נתניהו הפתיע: הנגיד הבא של בנק ישראל – פרופ' יעקב פרנקל

בניגוד לכל הציפיות וההערכות המוקדמות, פרופסור יעקב פרנקל הוא הנגיד החדש של בנק ישראל – כך החליטו היום ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד. פרנקל בן ה-70 יחליף את הנגיד סטנלי פישר שיסיים את תפקידו בסוף החודש. על פי הדיווח, פרנקל הודיע כי הוא מוכן לקחת על עצמו את התפקיד. הידיעה על מינויו של פרנקל פורסמה לראשונה בחדשות ערוץ 2, ואושרה לאחר מכן על ידי משרדי הממשלה והאוצר.

המינוי נחשב למפתיע למדי, משום שפרנקל, חתן פרס ישראל שכיהן בעבר כנגיד, לא נחשב לאחד המועמדים המובילים לרשת את פישר. בין המועמדים ששמם הוזכר באחרונה היו המשנה לנגיד קרנית פלוג, פרופ' מנואל טרכטנברג ומספר מועמדים מחו"ל.

פרנקל כיהן כנגיד בנק ישראל בשנים 1991-2000 וכעת ישוב לתפקיד זה. הכלכלן זכה בפרס ישראל בשנת 2002. לפני שמונה לנגיד בנק ישראל היה פרנקל היועץ הכלכלי הראשי ומנהל המחקר של קרן המטבע הבינלאומית. 

יעקב פרנקל | צילום: וויקיפדיה

ב-1998 אירע משבר פוליטי חמור בין פרנקל הנגיד לבין שר האוצר דאז דן מרידור, משבר שהוביל לערעור היחסים בין בנק ישראל למשרד האוצר. על רקע משבר זה התפטר פרנקל מתפקידו מאוחר יותר. בנוסף, באותה שנה הודיעו פרנקל וראש הממשלה דאז בנימין נתניהו על הסרת כמעט כל המגבלות משוק המט"ח והסרת הפיקוח על המסחר במט"ח.  

לפרנקל תואר ראשון בכלכלה ובמדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית וכן תואר שני בכלכלה ותואר דוקטור בכלכלה מאוניברסיטת שיקגו. ב-2009 מונה כיו"ר ג'י.פי מורגן אינטרנשיונל.

מינויו של פרנקל יובא לאישור בוועדה בראשות השופט טירקל ולאחריו לאישור ממשלת ישראל. על פי ההערכות, פרנקל עלול לכהן בתפקיד בנגיד שנים בודדות, זאת בשל גילו המבוגר.

בין האתגרים עימם יאלץ פרנקל להתמודד כבר עם תחילת כהונתו, בועת הנדל"ן ומחירי הדיור הגואים וכן ההאטה במשק. פרנקל יצטרך לבחור האם להמשיך את דרכו של פישר ולהוריד שוב את הריבית ולהמשיך עם רכישות המט"ח כדי ליצור שער חליפין גבוה ולתת דחיפה למשק. בנוסף יהיה על הנגיד החדש לוודא, כיועץ כלכלי של הממשלה שלא תחרוג מיעדי הגירעון, זאת על מנת למנוע הורדת דירוג האשראי של המדינה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן