכנעת יוקר המחיה בדיור, ובראשם הקמת ועדה לתוכניות מועדפות לדיור (הותמ"ל). הציבור כבר מאס ברפורמות. כבר הנפיקו לנו רפורמות שונות ומשונות הנושאות את שמות חלקי הבית כמו המרפסות, הפרגולות וכמובן הפטישים. באוצר מאמינים שלשם שינוי הפעם זה יעבוד.

הותמ"ל הוא מכשיר קטלני עוקף רגולציה, המקנה לקבינט הדיור את הסמכות להתעלם מתוכניות מתאר (תמ"א) באשר הן, למעט תמ"א 35 (תוכנית המתאר הארצית הכוללת). בתנאים מסוימים ניתן להתעלם מראשי הערים, ולקבל סמכויות להפקעת קרקעות חקלאיות. הוועדה תסייע בקיצור הליכי הביצוע של המגה פרויקט להקמת 150 אלף יחידות דיור להשכרה במרכזי הערים. מדובר בדירות בנות 2-3 חדרים התפורות למידותיהם של גילאים .25-40 חלקן ישווק בתנאים מועדפים בקריטריונים של דיור בר השגה. פרויקט בינוי־פינוי־בינוי (התחדשות עירונית) שאושר אף הוא השבוע , יוסיף על פי התכנון 120 אלף יחידות דיור בחמש השנים הקרובות.

בעיית הדיור היא המוקש החברתי הרציני ביותר של השנים האחרונות. אפילו הנגידה קרנית פלוג מודה בכך . אלא שלמרבה התדהמה, אלה הממשיכים מצד אחד להתייפח על נהירת הצעירים לברלין והפיכת בתי ההורים למקומות המחסה לצעירים, ממשיכים במקביל לבקר בחריפות את התוכנית וזאת עוד לפני שהטרקטור הראשון עלה על הקרקע.

הביקורת זורמת מחברי כנסת מהאופוזיציה שהגיעו לכנסת על כנפי המחאה החברתית ומצוקת הדיור. סתיו שפיר ואיציק שמולי פסלו השבוע את התוכנית על הסף וטענו שמדובר בהטעיית הציבור. ניחא האופוזיציה, אך הביקורת הגיעה גם מיו"ר קרן הנדל"ן שמואל סלבין, שעלול להיפגע מהפעלתה. השר עמיר פרץ מהקואליציה לא נותר אדיש וטען שהתוכנית מתעלמת מהאינטרסים של ראשי הערים וחשש מהענקת סמכויות בלתי מוגבלות, והצביע נגדה.

לפיד. "אם ראשי הערים הגדולות לא ישתפו פעולה, יש לנו כלים לאלצם" | צילום: מרק ישראל סלם

פרץ וגורמים נוספים בקואליציה אינם מפרגנים. אחרי הכל, מי ירצה לאושש את לפיד אחרי המכה שספג עם אישור התקציב . שר האוצר מתפקד כשר העל לענייני שיכון, כפי שנתניהו תפקד בממשלה הקודמת כשר העל לענייני כלכלה. הצל"ש או הטר"ש בעניין מחירי הדיור יהיו מנת חלקו הבלעדית. תוכנית לפיד נולדה על רקע פיגוע המיקוח בשוק הנדל"ן. מחירי הדיור נסקו בחמש השנים האחרונות ב-.54% מחירה של דירה ממוצעת עומד על 1.24 מיליון שקל. השכר הריאלי עלה בעשור האחרון ב- 2.1%בלבד. עם שכר חציוני של 6,541 שקל לחודש שמקבלים מחצית מהשכירים , נדרשות 190 משכורות שינותבו אך ורק למימון רכישת הדירה. גם מחירי השכירות ממשיכים לזנב בצעירים.

ועדיין, גם התוכנית החדשה אינה ערובה להצלחה. היא אינה חפה ממהמורות כמו העדר מימון ומחסור חריף בכוח אדם בענף הבנייה. אם לא די בכך, הריבית האפסית מריצה את הקונים להשקעות נדל"ן, חלקן ספקולטיביות . לא פחות משבע הנחיות ששיגר בנק ישראל בשלוש השנים האחרונות לצינון שוק המשכנתאות לא הצליחו לצמק את הבועה.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל תתכנס ביום שני הקרוב להחליט על גובה הריבית במשק. לנוכח נתוני היצוא המדאיגים, הפיטורים והריבית הנמוכה באירופה, לא אופתע אם הריבית תרד ב־ 0.25% נוספים. הנה לכם ניסיון לכבות את המדורה באמצעות בנזין.


לפיד: יצרתי וד"ל טורבו

"יש בלי סוף אנשים שרוצים להכשיל אותי ולשים לי רגליים כי לא רוצים שנצליח, אבל זה לא יעזור להם. אני מבטיח לך היום, באמצע נובמבר, שהמכרזים הראשונים בתוכנית החדשה יצאו לדרך עד סוף השני", אומר לפיד ל "סופהשבוע".

מי רוצה להכשיל אותך?

"יש המון בעלי אינטרסים כלכליים. תחשוב איזו תעשיית 'מאכערים' עומדת לאבד את הפרנסה. אתה בטח מכיר את אלה המעוניינים שמחירי הדיור יישארו גבוהים ושיפסידו אם המחירים יירדו. היו שפנו למבקר המדינה כדי לנסות לטרפד את המהלך. אני מכבד את המוסד ויש לי כבוד למבקר. עניתי אישית על כל השאלות שהופנו אלי אך מאז לא שמעתי ממנו. הפתיע אותי שמבקר התערב תוך כדי התהליך ולא כשהסתיים".

איך אתה מסכם את ישיבת קבינט הדיור השבוע?

"ניצחון גדול. יצרנו כלי תכנוני חדשני אדיר , וד"ל- טורבו, שיאפשר לצאת לדרך תוך חודשים אחדים. שלב התכנון בלבד נמשך עד היום 9־ 12 שנים. נכון שגדעון סער, שר הפנים, טען שמדובר בכלי אגרסיבי והסכמנו להגבילו לארבע שנים עם אופציית הארכה לשנתיים. עמיר פרץ, השר להגנת הסביבה, כינה אותו בלעג ונד"ל במקום ותמ"ל, אבל אני מאמין שתוך חמש שנים ניתן לסגור את פער הביקושים. זו שעת חירום כמו העלייה הגדולה מרוסיה ב־ 1990 , אלא שהפעם המטוסים כבר חונים על הקרקע".

אבל ראשי הרשויות מתנגדים. "פורום 15 הרשויות הגדולות הגיע השבוע לישיבה באוצר וביקש לדחות את ישיבת הקבינט. ראשי הערים הגדולות טוענים שהכנסותיהם מארנונה ייפגעו. נכנסתי לחדר והבהרתי שמדובר בשעת חירום ושלא ניסוג מלוח הזמנים. אם הם לא ישתפו פעולה, יש לנו כלים לאלצם".

ומי יממן את הפרויקטים להשכרה? הבנקים מוגבלים באשראי, והגופים המוסדיים לא מתלהבים.

"בבנק ישראל מוטרדים מהיקף המשכנתאות העומד על 28% מתיק האשראי. הם עסוקים ביציבות המערכת הבנקאית. המודל הכלכלי שלנו בנוי על שיתוף פעולה עם הגופים המוסדיים, שיכולת המימון שלהם גבוהה מזו של הבנקים. אנחנו מבטיחים להם רשת ביטחון עם תשואת מינימום 2% ־ 3% ואפסייד. היינו במנורה ובהראל וקיבלנו תגובות חיוביות. בישיבות משתתפת גם הממונה על שוק ההון המספקת את הפתרונות". אתה מודע לכך שהכנסת את ראשך לענייני הדיור, שזה התחום המתסכל ביותר. "מבחינת היקף העבודה זה אכן תובע ממני הכי הרבה זמן, אבל זאת הבעיה הגדולה ביותר בישראל.

הייתי מעורב אפילו בשם החברה ("דירה להשכיר"- י"ש). השבוע התברר ברשם החברות שיש עוד שתי חברות בשם דומה. אני מקווה מאוד שיאפשרו לנו להשתמש בשם".

יהודה שרוני דירקטור?

השבוע החלטתי לעשות מעשה. נעניתי לקריאתו של שר האוצר והגשתי מועמדות לכהונת דירקטור מקרב הציבור בחברה ממשלתית. 2,500 מועמדים, מתוכם 500 נשים, עשו זאת, ומהשבוע אפשר למנות 2,501. האם נפלתי על הראש? לא. חשבתי לעצמי שאם יוסי שריד הציע עצמו לדירקטוריון בנק לאומי (ואומנם נכשל), אין סיבה שלא אתמודד. נכון שהפרוצדורה כרוכה בבירוקרטיה מסוימת, וכשהתחלתי בבקשה הדבר הזכיר לי את הפעם האחרונה שביקשתי ויזה לארה"ב. לצורך מילוי הטפסים נדרשתי לקורס מזורז בהפעלת הסורק, לשחזר את התעודות, לכתוב מחדש את קורות החיים ולסחוט את מיטב זיכרוני כדי לוודא שלא מונח לי שלד בארון.

הצעתי את עצמי למאגר הדירקטורים באמונה שמדובר במשחק פתוח. עם כל הצניעות, אם יתחשבו רק בכישורי ובניסיוני יש לי סיכוי לא רע. אינני מועמד קש ומטרתי אינה רק לקשט את מסמך קורות החיים בתואר דירקטור. אני מעוניין לתרום למדינה שאכפת לי ממנה.

תנאי הפתיחה שלי מצוינים: השכלה אקדמית (תואר ראשון ושני במינהל עסקים), מכיר לא רע את הכלכלה ברמת המאקרו והמיקרו ומחזיק בניסיון ניהולי (העורך הכלכלי לשעבר של "מעריב") העולה על זה של יאיר לפיד, שעבד ב"מעריב" כעורך המוסף היומי.

כמי ששינן היטב את לקחי פרשת החליפון של יעקב פרנקל, החלטתי להיות שקוף ולנהוג כאילו אני מגיע לשימוע בוועדת טירקל. אני נטול זיקה פוליטית. אומנם כאמור אני מכיר את לפיד מעבודתנו המשותפת במשפחת "מעריב", אבל אין לי זיקה אליו.

אופס. עכשיו אני נזכר שזמן קצר לפני גיוסי לצה"ל זומנתי על ידי השב"כ לתחקיר ביטחוני ונשאלתי לעמדותי הפוליטיות. מתברר שאיזה נשמה טובה הלשינה על כך שאבי המנוח היה פעיל במפלגת רק"ח. פעילות פוליטית במפלגה קומוניסטית זו נחשבה בשכונת ילדותי בחיפה על גבול הבגידה. אבל זה היה לפני שנות דור, ואם בכלל – חלה על זה התיישנות.

אני אזרח הגון ללא רישום פלילי, למעט תקרית מצערת עם מבקרת המדינה המנוחה מרים בן פורת. היא החליטה ללמד אותי לקח ולהתלונן עלי במשטרה, על חשיפתו ב"מעריב" של מסמך של רשות החברות הממשלתיות הנוגע לעבודת המבקר.

המשטרה חקרה והתיק שהגיע לבית המשפט נסגר בלא כלום לאחר שהשופטת הילה גרסטל הבינה את האבסורד. אבל שקיפות זאת שקיפות. אם אתמנה כדירקטור אני מתחייב לשמור על סודיות תוכן הישיבות.

במצב של ניגוד אינטרסים, אשקול להפסיקלכתוב על תחומי פעילות התאגיד או לחלופין להתפטר. ודבר אחרון: אם איבחר אני מתחייב להעביר את שכר הדירקטורים (אם יהיה כזה) עבור חודש הכהונה הראשון כתרומה למקהלה הקאמרית תל אביב. את שלי עשיתי וכעת אני ממתין להתפתחויות. כמובן שככל שאלה תהיינה, אתם תהיו הראשונים לדעת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן