נמשכת הירידה: 34% מהיצואנים דיווחו על נסיגה ביצוא

נמשכת הנסיגה בפעילות התעשייתית: ברבעון הראשון של 2013, דיווחו 34% מהיצואנים ל ירידה ביצוא. 48% מהיצואנים דיווחו על שחיקה ברווחיות היצוא, בשל התחזקות השקל לעומת הדולר. כך עולה מסקר הציפיות שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, לחודשים אפריל-יוני 2013.

ברבעון הראשון של 2013, העמיקה הירידה ביצוא במונחי מטבע חוץ. ירידה זו משקפת לטענת התעשיינים את קשיי היצואנים בהתמודדות מול התחרות הקשה בשווקי העולם, אשר מאלצת אותם להמשיך ולהוריד מחירים. כמו כן ציינו התעשיינים כגורמים הבולמים את צמיחת היצוא, את הירידה בכמות ההזמנות, הקושי בחדירה לשווקים חדשים ואת המחירים הבינלאומיים הנמוכים, המקשים עליהם להתחרות.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

סמנכ"ל הכלכלה של התאחדות התעשיינים, רובי גינל, מסר בעקבות הממצאים כי "העולם התעשייתי מצוי במצב של עודפי ייצור, על רקע ההאטה בביקושים. היצוא הישראלי נאבק בכדי לשמור על לקוחות ולצערנו התעשיינים מדווחים כבר שבעה רבעונים ברציפות, על נסיגות ביצוא וקיפאון בקליטת מועסקים". גינל הוסיף כי "בשל תחרותיות גבוהה בשווקים הבינלאומיים, ממשלות מתגייסות בכדי לחזק את התעשיות המקומיות ואילו בישראל התמונה הפוכה – הסרת מכסים ותקנים ונטרול הגנות מפני סחר לא הוגן. התעשייה הישראלית תתקשה להתמודד מפני לחצים מחוץ ומבית".


צילום: רויטרס

מהסקר עולה כי ברבעון הראשון של 2013 נמשכה הירידה בתפוקת התעשייה – 36% מהתעשיינים דיווחו על נסיגה בתפוקה. אולם לרבעון השני של 2013, צופים התעשיינים גידול מחודש בתפוקה, לאחר שלושה רבעונים רצופים של נסיגה חדה. זו הפעם הראשונה מזה כשנתיים שדווח בפועל גידול כה מהיר בתפוקת המפעלים. הגידול המחודש הצפוי בתפוקת התעשייה ברבעון השני של 2013 משקף צפי למעבר מנסיגה לצמיחה בענפי הטקסטיל וההלבשה, הכרייה, מוצרי הבנייה, המתכת והחשמל, לצד גידול מחודש בתפוקת ענף המזון.

ברבעון הראשון של 2013, הייתה יציבות יחסית במספר המועסקים בתעשייה – 24% מהתעשיינים דיווחו על פיטורי עובדים, אולם 26% דיווחו על העסקת עובדים חדשים. להערכת התעשיינים, הקיפאון במצבת העובדים בתעשייה יימשך גם ברבעון השני של 2013. קיפאון זה משקף צפי לפיטורי עובדים בקצב מהיר בענפי הנייר והדפוס, הטקסטיל וההלבשה. זאת לצד פיטורים נוספים בענפי המזון והכימיה. ירידה זו במצבת העובדים בתעשייה צפויה להתקזז הודות לקליטת עובדים מהירה בענף האלקטרוניקה.

בנוסף עולה מהסקר, כי מזה שני רבעונים רצופים, ישנו קושי משמעותי בגיוס עובדים מקצועיים לתעשייה. קשים בולטים במיוחד דווחו על ידי תעשייני הגומי והפלסטיק, הכרייה ומוצרי הבנייה, הטקסטיל וההלבשה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן