נלחמת בהוליווד: צרפת מאיימת לעצור שת"פ מסחרי בין ארה"ב לאירופה

צרפת עלולה לעצור את המשא ומתן על הסכם המסחר בין האיחוד האירופי וארה"ב. המעצמה הכלכלית השניה בגודלה באיחוד דורשת להוציא את תעשיית הקולנוע והמדיה הדיגיטלית מחוץ לדיונים כתנאי להשתתפותה בשיחות. 

לדברי שר התרבות הצרפתי אורלי פיליפטי, "הבידול התרבותי שלנו הוא מבחינתנו קו אדום. תמיד נלחמנו עליו ונמשיך להילחם". דבריו של פיליפטי מתייחסים לחוקי האיחוד המאפשרים לממשלות לבדל את הסקטורים המדוברים משאר ענפי המשק על ידי רגולציה הנוגדת את עקרונות השוק החופשי.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

המשא ומתן בין מנהיגי אירופה וארה"ב נועד לקבוע כללים שיאפשרו סחר חופשי בכל סוגי הסחורות בשוק. פתיחת הדיונים נקבעו לתחילת יולי, אולם בטרם יוחלט על מועד סופי, צריכה הנהגת האיחוד האירופי להשיג את הסכמת כל המדינות החברות בו לשינוי חוקי המסחר. הסיכום בין מנהיגי המדינות באיחוד צפוי להיסגר ביום שישי. 

ראש הממשלה הצרפתי ז'אן מארק איירו אמר לרויטרס כי מדינתו מוכנה ללכת רחוק על מנת להגן על תעשיות הקולנוע והמדיה הדיגיטלית, עד כדי ניצול זכות הוטו שלה. מהלך שכזה עלול לטרפד לחלוטין את הסכם המסחר הטראנס אטלנטי שיכול להוסיף להכניס לאיחוד 65 מיליארד יורו בשנה. 

פרנסואה הולנד, נשיא צרפת | צילום: רויטרס

הדרישה הצרפתית היא להותיר את המנגנון שלה לתמיכה בתעשיית הקולנוע, הרדיו וכל אמצעי אודיו-ויזואלי אחר כפי שהוא ולא להחיל עליו את מדיניות המסחר של הוליווד. בנוסף דורשים בפריז שלא להחיל את תקנות ההסכם בין הצדדים על כל הטכנולוגיות העתידיות בתחום, לרבות של הורדה ושיתוף של יצירות אמנות חזותית. 

אולם, בעוד שצרפת מתנגדת לכך נחרצות במדינות אחרות באיחוד דווקא תומכים בהגברת המסחר החופשי בתכנים למדיה הדיגיטלית עם ארה"ב. 

שר המסחר הצרפתי נבחר מראש להוביל את שיחות מנהיגי האיחוד ביום שישי. על פי ההערכות באיחוד, ההחלטה להוציא את הסקטורים המדוברים מהדיונים עלולה להביא לכך שגם ארה"ב תבחר לבדל מספר ענפים, אולם בגרמניה בטוחים שההסכם העתידי "חזק מדי מכדי ליפול". 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן