סטיב פורבס בנבואת זעם: "קריסת גוש האירו תוביל את העולם לכאוס שלא נראה כמותו משנות ה-30"

בזמן שיוון גונבת את כל הכותרות, שתי פיסות מידע חדשות וחשובות מדגישות את הסיבה בגינה האיחוד האירופאי נמצא במשבר כלכלי ופוליטי חמור, שעלולות להיות לו השלכות הרסניות על ארה"ב והעולם כולו.

הסיפור הראשון מוכר לכולנו – הבנק המרכזי של אירופה הודיע כי הוא ייחל בתוכנית הקלה כמותית ענקית בכדי למשות את הכלכלות הקפואות של היבשת מהרפש שבו הן שוקעות. הבנק המרכזי האירופאי חוזר על הטעות של הפדרל ריזרב והבנק המרכזי של יפן. המשמעות של תוכנית זו היא קניית ניירות ערך ממשלתיים בכדי להגדיל את עתודות הבנק ולדכא את אחוזי הריבית. בעולם נורמלי, הבנקים יגדילו את ההלוואות שלהם, ישתמשו בכסף "רב העוצמה" הזה ויכפילו אותו. פעם, יורו אחד בעתודות היה יוצר 8 או 10 יורו בהלוואות חדשות. זה לא המצב עכשיו.

שיעור הריבית הוא המחיר שהלווה משלם עבור "השכרת" הכסף. פיקוח על מחירים תמיד פוגע ומעוות את השווקים. דיכוי שיעורי הריבית עיוותו בצורה קשה את שוקי האשראי בעולם וגרמו ליצירת קושי רב עבור עסקים חדשים, קטנים ובינויים לקבל אשראי סביר בתנאים נאים. כעת רוב משקי הבית עומדים בפני אותה הסיטואציה.

עכשיו נתמקד בסיפור הפחות מוכר – ברגע שהבנק המרכזי של אירופה אימץ את המדיניות הכושלת של הפד (אין זה צירוף מקרים שברגע שנרגעו בפד וביטלו את התוכנית, חל שיפור ביצירת מקומות העבודה בארה"ב), הגיעו החדשות כי הבנק המרכזי של אירופה יהדק את דרישות ההון מהבנקים באירופה. אפילו מוסדות שעומדים כיום ברמות ההון הרגולטורי ידורבנו למלא את כריות ההון שלהם.

פורבס. רואה שחורות | צילום: מתוך ויקיפדיה

הנאיביות של הבנק המרכזי של אירופה היא עוצרת נשימה. איך בנק מגדיל את כרית ההון שלו? ע"י מכירת מניות חדשות, קיצוץ דיבידנדים והפחתת מתן ההלוואות. הרגולטורים אובססיביים לגבי הערכת נכסי הסיכון של הבנק. בעיניו המעוותות של משגיח הבנק, הלוואה לפורטוגל היא פחות מסוכנת מאשר הלוואה לעסקים שאינם קשורים מבחינה פוליטית, כמו למשל אפל.

רוב העתודות שנוצרו כתוצאה מגרסה כזו או אחרת של תוכנית ההקלה הכמותית יישארו בחניה של הבנק המרכזי. גרוע מכך, הבנק המרכזי של אירופה נותן לפוליטיקאים האירופאיים תירוץ לא לחולל את השינויים המבניים המקומיים הנחוצים על מנת לעורר צמיחה אמיתית, כמו בלימת מגזר ציבורי מנופח, קיצוץ בשיעורי המס המכבידים ויצירת ליברליזציה בשוקי העבודה.

הכלכלות האירופאיות הבעייתיות ימשיכו לדשדש. וכפי שהבחירות ביוון מפגינות, הצרות הללו מובילות להשלכות פוליטיות מכוערות. החזית הלאומית הפשיסטית והקסנופובית של צרפת זכתה לתמיכה חדשה עצומה ורדיקלים ישלטו בבחירות הקרובות של ספרד.
קריסתו של האיחוד האירופי והאירו תהיה אסון, שיוליך את העולם אל עבר מסלול של כאוס שלא נראה מאז שנות ה-30.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן