סוכן כפול: האם נמצאו ההוכחות למעורבות הרוסית של טראמפ?

כריסטופר דיוויד סטיל הוא מרגל בריטי לשעבר שייסד את חברת החקירות הלונדונית המכובדת, Orbis Business Intelligence, Ltd. על פי שיחות עם רבים ממתחריו בקהילת המודיעין הפרטי בבריטניה, הוא ככל הנראה האיש שמאחורי המזכרים של ה-FBI שטענו שלסוכנים רוסיים יש מידע רגיש על דונלד טראמפ.

"אני שם את כל כספי על כריס סטיל", אומר אחד המקורות, שביקש להישאר אנונימי. סטיל וה-FBI סירבו להגיב לכתבה.

ביום שלישי, CNN דיווחו שמסמכים חסויים – שמקורם בסוכן MI6 לשעבר (המקבילה הבריטית של ה-CIA) – הוצגו בפני הנשיא אובאמה והנשיא הנבחר, טראמפ. המידע, שהוצג כתקציר בן 2 עמודים של התקצירים של המרגל, כלל פרטים שטענו ש"מידע רגיש, אישי ופיננסי" על טראמפ, נמצא בידי סוכנים רוסיים.

בנוסף, CNN ציטט שני גורמים רשמיים מתחום הביטחון הלאומי שאמרו שהמדע כלל "האשמות על חלופת מידע מתמשכת במהלך הקמפיין בין אנשי טראמפ ומתווכים בממשלה הרוסית".

ב-CNN טוענים שעברו על 35 עמודים של תזכירים, שמקורם, על פי הדיווח, בתחקיר נגד טראמפ שהוזמן על ידי דמוקרטים ורפובליקנים כאחד. למרות שהחומר טרם אומת, הוא כבר פורסם ב-BuzzFeed. "קצין בכיר לשעבר במודיעים הרוסי טוען שה-FSB (שירות הביטחון הרוסי שהחליף את הקג"ב.) אסף מספיק חומר על טראמפ ופעולותיו במוסקבה כדי לסחוט אותו", כך בתקציר הדיווח. סוכנות הידיעות הרוסית, TAS, דיווחה שהממשלה הרוסית מכחישה שיש ברשותה מידע רגיש על טראמפ.

רשימת שירות דיפלומטית שפורסמה על ידי הממשלה הבריטית מראה שסטיל, 52, הוצב בשגרירות ברטניה במוסקבה ב-1990 בתפקיד "מזכיר שני". לא ברור כמה זמן נשאר סטיל בתפקיד, אך הוא קודם ל"מזכיר ראשון" במשרד חוץ ומדניות חבר העמים הבריטי ב-2003, וכן ל"מזכיר ראשון (פיננסי)" בשגרירות הבריטית בפריז ב-1998.

האם פעילותו של טראמפ במוסקבה תביא למפלתו? | צילום: fotolia

ב-2009, הוא ייסד את אורביס, המתמחה בתיקים ברוסיה ובאסיה, יחד בכיר נוסף לשעבר במודיעין הבריטי, כריס בורואוז. סטיל נחשב כמומחה בניתוח מודיעין ובפעולת נגד-טרור וכן בניתוח אסטרטגיה ומדיניות עסקית.

ב-2010, סטיל אחד מארבעה בכירי מודיעין בריטיים לשעבר שנאמו באירוע (שמיקומו לא נחשף לציבור) שציין 100 שנים להקמת MI6.
סטיל הוא גם המנהל של חברה בריטית בשם Walsingham Training, למרות ששמו לא מופיע באתר החברה. החברה מציעה הכשרות למנהלי חברות בנושאים כמו, "הבנה והתמודדות עם איומי הסייבר ואיומים פיזיים מצד מדינות, חברות וגורמים עוינים" ועד ל"כיצד להשיג דריסת רגל בשווקים מורכבים כמו רוסיה" ו"כיצד לזהות מידע כוזב".

האתר של אורביס מאוד מעורפל בפני עצמו, גם בסטנדרטים של תעשיית חברות המודיעים הפרטיות. סטיל ובורואוז לא מוזכרים שם בשמם. "הצוות מנצל את ניסיונו הנרחב בממשל, דיפלומטיה רב-צדדית ועסקים בין לאומיים כדי לפתח את הפתרונות לעיל עבור הלקוח", כך באתר. "גישתנו האישית מבטיחה שהמנהלים מעורבים בהוצאה לפועל של כל פרט בכל פרויקט… הרשת הגלובלית שלנו, המורכבת ממומחים באקדמיה, בתעשייה ובאזורים, וכן מדמויות עסקיות מובילות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן