סוד הקסם: 13 דברים מהם כדאי להימנע בדרך לחוסן נפשי

שימו לרגע בצד את הזמן שמנהלים משקיעים בדאגה לכוחם הפיזי ובריאותם, ככל שמדובר ברגעי האמת, לכוח הנפשי יש את המשקל הרב ביותר. במיוחד עבור יזמים, מספר מאמרים מציינים כמה מאפיינים חשובים של כוח נפשי – עקשנות, כוח סבל, אופטימיות, ותכונה מיוחדת שמאפשרת להם לעולם לא להיכשל, גם ברגעי כישלון.

אולם אנחנו יכולים להגדיר חוזק נפשי גם באמצעות זיהוי של אותם דברים שאלו שהינם חזקים נפשית – פשוט נמנעים מלעשות. רשימה זו הורכבה על ידי איימי מורין, פסיכותרפיסטית ועובדת סוציאלית, והיא מובאת כאן בתוספת דגשים מיוחדים ליזמים שביניכם.

1. לא מבזבזים זמן בלרחם על עצמם

אין טעם בבזבוז זמן במחשבות על מזלנו הרע, על הנסיבות ועל היחס הלא הוגן שקיבלנו. אותם אנשים בעלי חוזק נפשי למדו לקחת אחריות על המעשים שלהם כמו גם על התוצאות, ויש להם מעין הבנה פנימית שחלק בלתי מבוטל מהזמן החיים פשוט לא הוגנים. הם מסוגלים להתעלות מעל נסיבות מצערות בעזרת מודעות עצמית והודיה על עוד שיעור שנלמד. כשהמצב נראה על הפנים, תשמעו אותם פשוט אומרים Next!

2. לא מוותרים על הכוח שלהם

בעלי חוזק נפשי נמנעים מלתת לאחרים את הפריווילגיה של לגרום להם להרגיש רע או נחותים מהם. הם מבינים שהם בשליטה על הפעולות והרגשות של עצמם, הם יודעים שהחוזק שלהם טמון ביכולתם לעצב את דרך תגובתם.

3. לא מפחדים משינויים

בעלי חוזק נפשי מאמצים שינויים ומברכים אתגרים. הפחד הגדול ביותר שלהם, אם כבר יש להם אחד כזה, הוא לא הפחד מהלא נודע, אלא הפחד מסטטיות וקיפאון. סביבה של שינויים וחוסר וודאות יכולה לעורר אדם חזק נפשית ולהוציא ממנו את המיטב שבו.

4. לא מבזבזים אנרגיה על דברים שהם מעבר לשליטתם

בעלי חוזק נפשי לא מתלוננים (הרבה) על הבעיות בכביש, מטען שאבד, ובמיוחד לא מתלוננים על אנשים אחרים, זאת משום שהם מבינים שכל הגורמים הללו מצויים בדרך כלל, מעבר לשליטתם. במצבי לחץ, הם מודעים לכך שהדבר היחיד שבו הם תמיד יכולים לשלוט בו הוא גישתם שלהם והאופן שבו יגיבו.

5. לא דואגים לרצות אחרים

מכירים את אלו שתמיד רוצים לרצות אחרים? או לחילופין, כאלו שיוצאים מגדרם כדי דווקא לאכזב את כל האנשים סביבם כדי לשדר חוזק? אף אחת מהסיטואציות הללו אינה טובה. בעלי חוזק נפשי תמיד שואפים להיות אדיבים והוגנים, לרצות אנשים כשנכון לעשות כן, אבל ללא מורא גם לומר את שעל דעתם. הם מוכנים להתמודד עם התוצאה שמישהו יתעצבן, וינווטו את הסיטואציה, ככל שניתן, בחן.

כשלונות והחלטות קשות הן מנת חלקו של כל יזם, סטיב ג'ובס | צילום: רויטרס

6. לא מפחדים לקחת סיכונים מחושבים

בעלי חוזק נפשי מוכנים לקחת סיכונים מחושבים. זהו בדיוק המצב ההפוך מריצה קדימה תוך נטילת סיכונים אקראיים וספונטניים. אולם, מי שניחן בחוזק נפשי מסוגל לשקול ביסודיות את האפשרויות והתוצאות, ויעריך היטב גם את הסיכונים שבצידם ואף את התרחיש הגרוע ביותר האפשרי, כל זאת לפני שננקטה כל פעולה.

7. לא חיים בעבר

ישנו מימד של חוזק בהשלמה עם העבר, ובמיוחד בהכרה בדברים שלמדנו מניסיונות עבר – אדם בעל חוזק נפשי מסוגל להימנע מלשקוע באכזבות העבר או בפנטזיות על "ימי הזוהר" שחלפו. הם משקיעים את מרבית האנרגיה ביצירת הווה אופטימלי ועתיד טוב יותר מההווה.

8. לא חוזרים על אותה טעות שוב ושוב

כולנו מכירים את ההגדרה לטירוף – זה כשאנו חוזרים על אותה הפעולה שוב ושוב כשאנו מקווים בכל פעם לתוצאה אחרת וטובה יותר מהפעם הקודמת. אדם חזק נפשית לוקח אחריות מלאה על התנהגויות העבר ומוכן ללמוד מן הטעויות. מחקרים מראים שהיכולת לבצע התבוננות עצמית בדרך מדויקת ואפקטיבית היא אחת מיתרונותיהם הגדולים של מנהלים מצליחים ויזמים רבים.

9. לא נוטרים טינה כלפי הצלחות של אחרים

נדרש אופי חזק כדי להרגיש שמחה כנה והתרגשות כלפי הצלחות של אנשים אחרים. בעלי החוזק הנפשי אוחזים בתכונה זו. הם לא הופכים שונאים או נמלאים טינה כשאחרים חווים הצלחות, למרות שהם כן עשויים להסיק עבור עצמם מסקנות מדרכו של אותו אדם להצלחה. הם מוכנים לעבוד קשה בזכות עצמם בדרך להצלחה, ומבלי להסתמך על קיצורי דרך.

10. לא מרימים ידיים לאחר כישלון

כל כישלון הוא הזדמנות להשתפר. אפילו היזמים הטובים ביותר מוכנים להודות שמאמציהם המוקדמים הביאו ללא ספק הרבה כישלונות. בעלי חוזק נפשי מוכנים להיכשל שוב ושוב, ככל שנדרש, זאת כל עוד הליך הלמידה מכל "כישלון" מקרב אותם צעד נוסף אל עבר ההצלחה.

11. לא מפחדים להיות לבד

בעלי חוזק נפשי נהנים ואפילו מוקירים את הזמן שהם מבלים לבדם. הם משתמשים בזמן הזה כדי להתבונן בעצמם, להרהר, לתכנן ולהיות פרודוקטיביים; והכי חשוב, הם לא תלויים באחרים לתחזוק האושר שלהם. הם יכולים לשמוח עם אחרים, וגם לשמוח לבד.

התבוננות עצמית היא חלק בלתי נפרד מהתהליך | אילוסטרציה: shutterstock

12. לא חושבים שהעולם חייב להם משהו

במצב הכלכלי הנוכחי, מנהלים, כמו גם שכירים בכל דרגה שהיא, מגיעים להבנה שהעולם לא חייב להם דבר. לא חייב להם משכורת, לא חייב להם חבילת הטבות, ולא חייב להם חיי נוחות, ללא קשר להשכלתם ורמת הכשרתם. בעלי חוזק נפשי נכנסים לעולם מוכנים לעבודה ומצליחים בזכות האיכויות שלהם.

13. לא מצפים לתוצאות מיידיות

בין אם מדובר בתוכנית אימונים, משטר תזונתי או הקמה של עסק, בעלי חוזק נפשי נמצאים שם לטווח הארוך. הם יודעים טוב יותר מאשר לצפות לתוצאות בטווח הקצר. הם מחלקים ומשקיעים את הזמן שלהם בקפידה, ומקפידים לחגוג כל אבן דרך ושבב הצלחה בדרך למעלה. הם מבינים ששינויים אמיתיים לוקחים זמן.

אז כמה חזקים מנטלית אתם? לא משנה באיזה תחום בחרתם, או באיזה דרגה אתם נמצאים עכשיו, כדאי לחשוב לעומק על העצות שניתנו כאן, בדרך, אולי, להצלחה האישית שלכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן