סגן נשיא ונצואלה הודיע: צ'אבס מת לאחר מאבק במחלת הסרטן

נשיא ונצואלה הוגו צ'אבס מת הלילה (בין שלישי לרביעי) ממחלת הסרטן, כך הודיע סגנו ניקולאס מאדורו. לפני ההכרזה הרשמית על המוות, אמר מאדורו כי צ'אבס "סובל את השעות הקשות ביותר שלו מאז עבר את הניתוח האחרון".

צ'אבז עלה לשלטון בשנת 1999 עם תמיכה אדירה מהשכבות החלשות. במהלך כהונתו הפך לאחת הדמויות המוכרות והשנויות במחלוקת. בשנת 2011 הודיע לראשונה על מחלתו וטס לקובה כדי לעבור ניתוח וטיפולים כימותרפים.

ב-8 בדצמבר הכריז כי הוא נאלץ לחזור לקובה כדי לעבור ניתוח בשל חזרתה של המחלה. 3 ימים לאחר מכן נותח ומאז לא נראה בציבור. למרות מחלתו, צ'אבס נבחר בכהונה נוספת של 6 שנים בבחירות שנערכו באוקטובר.

מאדורו האשים את יריביה ה"אימפריאליסטים" של ונצואלה במחלתו של המנהיג: "אין לנו ספק שמתקפה של אויבינו היא שגרמה לסרטן". "זה רגע של כאב עמוק", אמר מאדורו בקול חנוק כשהודיע במסיבת עיתונאים על מותו של צ'אבס.

צ'אבס. "אין לנו ספק שמתקפה של אויבינו היא שגרמה לסרטן" | צילום: רויטרס

האיש ששינה את ונצואלה

צ'אבס נולד ב-1954 בעיר סבנטה. שני הוריו היו מורים. הוא היה בוגר האקדמיה הצבאית וצנחן מעוטר. ב-1980 הקים יחד עם קבוצת קצינים ארגון סוציאליסטי מחתרתי.

הקבוצה, שכונתה התנועה הבוליבארינית, הובילה נסיון הפיכה כושל ב-1992 שהסתיים במותם של 18 בני אדם ובכליאתו של צ'אבס עצמו. צ'אבס בילה שנתיים בכלא לפני שזכה לחנינה. אחרי שחרורו, הוא ביצע מהפכה בתנועה שלו והפך אותה למפלגת הרפובליקה החמישית. את מדי הצבא המיר בחליפה ולפעמים גם בחולצה אדומה.

למרות המסורת הדמוקרטית בוונצואלה, בתחילת שנות ה-90 מאס מעמד הביניים בשתי המפלגות הראשיות במדינה שהיו נגועות בשחיתות. צ'אבס, שהפך לסמל בימיו בכלא, הבטיח לשים קץ למדינת השחיתות והתחייב לנתב את הרווחים מתעשיית הנפט במדינה לטובת העניים. למרות הבטחותיו כי יטהר את המדינה משחיתות, גם ממשלתו היתה נגועה בכך.

צ'אבס הירבה לתלות את הצרות במדינה בגורמים שונים ממנהלי תעשיית הנפט ועד לכנסייה. הוא אף ניהל יחסים דיפלומטיים עם כמה מהדיקטטורות בעולם. במיוחד זכורות התבטאויותיו החריפות נגד ארה"ב. את הנשיא לשעבר ג'ורג בוש הוא כינה "שקרן", "פחדן", "רוצח" ו"חמור". ב-2006, בעצרת האו"ם, אף קרא לו "השטן".

כחלק מהתבדלותו מארה"ב, קשר את עצמו לאויביה, כמו פידל קסטרו ומחמוד אחמדינג'אד. צ'אבס ספג ביקורת קשה על פגיעה בזכויות האדם, ובעיקר בחופש העיתונות. הוא, אגב, שמר על קשר עם אזרחיו באמצעות תוכנית טלויזיה, בה שימש כמארח.

מבקריו של צ'אבס ראו בשלטון היחיד שלו דיקטטורה אכזרית, שכללה גם התנהלות כלכלית פופוליסטית, בזבזנית ומוטעית. מותו מעלה את השאלה האם "המהפכה" הסוציאליסטית שיזם תוכל להתקיים גם ללא אישיותו הדומיננטית. מאדורו הוא המועמד המוביל להחליפו.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן