ניתוח פורבס: רומני אולי ניצח בעימות – אך הדרך לנשיאות ארוכה

בתום העימות הראשון בין מיט רומני לברק אובמה ניתן בהחלט לומר שהם ענו על הציפיות. שני המועמדים הצליחו לענות בצורה עניינית על כל השאלות הבוערות והביעו את עמדותיהם באופן רהוט וברור. אולם, בגלל רגע אחד של חוסר ריכוז, הצליח רומני לחשוף את החולשה האמיתית של הנשיא המכהן, אשר במערכת הבחירות הקודמת דווקא הייתה הקלף המנצח שלו – ביטוחי הבריאות. 

אמנם במספר נושאים נראה היה דווקא שאובמה הוא זה שמציג תמונה שלמה יותר, בייחוד בכל הנוגע לחוב הציבורי. האסטרטגיה של אובמה הייתה להדגיש את כוונתו של רומני לחתוך 5 טריליון דולר מהכנסות המדינה ממסים וזה עבד. בנושא התעסוקה עשה אובמה שימוש חכם בהיסטוריה הנשיאותית האמריקאית, כשנתן את ביל קלינטון כדוגמה מוצלחת לנשיא רפוליקני שהצליח להוסיף 23 מיליון משרות למשק.  אפילו הניסיון של רומני לגבור על דבריו של יריבו על ידי אנקדוטה משפחתית משעשעת על ויכוחים עם בניו, לא יכלה לנצח את ההצעה הפשוטה של אובמה לעבור את המשבר התעסוקתי בעזרת שימוש "במטמתיקה, היגיון פשוט והיסטוריה".

ניצחון מרשים אך בהחלט לא נוק אאוט, אובמה ורומני בעימות הלילה | צילום: רויטרס

עם זאת, רומני יצא כשידו על העליונה מהעימות בעיקר בזכות עמדתו הנחרצת נגד הרפורמה הבריאותית של אובמה. רומני השתמש בתוכנית הבריאותית שלו כדי לחשוף את כל החסרונות בתוכנית של אובמה. ברגע אחד של חוסר ריכוז, הצליח רומני לזעזע את יריבו כשהוא מפרט את כל החסרונות של האובמקר. אובמה לא הצליח לגונן על תוכניתו והפסיד בויכוח על אחד הנושאים הבוערים ביותר על סדר היום הציבורי בארה"ב כיום. 

נאומי הפתיחה והסיום של אובמה אמנם היו טובים ונראה היה שהוא מצליח לסחוף את הציבור האמריקאי אחריו. אך בזמן העימות, בייחוד בחלק השני שלו היה ברור שרומני הוא המנצח. הפספוס הגדול ביותר של אובמה היה כשבחר שלא להעלות לדיון את טענתו של רומני על כך שכ-47% מהציבור האמריקאי לא משלמים מס הכנסה ותלויים בממשלה. טענה זו נחשפה בסרטון וידיאו שהודלף לרשת מתוך כנס פרטי שבו הופיע המועמד הרפובליקני מול תורמים עשירים במאי האחרון. במקום להתייחס לנושא אובמה פנה לעניינים אחרים ובכך החמיץ הזדמנות להראות לעם האמריקאי מה הוא חושב על אחת הטעויות המביכות ביותר בקמפיין של רומני. 

שתי ההצהרות האחרונות של רומני היו המרשימות ביותר באירוע כולו. האסטרטגיה שלו לגבי שיתוף פעולה בין שתי המפלגות ללא ספק הביאה לו את היתרון הגדול על יריבו. בנושא זה אובמה לא הצליח להציג נימוק משכנע נגד עמדתו של רומני ולכן הפסיד. 

העימות הראשון הציג את רומני יותר נשיאותי מאי פעם, אולם למרות הניצחון שהביא לו את ההובלה בסקרים, בהחלט לא מדובר בנוק אאוט. לפניו עוד שני עימותים חשובים בהם יהיה עליו לגבור על הסגנון הנגיש והרהוט של הנשיא אובמה וזה יהיה אתגר לא קטן. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן