סופרמון: הלילה יזרח ירח שובר שיאים, הגדול ביותר מזה 68 שנה

הלילה יתרחש מחזה מרהיב כשירח העל – ה-supermoon – המרשים ביותר מזה כמעט 70 שנה יפציע בשמי הערב. למעשה, אם אתם צעירים מגיל 68, אז מעולם לא חזיתם בתופעה הזו מגיעה לכזה סדר גודל בחייכם.

מאז 1948 לא היה הירח קרוב יותר לכדור הארץ בהשוואה לקרבה שאליה הוא יגיע הלילה. הוא ייראה גדול יותר ב-14%, ובהיר יותר ב-30%, בהשוואה לירח המלא הממוצע בכל חודש אחר. כמובן שזה תלוי שלא תפריע לכם עננות. את הירח ניתן יהיה לראות בישראל כבר כרבע שעה אחרי השקיעה, כלומר בסביבות השעה 17:00, והוא אמור להיראות טוב במיוחד כשעה לאחר מכן.

אם תפספסו את התופעה המרשימה הלילה, תיאלצו להמתין עד ל25 בנובמבר 2034, כך שכדאי לפנות לעצמכם זמן לצאת הלילה החוצה ולחזות בתופעה.

מהו סופרמון?

בדרך כלל התופעה מתייחסת להצטרפות של שתי תופעות אחרות. אחת היא שהירח מגיע ל-90% מהמיקום הקרוב ביותר לכדור הארץ במהלך הסיבוב שלו סביבנו. היות שהמסלול של הירח הוא אליפטי, בנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ הוא קרוב יותר לכדור הארץ בכ-30 אלף מייל בהשוואה למרחק שלו מאתנו בנקודה הרחוקה ביותר שלו במסלול.

סופרמון. גדול יותר ב-14% בהשוואה לירח מלא ממוצע | צילום: Fotolia

התופעה השנייה היא התהוות של קו ישר בין השמש, הירח וכדור הארץ, תוך כדי סיבובו של הירח סביב כדור הארץ. כששתי התופעות מתרחשות יחד, והירח ממוקם בצד ההפוך של כדור הארץ בהשוואה לשמש, אנחנו מקבלים סופר מון.

סופרמון נוסף התרחש למעשה לפני כחודש, ב-16 באוקטובר, אבל הירח לא היה קרוב כל כך לנקודה הקרובה ביותר שלו לכדור הארץ על פני המסלול שלו, ולא לעמדה של קו ישר עם השמש וכדור הארץ. הלילה תהיינה כשעתיים של קו ישר בין גרמי השמיים הללו, מה שיהפוך את הירח שיזרח הלילה לגדול באופן יוצא דופן, גם בהשוואה לסופרמון.

אם אתם רוצים להבטיח לעצמכם תצפית מרהיבה אני ממליץ שתצאו מהעיר ותיסעו לכל מקום שבו יש מינימום של אורות אורבניים וכיסוי עננים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן