“סטיב בנון הוא ציוני מדהים ואוהב ישראל. אני בוחר לשפוט אותו לפי הניסיון שלי בעבודה עמו”

שבוע עבר מאז חולל דונלד טראמפ את המהפך הגדול ביותר בהיסטוריה הפוליטית המודרנית, והמטה במגדלי טראמפ בניו-יורק הפכו לכליא ברק בגובה 58 קומות. מחסומים, רכבי טלוויזיה ומפגינים צובאים על השדרה החמישית שהפכה ליעד מבוצר. צבא של עיתונאים ותיירים תאבי סלפי מציצים ללובי המחופה שיש ורוד בתקווה לתפוס את השחקן הפוליטי הבא שייכנס לטווח המצלמה.

26 קומות מעליהם, בבניין בו פעם סלבריטאים סוג ב' נאבקו על ברכתו של טראמפ בתכנית "המתמחה", הנשיא הנבחר בוחר את חברי הקבינט שלו, והתחרות הזו מכילה את כל הפיתולים והשיאים של תכנית הריאליטי הישנה שלו.

המנצחים יופיעו במהרה. אך היום, הפוקוס הולך למפסיד הגדול ביותר – מושל ניו-ג'רזי, כריס כריסטי, שפוטר מתפקידו, יחד עם מרבית אנשי שלומו. הפרק מאופיין כ"קרב סכינים" שבסופו "טיהור סטליניסטי".

הדמות המעניינת ביותר באינטריגה הזו דווקא לא נמצאת במגדלי טראמפ. ג'ארד קושנר נמצא באותה העת שלושה גושי בניינים דרומית משם, במעלה גורד השחקים שלו, בשדרה החמישית מספר 666, משם הוא חולש על אימפריית הנדל"ן של משפחתו. חתנו של טראמפ, לבוש חליפה אפורה מהודרת, יושב על ספת עור חומה במשרדו המסודר ללא רבב, ומציג את נימוסיו, גם הם ללא רבב, שהביאו את האיש בן ה-35 לרכוש מספר מסחרר של חברים בעלי השפעה לפני שהשיג גישה לאוזנו ואת אמונו של המנהיג החדש של העולם החופשי.

ג'ארד קושנר. "לא מודאג מדברים שאין לי עליהם שליטה". | צילום: Lori Berkowitz, ויקיפדיה

"לפני חצי שנה, המושל כריסטי ואני החלטנו שהבחירות האלו הן הרבה יותר גדולות מכל חילוקי דעות שהיו לנו בעבר, ועבדנו מצוין יחד", אומר קושנר במשיכת כתפיים. "התקשורת העלתה השערות על הרבה דברים, ומאחר ואני לא מדבר עם התקשורת, הם ממשיכים בשלהם, אך לא אני עומד מאחורי הסילוק שלו או של אנשיו".

ההשערות היו מבוססות, בהתחשב בטוויסט השייקספירי של הסיפור: כתובע כללי ב-2005, כריסטי שלח את אביו של קושנר לכלא בעוון העלמת מס, הונאת בחירות והדחת עד. אם נניח בצד את תיאוריות הנקמה, הבאז סביב קושנר סיפר את הסיפור. לפני שנה, היה לו אפס ניסיון בפוליטיקה ואותה כמות עניין בתחום. לפתע, הוא נמצא במרכזה הגלובלי. השאלה האם נעץ את הפגיון בכריסטי – מקורבים לטראמפ טוענים שהייתה זו פרשת Bridgegate -חשובה פחות מהעובדה שהוא יכול היה לעשת זאת בקלות. ואת הכוח הזה הוא הרוויח ביושר.

קושנר כמעט אף פעם לא מדבר בציבור – הריאיון שלו לפורבס הוא הפעם הראשונה בה הוא מדבר על קמפיין טראמפ ועל תפקידו בו. הריאיון איתו ועם עשרות אנשים שהיו סביבו במחנה טראמפ הוביל למסקנה בלתי נמנעת: הטייקון הצעיר, השקט והחידתי הגיש את הנשיאות למועמד תאב הפרסום והבומבסטי ביותר בהיסטוריה האמריקאית.

"קשה להפריז בתרומתו של ג'ארד וקשה לתמצת אותה", אומר המיליארדר, פיטר ת'ייל, הדמות הבכירה היחידה בעמק הסיליקון שתמך בטראמפ בגלוי. "אם טראמפ היה המנכ"ל, ג'ארד היה המנהל בפועל".

קושנר בנה את הקמפיין תוך התמקדות בהחזר על השקעה (ROI). "שיחקנו 'מאניבול' – שאלנו את עצמנו כל הזמן מהו ההחזר הטוב ביותר על כל דולר שהוצאנו על כל אלקטור", אומר קושנר. "שאלתי את עצמי כיצד אוכל להעביר את המסר של טראמפ לצרכן בעלות הנמוכה ביותר?". קמפיין טראמפ הוציא בערך חצי מקמפיין קלינטון. "לא פחדנו לעשות שינויים. לא פחדנו להיכשל. ניסינו לעשות כל דבר בזול ובמהירות", מוסיף קושנר. "הדבר הצריך החלטות מהירות, לתקן את הדברים שלא עבדו ולהתאים לקנה מידה את הדברים שעבדו".

"ג'ארד קושנר הוא ההפתעה הגדולה ביותר של בחירות 2016", מוסיף אריק שמידט, מנכ"ל גוגל לשעבר, שעזר לעצב את המערכת הטכנולוגית של קמפיין קלינטון. "עד כמה שאני יכול לומר, הוא ניהל את הקמפיין, ועשה זאת כמעט ללא משאבים".

קושנר גדל בבית יהודי מסורתי בליוונגסטון, ניו ג'רזי, עם עוד שלושה אחים. הוא למד בבי"ס יהודי פרטי, סיים תואר ראשון באוניברסיטת הרווארד ואז לימודי תואר שני במנהל עסקים ומשפטים באוניברסיטת ניו יורק.

"אבי לא האמין בכל הרעיון של מחנות קיץ. אחי ואני היינו פשוט הולכים איתו למשרד", מספר קושנר, "היינו מסתכלים על עבודות, עובדים באתרי הבניה. זה לימד אותנו מהי עבודה באמת.

"כליאתו של אבי לימדה אותי לא לדאוג מדברים שאינני יכול לשלוט בהם", אומר קושנר. "אתה יכול לשלוט בצורה בה תגיב ואתה יכול לנסות לגרום לדברים לקרות באופן שאיך אתה רוצה שיקרו. אני מתמקד בלעשות כל מה שביכולתי להבטיח את התוצאות. כשהדברים לא הולכים בדרך שלי, אני חייב לעבוד קשה יותר".

קושנר פגש את איוואנקה טראמפ בארוחה עסקית והשניים החלו לצאת ב-2007. בזמן החיזור, הוא פגש את דונלד כמה פעמים, וכשהרגיש שהיחסים הופכים רציניים, קבע איתו פגישה. "אמרתי לו, 'איוואנקה ואני מתחילים להיות רציניים אחד לגבי השנייה. אנחנו מתחילים ללכת בדרך הזו'", הוא מספר וצוחק. "הוא אמר לי: 'לטובתך, אני מקווה שאתה רציני בקשר לזה'".

הראיון המלא יופיע בגיליון הבא של מגזין פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן