ניתוח פורבס: ברננקי ניסה להיות עדין – אבל המשקיעים הגיבו בפחד

בן ברננקי, נגיד הבנק הפדרלי המרכזי של ארה"ב, ניסה אתמול להיות עדין ככל הניתן כשבישר על כוונת הבנק לצמצם בקרוב את תוכנית רכישת אגרות החוב האמריקאיות, ואף להפסיק את הרכישה לחלוטין בתוך כשנה.

הוא הדגיש כי "דבר טרם נקבע סופית", וכי כל החלטה תיבחן בהתאם לנתונים העדכניים ולמצב המשק, ואף השווה את מצב המשק למכונית: לדבריו, המצב כיום דומה לרגע בו מרימים בעדינות את הרגל מעל דוושת הגז, כשהרכב צובר מהירות מספקת.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

אך למרות מאמציו, נראה כי המשקיעים מרחבי העולם כולו נוטים שלא "לקנות" את נימת דבריו העדינה, אלא להפך: הם מעדיפים למכור. שוק המניות בארה"ב נפל, וגם מדד MSCI של השווקים המתפתחים צנח. את המכה הקשה ביותר ספגה ברזיל.

ניסה להיות עדין ככל הניתן. ברננקי I צילום: רויטרס

אפילו הזהב והאג"ח, אשר נחשבו למקלטים בטוחים יחסית מאז פרוץ המשבר, נפגעו גם הם מדימוי המכונית המאטה של ברננקי, ומחיר הזהב אף צנח בהפתעה אל מתחת לרמה של 1,300 דולר לאונקייה. אך הדבר המדהים באמת הוא שהבנק הפדרלי עדיין לא עשה מאומה. הצעדים אותם הזכיר ברננקי עדיין לא החלו, אבל המשקיעים מסביב לעולם מפחדים.

בורסות אסיה ננעלו היום בירידות חדות: בורסת הונג קונג הובילה את הירידות עם נפילה של 2.7%, טוקיו צנחה ב-1.7% ובורסת שנחאי צללה ב-2.8%. אחרי הירידה החדה בבורסות אסיה, ננעלו הערב גם בורסות אירופה בירידות שערים חדות, גם על רקע הודעת הבנק הפדרלי. בורסת פרנקפורט נפלה ב-3.3%, פריז צנחה ב-3.7% ובורסת לונדון איבדה 3% מערכה.

מוחמד אל אריאן, מנכ"ל בית ההשקעות פימקו, השווה באחרונה בין הנזילות האדירה של הבנק הפדרלי לבין גל מלאכותי, שמשקיעים רבים למדו "לרכוב" עליו במהלך השנים האחרונות, למרות שלוקח להם זמן להבין את העיקרון המנחה אותו. אף אחד מהם לא רוצה להיות על הגל של הבנק הפדרלי אם הוא יתנפץ. אפילו לא ברור אם הם רוצים להיות על המכונית של ברננקי כשהיא מאטה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן